מדוע העם כבר לא עם הגולן?

נותנים לתושבי הפריפריה הטבות, והם מנצלים אותן על חשבוננו

בסוף השבוע שחלף ניצלתי את מזג-האוויר הקיצי ויצאתי לבלות סוף שבוע ברמת הגולן. כך גיליתי שהגולן ומתיישביו התנתקו מהעם, ואני חושב, שזו הסיבה שהעם כבר לא איתם. שם לא שמעו על מחאה חברתית, לא מכירים במצוקת מעמד הביניים ולא חשים סימפטיה כלפי מי שרוצים לבלות סוף שבוע נעים בצפון.

המחירים במסעדות בגולן אינם מביישים את מעוזי הגסטרונומיה של תל-אביב סיטי, בצימרים הם הגיעו לאבסורד, וביקבים נרשם שיא החוצפה - לכבדי כיס בלבד, שאינם בודקים מחירים במרכז. מזל שהנוף בחינם, בינתיים.

האבסורד זועק לשמיים, במיוחד כשמביאים בחשבון את סל ההטבות שאושר באחרונה ליישובי הפריפריה. תושבי רמת הגולן ועסקיה נהנים מסל הטבות רחב במיוחד (הבה נזכיר שמקורו בכיס עמוק שאנחנו ממלאים במסים שאנו משלמים), המאפשר להם מרחב תמרון שיווקי גדול מאין כמוהו. אלא שבמקום לנצל זאת כדי לעודד את המוני בית ישראל לפקוד את רמת הגולן מדי שבוע, מעדיפים בעלי העסקים לתמחר את עסקיהם ברמה גבוהה מאד, המתאימה לעשירון העליון, ולו בלבד.

אתחיל בצימרים - תעשייה שכל יישובי רמת הגולן שותפים בה. כמעט לכל תושב יש יחידה או שתיים, ולחלק אף יותר. עלויות ההקמה נמוכות מאוד, בגלל הקרקע הזולה שלעתים אף ניתנת בחינם; וכך גם עלויות התפעול, בזכות הטבות המס הנדיבות והמגוונות. למרות זאת, בעלי הצימרים יישרו קו עם רמת מחיר של בית-מלון אקסלוסיבי, גם במקרים שהם לא מספקים בדיוק את אותם תנאים.

גם במסעדות המחירים מזכירים את התעריפים שנגבים בתל-אביב במסעדות ברמתן של "שגב" ו"רפאל", וזאת במסעדות הממוקמות באזורי תעשייה, שגם הם נהנים מהטבות ממשלתיות לא מעטות, המפחיתות מההוצאות של בעלי הבית.

מחירי היין, גם הם בשמיים, למרות שהיין מקומי (וכך נחסכות מעלותו הוצאות ההובלה), ולמרות שענביו נבצרו בכרם שניטע על קרקע שמקבלת הטבות רבות בתוקף היותה גם "חקלאות" וגם "בפריפריה".

ביקבים עצמם, שברבים מהם מתקיימת, בנוסף לייצור יין, תעשייה שלמה של תיירות סיורים וביקורים, מחירי היין גבוהים לפחות ב-25% מהמחיר של אותו בקבוק בתל-אביב, ו-35% יותר ממחירו בדיוטי פרי. אחרי שנדהמנו, וביקשנו לברר מה פשר פערי המחיר והיוקר, התשובה הייתה ש"זה ידוע" אבל "זו המדיניות".

ביקב בוטיק משפחתי שאליו הגענו, והיה חם ולבבי וגם נוח יותר מבחינת מחירים, קיבלנו הסבר. הבעלים סיכם את מצב הגולן בשני משפטים: "כולם פה קפצו מעל הפופיק וזנחו לגמרי את קהל היעד העיקרי שלנו - הישראלי הממוצע, הצעירים", ולכן לדבריו, "במקום שאנשים יבואו ויתאהבו במקום, הישראלים מדירים את רגליהם מכאן".

אז לידיעת בעלי העסקים בגולן, אתם פריפריה והממשלה מיטיבה עוד ועוד עם הפריפריה, אולם אתם התנתקתם מהמרכז והתנתקתם מהמציאות. רוב האוכלוסייה לא יכול לעמוד בעלויות הביקור אצלכם, ועל כן העם התנתק מכם. העם כבר לא עם הגולן.