89% מהציבור: מחירי הדירות לא יירדו השנה

סקר של Deloitte בריטמן אלמגור זהר: 69% מהציבור מאמינים כי מחירי הדירות ימשיכו לעלות ■ בכירי קהילת הנדל"ן והציבור הרחב: רחובות היא העיר האטרקטיבית ביותר לרכישת דירה ■ בכירי נדל"ן: צפויות ירידות בת"א ופ"ת

74% אחוז מקרב בכירי ענף הנדל"ן לא צופים כי מחירי הדירות השנה הקרובה בישראל ירדו, כך עולה מסקר הנדל"ן שערכה פירמת ראיית החשבון והייעוץ Deloitte בריטמן אלמגור זהר, זו הפעם האחת עשרה, בהשתתפותם של מנהלים בכירים בענף הנדל"ן בארץ, במטרה לעמוד על המגמות והתחזיות בענף לשנה הקרובה.

השנה, בפעם הראשונה נערך סקר מקביל גם בקרב הציבור הרחב כדי לבחון האם קיימים פערים בין דעתם של בכירי הענף, לבין דעת הציבור באשר למגמות ותחזיות אלו במסגרת הסקר בציבור הרחב עלה כי 89% מהציבור לא צופה ירידה במחירים.

מהסקר עולה כי 69% מהציבור מאמינים כי מחירי הדירות ימשיכו לעלות, בעוד 20% מהמשיבים צופים כי המחירים יוותרו כמו שהם ו-11% בלבד סבורים כי מחירי הדירות ירדו.

לדברי רו"ח דורון גבור, שותף וראש מגזר הנדל"ן בפירמת ראיית החשבון והייעוץ Deloitte בריטמן אלמגור זהר: "בשנים האחרונות נשמעות טענות רבות כי בכירי ענף הנדל"ן מנותקים מהלך הרוח הציבורי. בסקר הנוכחי החלטנו לבחון לראשונה את הטענות הללו ובצורה מפתיעה גילינו שהמגמות הינן זהות בין שני הסקטורים אבל הציבור הרחב מעט מוקצן יותר."

ולעניין מחירי הדירות מציין גבור כי: "יזמים רבים מקימים היום פרויקטים על קרקעות שנרכשו במחיר יקר ולכן, כל מהלך של הפחתת מחירי הדירות באמצעות הפחתת מחירי הקרקעות הינו תהליך מבורך. עם זאת, תהליך זה ממושך וצפוי להניב תוצאות בטווח הבינוני בלבד".

ירידה במחיר בתל אביב, נתניה, פתח תקווה וירושלים

למרות הערכת 74% מבכירי הנדל"ן כי מחירי הדירות למגורים בארץ לא ירדו, כאשר נשאלו באילו ערים לדעתם כן צפויות ירידות מחירים בשנה הקרובה, 24% מתוכם מעריכים כי מחירי הדירות בתל-אביב צפויים לרדת במהלך השנה הקרובה. בנוסף, צפו הנשאלים גם ירידות מחירים בערים: נתניה (18%), פתח תקווה (16%) וירושלים (12%).

עוד עולה מנתוני הסקר כי גם בכירי קהילת הנדל"ן (22%) וגם הציבור הרחב (17%) חושבים כי רחובות היא העיר האטרקטיבית ביותר לרכישת דירה למגורים. אחריה, דרגו בכירי קהילת הנדל"ן את חדרה ופתח תקווה (20% כל אחת), בעוד שהציבור הרחב דירג אחרי רחובות את יבנה ותל אביב (16% כל אחת).

עוד עולה מהסקר, כי במהלך השנה הקרובה תמשיך מגמת העלייה במחירי שכר הדירה למגורים במרכז הארץ, 45% מבכירי קהילת הנדל"ן ו- 69% מהציבור הרחב סבורים כי מחירי שכר הדירה למגורים במרכז הארץ יעלו, 34% מהבכירים ו-27% מהציבור סבורים שמחירי שכר הדירה יוותרו כפי שהם ו- 21% מהבכירים ורק 4% מהציבור מאמינים כי המחירים ירדו.

בכל הנוגע לסקטור הנדל"ן המניב, 50% מבכירי הענף צופים ירידה במחירי השכירות בסקטור המשרדים במרכז הארץ וזאת בעוד ש-9% מתוכם, צופים ירידה של למעלה מ 10%, רק 12% צופים עלייה.

לא מאמינים בדיור בר השגה

בכל הנוגע למעורבות הממשלה, גם כאן רואים כי בכירי קהילת הנדל"ן והציבור נמצאים בתמימות דעים. כאשר נשאלו מהם הצעדים שעל הממשלה לנקוט על מנת למתן את קצב עליית מחירי הדיור, 45% מבכירי קהילת הנדל"ן ו-35% מהציבור הרחב ציינו כי על הממשלה להאיץ את הליך קבלת אישורי בנייה, 30% מהבכירים ו-31% מהציבור סבורים כי עליה להוזיל את מחירי הקרקעות באזורי ביקוש. בעוד ש-10% מבכירי קהילת הנדל"ן השיבו כי על הממשלה להפחית את המיסים החלים על הרוכשים, הרי ש-18% מהציבור הרחב חושב כך. בנוגע להתערבות הממשלה בפרויקטים המיועדים לשכירות או לדיור בר השגה הרי שרק 5% מבכירי הנדל"ן ו-10% מהציבור הרחב מאמינים כי על הממשלה להתערב בנושא.

הסקר התייחס גם לתמ"א 38 ולקבוצות הרכישה. 38% מבכירי קהילת הנדל"ן חושבים כי אחד מהאתגרים שעימם מתמודדים יזמי תמ"א 38 הוא קבלת הסכמתם של מרבית הדיירים, 22% סבורים כי מימון הפרויקט הינו האתגר המשמעותי, 21% ציינו את קבלת ההיתרים מהרשויות המקומיות ו-19% ציינו את אי הכדאיות הכלכלית.

לגבי קבוצות הרכישה למגורים, למעלה ממחצית בכירי קהילת הנדל"ן מעריכים כי מגמה זו תקטן במהלך השנה הקרובה, כאשר 36% מהבכירים ציינו כי המגמה תקטן בכל אזורי הארץ, 37% סבורים כי היא תיוותר ללא כל שינוי ו-18% מעריכים כי היא תקטן באזורי הביקוש ותגדל באזורי הפריפריה.