אחרי שנים של השתלטות לא חוקית: חוף כפר נחום בכנרת יפונה

לאחר שנים של הליכים משפטיים החל פירוק מבנה מסעדת "כפר נחום", שהוקמה בניגוד לחוק על שפת הכנרת תוך השתלטות על רצועת חוף בתחום הגן הלאומי

לאחר שנים של ניהול הליכים משפטיים, החל פירוק מבנה מסעדת "כפר נחום" שהוקמה בניגוד לחוק על שפת הכנרת, תוך השתלטות על רצועת חוף בתחום הגן הלאומי כפר נחום.

במשך שנים ארוכות נאבקו הרשויות השונות בפלישה ובהפעלת העסק בניגוד לחוק ובעבירות נוספות במתחם. לאחרונה הכריע בית המשפט העליון כי יש לבצע לאלתר את צווי ההריסה והפינוי של מסעדת "כפר נחום". במקביל הכריע בית המשפט המחוזי בנצרת כי יש לסגור לאלתר את המסעדה הפועלת מזה שנים בלא רישיון עסק. בעקבות החלטות אלה החלו המחזיקים בפירוק מבנה המסעדה.

רצועת החוף שאליה פלש יוסף גי'נו ומנהל העסק מטעמו, עלי עודה עבדאללה, נהנית משילוב של שני מאפיינים תיירותיים יקרי-המציאות: מיקומה על גדת הכנרת, בצד היותה בלב הגן לאומי כפר נחום, האוצר בחובו נכסי תרבות והיסטוריה והמקודש לנצרות.

רצועת החוף מוכרת לרבים כ"חוף ג'ינו", חוף שהכניסה אליו כרוכה בתשלום עבור החניה בעונת הרחצה, ובו ממוקמת מסעדת דגים בשטח של מאות מטרים בשם "מסעדת כפר נחום", העמוסה בצליינים ובתיירים מקומיים וזרים.

אלא שהמחזיקים מעולם לא קנו זכויות להחזיק ברצועה זו, לא קיבלו אישור להפעיל את עסקיהם בחוף, וכל עסקיהם נוהלו בניגוד לחוק ולתוכניות החלות במקום, שאינן מאפשרות הפעלת עסקים במיקום זה.

לאורך השנים הוגשו נגד ג'ינו ועבדאללה מספר כתבי אישום על-ידי רשויות האכיפה השונות, שבהם יוחסו להם שורת עבירות פליליות: זיהום מימי הכנרת והסביבה החופית באמצעות הזרמת שפכים גולמיים אל הכנרת; בנייה בלתי חוקית; הפעלת המסעדה ללא רישיון עסק; והפרה של צו שיפוטי שניתן עוד בשנת 2006 להפסקת בנייה ושימוש.

במקביל התנהל הליך אזרחי בו עתרה רשות הטבע והגנים לסילוקם מהמתחם, ובמסגרתו התחייב ג'ינו בפני בית המשפט, עוד בשנת 2000, לפנות את המתחם, אולם חזר בו.

במשך הזמן הצליחו הפולשים לקנות שנים של ישיבה במקום, למרות ניהול ההליכים המשפטיים שונים.

לפני כשנה וחצי החליט היועץ המשפטי לממשלה על שילוב ידיים של כל רשויות אכיפת החוק בכל התחומים והובלת המהלך בידי הפרקליטות. בעקבות זאת רוכזו ההליכים המשפטיים בידי המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין ויחידת התביעות האזרחיות בפרקליטות המדינה, ונוהלו באמצעות פרקליטות מחוז צפון, רשות הטבע והגנים ותובעים פליליים בפיקוח פרקליטות המדינה.

בהליכים אלה עמדה הפרקליטות על יישום צו ההריסה והפינוי ועל מתן צו לסגירת המסעדה לאלתר, ובמסגרת זאת אף הוגשה בבית המשפט המחוזי בנצרת תביעה כספית בסך כ-1.7 מיליון שקל נגד המחזיקים, להשבת רווחים שהופקו על חשבון הציבור ולתשלום דמי שימוש במקרקעין.

ב-12 בינואר קבע בית המשפט העליון כאמור כי צו ההריסה, הפינוי וסילוק היד - שניתן במסגרת ההליך האזרחי שהתנהל בין הפולשים לבין רשות הטבע והגנים והחטיבה לשמירה על הקרקע ברשות מקרקעי ישראל - יבוצע לאלתר.

במקביל, בית המשפט המחוזי בנצרת קיבל את ערעור המדינה בנוגע לסגירת העסק וקבע כי בשל העדר רישיון עסק יינתן צו סגירה עד לסיום ההליכים הפליליים בעניין זה.

השבוע צלח המהלך, והמחזיקים החלו בפירוק מבנה המסעדה הגדול ובפינויו מהמקום.