הממשל הסיני בשירות אורבוטק

המדיניות של הממשל הסיני לעידוד הייצור המקומי הפכה את יצרנית מערכות הבדיקה והייצור לספקית מובילה של השוק המקומי

אחרי חודשים רבים של דיבורים על בועה שמתפתחת לה בנישות מסוימות של מניות הטכנולוגיה והביוטכנולוגיה, הגיע השבוע התיקון המתבקש, שבעצם החל עוד בתחילת החודש. זו הסיבה לירידה השבועית החדה של 2.8% במדד הנאסד"ק, לעומת ירידה מזערית במדד S&P 500, ועלייה קלה במדד דאו ג'ונס.

כיווץ חלקי של הבועה בלט במיוחד במניות של חברות לטיפול חכם בביג דאטה. למשל ספלאנק (SPLK), שנגעה בשיא של 106 דולר במהלך המסחר רק לפני חודש, התכווצה מאז בשליש ל-71 דולר. גם במחיר הזה היא עדיין בועתית, בשווי של 7.7 מיליארד דולר. המכירות השנה יהיו רק מעט מעל 400 מיליון דולר, ובשורה התחתונה צופים לה לא יותר מאשר איזון.

כסף שיוצא ממניות טכנולוגיה בועתיות חוזר, לפחות בחלקו, למועדון "קשישות הנאסד"ק", שפתאום הפכו אטרקטיביות בגלל המכפילים הנמוכים, הדיבידנדים הנאים ויתרות המזומנים השמנות. לכן השבוע, וגם מתחילת החודש, בלטו בין השאר בעליות, בניגוד למגמה, אפל (AAPL), אורקל (ORCL), מיקרוסופט (MSFT), אינטל (INTC) וסיסקו (CSCO).

עוד בלטו השבוע, ומתחילת החודש, בעליות בניגוד למגמה, סנדיסק (SNDK), אורבוטק (ORBK) וסופרקום (SPCB). על העלייה של סנדיסק ביום שישי, כמעט 3%, חתום בלעדית האנליסט של RBC, דאג פרידמן, שחזר על המלצת הקנייה שלו, תוך כדי העלאת מחיר היעד ל-100 דולר, שבועיים וחצי לפני התוצאות.

סנדיסק: פריצת דרך בתחום ה-SSD

פרידמן כותב שיש לסנדיסק טכנולוגיה חדשה בשם ULLtraDIMM, שהיא פריצת דרך משמעותית בתחום של SSD לאחסון דאטה בארגונים גדולים, והוא צופה שבשנים הקרובות היא תתרום לה הכנסות משמעותיות. כבר היום מגיעות רבע מההכנסות מכונני SSD לצרכנים ולארגונים, כך שבשנים הקרובות, המותג ההיסטורי, הכול כך חזק וידוע ממכירות של דיסק און קי וכרטיסי פלאש, יהפוך לחלק שולי בעוגת המכירות.

אורבוטק עלתה בשישי ב-3.5%, ולאחרונה היא מפגינה עוצמה בשוק שעובר מימוש. היא קרובה מאוד לחציית המחיר של 15 דולר, שאותו ראתה לאחרונה רק לפני שלוש שנים, אז עשתה את דרכה דרומה, והגיעה לפני שנתיים למחיר תחתית של פחות מ-8 דולרים. כאשר שליש מהשווי הוא מזומן, והרווח למניה שצופים לה לשנה הבאה עומד על 1.25 דולר, כלומר מכפיל רווח של 12, הסיכון די נמוך, בהנחה שלא צפוי משבר עולמי נוסף נוסח 2008.

מי שמשקיע היום באורבוטק מקבל מצד אחד חשיפה מעניינת לשוק הסיני, שבו קיבל הממשל קיבל לאחרונה החלטות אסטרטגיות, שמיטיבות עם מה שאורבוטק מציעה. מצד שני הוא מקבל חשיפה לשוקי הטאבלטים, הסמארטפונים ומסכי הטלוויזיה. בכל שלוש הנישות הללו צפויים שינויים טכנולוגיים - כולל בגודל המסכים - מה שעתיד לייצר ביקושים למערכות הבדיקה והייצור של אורבוטק.

הממשל הסיני מיישם לאחרונה מדיניות חדשה של עידוד כספי מאסיבי לייצור מקומי ולמו"פ נרחב ככל שאפשר בתחום השבבים. בין הישראליות הייתה סיוה (CEVA) הראשונה ליירט הסכם משמעותי שעליו דיווחה החודש, עם יצרנית השבבים הסינית הגדולה SMIC.

ההחלטות בתחום השבבים באות בהמשך להחלטות משנים קודמות, שכבר מיושמות, לייצר בסין את כל מכשירי הטלוויזיה שמיועדים לשוק המקומי. בעקבות ההחלטות הללו הפכה אורבוטק לספקית מובילה לשוק הסיני, עם מערכות מתקדמות לבדיקות של צגים שטוחים (FPD), נוסף על היותה ספקית משמעותית לכל שרשרת הייצור של הסמארטפונים והטאבלטים אצל היצרנים הסינים, ובראשם אלה שמספקים לאפל.

הזכיות של סופרקום

על פי כמה אנליסטים, לאחרונה נדרשו יצרני מכשירי הטלוויזיה הסיניים לייצר בתוך סין את כל מסכי הטלוויזיה, כולל עבור מכשירים שמיועדים ליצוא, מה שצפוי להגדיל משמעותית את המכירות של אורבוטק. על פי האנליסטים היא מתמודדת במכרזים למערכות בדיקה עבור שישה עד שמונה קווי ייצור חדשים, שיוקמו בסין בשלוש השנים הקרובות.

לסיום, סופרקום עלתה, אחרי שדיווחה ביום חמישי על זכיות בחוזים ממשלתיים בתחום של תשתיות לתעודות חכמות, בהיקף כולל של יותר מ-25 מיליון דולר, כנראה מאחת או יותר מהמדינות המתפתחות שבהן היא פועלת. רוב ההכנסות יוכרו עוד השנה, אבל ידוע שחוזים מהסוג הזה צפויים להניב הכנסות נוספות גם בשנים הקרובות.

הכותב משמש כיועץ ומשקיע בניירות ערך שונים ויועץ לקרן "פיא נבחרת נאסד"ק". בכל מקרה, אין לראות בכתבות אלה משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירה של ני"ע, לרבות ני"ע המוזכרים בכתבות אלה. כל הפועל בהסתמך על המאמר ו/או על תוכנו, אחראי באופן בלעדי לכל נזק ו/או הפסד שייגרם לו.