דח"צים לשעבר באי.די.בי: הפטור מתביעות חל גם עלינו

שמואל לחמן, צבי דבורצקי ושמואל דור מגיבים לבקשה לאשר תביעה נגזרת נגדם

הדירקטורים החיצוניים לשעבר באי.די.בי החזקות משיבים לבקשה לאשר תביעה נגזרת, במסגרתה נטען כי אי.די.בי חילקה דיבידנדים שלא כדין בשנים 2008-2010, וטוענים כי הפטור מתביעות שקיבלו הדירקטורים מטעם משפחות לבנת ומנור חל גם עליהם.

שמואל לחמן, צבי דבורצקי ושמואל דור, שכיהנו כדירקטורים חיצוניים באי.די.בי, ומאיר רוזן, שכיהן כדירקטור משנת 1987, טוענים, באמצעות עורכי הדין יצחק יונגר ויואב זטורסקי ממשרד פרידמן, יונגר ושות', כי יש לסלק את הבקשה על הסף. זאת, מאחר שהטענות שמועלות בה מוצו וסולקו במסגרת הסדר הפשרה שחתמו ביולי אשתקד משפחות לבנת ומנור, במסגרתו השיבו לקופת החברה 40 מיליון שקל, וכן מניות בשווי 50 מיליון שקל.

ביולי האחרון הוגשה נגד דירקטורים באי.די.בי בקשה לאישור תביעה נגזרת בסך 1.842 מיליארד שקל. בבקשה שכללה, בין השאר, את בעל השליטה ויו"ר הדירקטוריון לשעבר נוחי דנקנר, נטען כי בין השנים 2008-2010 ביצע דירקטוריון אחזקות "חלוקת דיבידנדים אסורה", על-ידי כך שהדירקטורים הטיבו עם בעלי השליטה כאשר אישרו חלוקת דיבידנד.

בעקבות הגשת הבקשה לאישור תביעה נגזרת, החליטו משפחות לבנת ומנור, אשר נציגיהן כיהנו בדירקטוריון אי.די.בי ואשר חלקם בדיבידנדים היה 488.6 מיליון שקל, להתפשר עם התובעים, להחזיר חלק מהסכום וכן לוותר על מניות ואופציות בחברה.

במסגרת ההסכם, שנחתם בין התובעים לחברות המשפחתיות של צביקה לבנת, יצחק מנור, דורי מנור ושאול בן-זאב, וקיבל תוקף של פסק דין, נקבעה "תניית הפטר לדירקטורים", לפיה "עם כניסתו לתוקף של הסכם פשרה זה ימוצו כל תביעות וטענות החברה ו/או מי מטעמה... וכנגד נושאי המשרה והדירקטורים ו/או בעלי עניין בהן... תשלום סכום הפשרה כמפורט לעיל ייחשב כסילוק סופי ומוחלט של כל התביעות הנ"ל".

לטענת עורכי הדין יצחק יונגר ויואב זטורסקי, "משעה שהופטרו חלק מהדירקטורים בחברה מאחריותם - הרי שמניה וביה הופטרו יתרת הדירקטורים בחברה מאחריותם".

הם הוסיפו כי "הגשת התביעה נגד המבקשים, שאחריותם כלפי החברה אינה עולה (בלשון המעטה) על זו של הדירקטורים מקבוצות מנור ולבנת, מנוגדת לעיקרון תום-הלב החל על החברה, ומהווה אפליה אסורה נגדם ללא כל בסיס שבדין ובניגוד לכללי הצדק ולעיקרון השוויון".