ככה לא מפטרים

ההחלטה לפטר עלולה להתגלות כצעידה בדרך מן הפח אל הפחת

בעבר כתבתי על הדרך הבטוחה למתן הודעת פיטורים, אך מאז ועד היום נתקלתי במקרים רבים אחרים של תהליכי פיטורים בעייתיים של מנהלים שמנסים להקל על עצמם אך מזיקים פי כמה למפוטר.

מפנים עורף למפוטר

מנהל מפטר הוא כמו אלוהים - יש בידיו כוח השפעה רב על חייו ועל עתידו של עובדו לשעבר. אך כשמנהל מפטר עובד וגם מחליט להתנקם בו, זה כבר צעד אחד קדימה בחלקת האלוהים הזאת.

בגזרת המנהלים הנוקמים ישנם אלה שלא מכבדים את המפוטר במכתב פיטורים או בנכונות להמליץ עליו טלפונית, או מסרבים לבקשה לנצל את קשריהם כדי לסייע במציאת עבודה, וזאת גם אם מדובר בעובד טוב שראוי להמליץ עליו, ושכלל לא פוטר בגלל תפקוד לקוי.

כשמנהל מסכים להמליץ על עובד שלא פוטר בגלל תפקוד לקוי הוא לא רק עושה עמו חסד, אלא גם עם עצמו. ראשית, זו הזדמנות בשבילו לשוחח עם קולגות ומתחרים שמתקשרים כדי לקבל המלצה על עובדו לשעבר, והרי נטוורקינג זה תמיד רעיון טוב, בכל דרג ובכל מצב ובמיוחד בתקופות משבר בשוק. שנית, מנהל שדואג רק לעובדיו ומפנה עורף לעובדיו לשעבר מסתכן בנזק למוניטין שלו ושל הארגון, וכן באפשרות לנקמה מצד העובד.

צמר גפן מתוק נמס ברגע

בנקודת הקיצון השנייה ישנם מנהלים שזורקים הבטחות שווא כדוגמת "אל תדאג, נמצא לך עבודה טובה אחרת". הם לא מתכוונים לזה ויתכן שגם אינם יכולים, אך זה מקל עליהם להמתיק את הבשורה המרה.

לסיסמאות ריקות ורגעיות, שמעלות את ציפיותיו של המפוטר לרף בלתי ריאלי, אין מקום במעמד הפיטורים (אלא אם למנהל יש אפשרות ממשית לקיים את הבטחותיו).

דרך נוספת להמתיק את הבשורה היא לגרום לה להישמע כבלתי סופית גם לאחר שהוסק סופית שהעובד יפוטר. אז העובד מתרשם שיש עוד סיכוי לשנות את ההחלטה, אך כשזה לא נכון נגרמת לו עוגמת נפש כפולה. אחרי שהוכרע לפטר ולהודיע על כך לעובד (לאחר שניתנה לו ההזדמנות לשנות את ההחלטה בשימוע וזו לא צלחה), אסור שההודעה תישמע מהוססת ותותיר תקווה לשינוי. הגישה צריכה להיות עדינה, מתחשבת ומכבדת, אך ברורה, ישירה וחד-משמעית.

יש גם מנהלים שמשתמשים ב"צרת רבים חצי נחמה": "לצערי, אתה לא היחיד שאנחנו נאלצים לפטר, גם משה עומד לקבל הודעה בימים הקרובים". מנהל שפועל כך כמו אומר לעובדו: אני לא שומר על פרטיותכם בנושא, ויתכן שדיברתי גם עליך מאחורי הגב לפני שנכנסת לחדר. העניינים יסתבכו אף יותר כשהמפוטר האומלל, במקרה הטוב, יצא מהחדר ויפיץ את החדשות המרעישות בקרב חבריו של משה, ובמקרה הרע - יספר על כך למשה בעצמו, הלא הוא המפוטר האומלל הבא.

מפטרים בערפל

עוד דרך קלוקלת לפטר היא לשחרר קצה חוט של הודעה במעורפל, ולהימנע ככל האפשר מהסברים והבהרות. התנהלות כזאת במהלך פיטורים מעצימה עוד יותר את האכזבה והכעס בקרב המפוטר, ומגדילה את הסיכויים שירצה לנקום.

בצורה כזאת, כשמפוטרים טריים יוצאים מחדר המנהל כשהם מבולבלים ומלאי שאלות בלא מענה, גדלים הסיכויים לכך שסביבת העבודה תהפוך לבית גידול להתלהמות, התרגשות ותיאוריות קונספירציה באשר למתרחש בארגון.

יחד עם זאת, לא צריך לעשות את ההיפך ולספק לעובד הסבר מפורט עד הניואנסים הקטנים ביותר אודות נסיבות פיטוריו. כל עובד ירצה לדעת למה זה קרה לו, אך יהיה אכזרי להתחיל לשפוך בפניו את כל הכישלונות והחסרונות שלו. מספיק להכין תשובה שמסכמת את המצב בצורה כנה, ולא מפורטת מדי.

מפטרים על רגל אחת

לבסוף, כשמדברים על איך לא לפטר, צריך לומר מילה גם על נסיבות הפיטורים. מנהלים רבים מגלים דבר מה שמקומם אותם בהתנהלות של עובד, ומרימים ידיים. הם פועלים מתוך אגו פגוע, או שמחשבים לא נכון: בשאלת ה"הילחם או ברח" הם בוחרים לברוח, במקום לנסות להבין את פשר העניין ולטפל בו.

ברור שאם עובד מתנהל בצורה בעייתית עד כדי להכעיס, שאלת הישארותו בארגון במקומה. אך לא מפטרים בפזיזות ומתוך כעס רגעי, ובוודאי לא אחרי גילוי אחד ויחיד של התנהגות בעייתית. ההחלטה לפטר אמורה להיקבע אחרי תהליך של התרחשויות, איתור העובדות, העלאת תובנות, ולבסוף הסקת מסקנות באשר לתפקוד העובד ולנחיצותו מתוך שיקולי עלות-תועלת (לדוגמה, במצב שבו השלכות הטעות מסכנות את הארגון, הטעות מתמשכת או חוזרת על עצמה, ננקטו צעדים להאיר את עיניו של העובד ולהעמיד אותו על טעותו, ולא ניכר כי הדבר חשוב לו או שהוא מעוניין להשתפר).

כדאי לזכור כי ההחלטה לפטר עלולה להתגלות כצעידה בדרך מן הפח אל הפחת. אין לדעת אם יימצא עובד אחר במקום המפוטר, מתי זה יקרה, ואיך הוא יתפקד במקום המפוטר. מלבד זאת, טעויות של עובדים הן שיעור לשני הצדדים. זו הזדמנות למנהל לבדוק את עצמו, והזדמנות לעובד ללמוד ולהשתפר. למשל, כשהטעות נובעת מאי הבנת הסדר הנכון בארגון בשל קבלת חופש פעולה רב בלא הנחיות מספקות.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית. מאמריה מבוססים על הידע והניסיון שרכשה בתהליכי ייעוץ ופיתוח מנהלים בארגוני הייטק ותעשייה, ולאנשים פרטיים. המאמרים מיועדים להעשרה, אינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליהם ככאלה. פרטי הסיפורים האישיים טושטשו לשמירת פרטיות מושאיהם. פניות ליעל מהודר אפשר לשלוח לדוא"ל yaelmehoudar@gmail.com, ואפשר לפנות אליה גם בפייסבוק.