רמ"י לא הגיבה לתביעה - וקיבוץ געש זכה ב-44 דונם נוספים

בין רמ"י לקיבוץ נחתם הסכם לפיו הקרקע תצורף לשטחי הקיבוץ, אך רמ"י סירבה לקיים את ההסכם בטענה כי הקיבוץ לא הסדיר את השימושים החורגים בתחומו

רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לא הגיבה על כתב תביעה שהוגש כנגדה על-ידי קיבוץ געש - ובית המשפט קיבל את תביעת הקיבוץ לצירוף חטיבת קרקע בת 44 דונם למשבצת הקבע של הקיבוץ, אותה תוכל כעת לחכור מהרשות.

מפסק הדין עולה כי בחודש נובמבר 2013 הגיש קיבוץ געש תביעה נגד רמ"י שהתקבלה במשרדי הרשות. במוקד התביעה עמדה חטיבת קרקע חקלאית בשטח 44 דונם, בגינה נחתם בשנת 2000 הסכם בין הרשות לאגודה השיתופית של הקיבוץ.

ההסכם קבע כי אם הקיבוץ יעמוד בתנאים שנקבעו, תתווסף חטיבת הקרקע לשטח הקיבוץ, אותו יוכל לחכור מהרשות לצורך עיבודים חקלאיים, וזאת במסגרת הוספת שטחים שיעמדו במכסות שנקבעו על-ידי מועצת מקרקעי ישראל.

אלא שלטענת הקיבוץ, רשות מקרקעי ישראל סירבה לעמוד בנקבע בהסכם, למרות שהקיבוץ מילא אחר כל התנאים בהם התחייב לעמוד.

על כן הגישה האגודה השיתופית של קיבוץ געש תביעה כנגד הרשות באמצעות משרד עורכי הדין יגאל ארנון, בדרישה לאכוף את ההסכם.

מפסק הדין שניתן היום (ב') על-ידי בית המשפט המחוזי מרכז בלוד עולה כי רמ"י לא הגישה כתב תשובה מטעמה בחלוף 45 יום הניתנים לה על-פי חוק, ועל רקע זה הגיש הקיבוץ בקשה למתן החלטה בהסתמך על כתב התביעה.

השופט בנימין ארנון החליט לקבל את התביעה ואף חייב את רמ"י בתשלום הוצאות משפט בסך 30 אלף שקל.

מפסק הדין עולה כי רמ"י סירבה לצרף את השטח למשבצת הקבע של קיבוץ כל עוד לא הוסדרו השימושים החורגים בקיבוץ, אלא שבהסכם בין הרשות לבין הקיבוץ לא הותנה מימושו של ההסכם בהסדרת השימושים החורגים, אלא בתנאים אחרים שבהם עמד הקיבוץ.

"מניתוח הדברים עולה כי רמ"י סירבה ועודנה מסרבת לקיים התחייבויותיה כלפי הקיבוץ בהתאם למפורט בהסכם, והיא מתנה קיום ההתחייבות לפי ההסכם בהסדרת טענות שונות שהיו לה, וייתכן שעוד יש לה גם כיום, ביחס לשטחים אחרים המוחכרים על-ידי לקיבוץ", ציין השופט ארנון, והוסיף כי האגודה השיתופית של הקיבוץ גורסת כי אין לקשור בין השטח המדובר לשטחים אחרים.

לדבריו, ההסכם מתייחס לשטח המדובר בלבד, ולא נזכרות בו טענותיה של רמ"י לגבי שימוש הנעשה בשטחים אחרים המוחכרים לאגודה, ובטח שלא התניית קיום התחייבויותיה בהסדרת השימוש הנעשה על-ידי הקיבוץ בשטחים אחרים.