ביהמ"ש: עונשי מאסר וקנסות לקבלנים שהעלימו מסים

שנתיים מאסר בפועל וקנס בסך 50,000 שקל נגזרו על קבלן מי-ם שהעלים הכנסות בהיקף כ-1.1 מיליון שקל ■ 9 חודשי מאסר בפועל וקנס בסך 150 אלף שקל נגזרו על קבלן שיפוצים מאשדוד שהתחמקת מתשלום מס בסכום של למעלה מחצי מיליון שקל

בתי המשפט משדרים מסר מרתיע לקבלנים: עונשי מאסר בפועל הוטלו לאחרונה על שני קבלנים שהורשעו (בתיקים שונים) בביצוע עבירות מס. סגנית נשיא בית משפט השלום בירושלים, השופטת חגית מאק-קלמנוביץ, גזרה בשבוע שעבר שנתיים מאסר בפועל, חצי שנת מאסר על תנאי ותשלום קנס בסך 50,000 שקל על קבלן מאזור ירושלים שהורשע בעבירות מס, לאחר שביצע עבודות קבלנות משנה ונמנע מדיווח על הכנסותיו בהיקף כ-1.1 מיליון שקל.

מכתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד ערן בנאי מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, כנגד ראתב סלמאן, עלה כי סלמאן עבד כקבלן משנה של קבלנים שביצעו עבודות עבור עיריית ירושלים וחברת 'עמידר' ועל מנת להתחמק מתשלום מסים, עבד ללא דיווח לרשות המסים במשך ארבע שנים.

על מנת לאפשר קבלת תשלום על עבודתו תוך כדי התחמקות מגילוי על ידי רשויות המסים, נהג לנפק חשבוניות מס פיקטיביות על שם חברות שונות למקבלי השירותים ואף לספק מסמכים שלהן כאשר נתבקש להציג אישור ניכוי מס במקור ומסכים דומים.

השופטת ציינה בגזר הדין, כי "מבחינת האינטרסים המוגנים, עבירות המס המהותיות הן למעשה עבירות של שליחת יד בכספי הציבור, החמורה לא פחות משליחת יד ברכושו של אדם פרטי. תופעת ההון השחור והסחר בו פוגעת בחיי הכלכלה והמסחר, מצמצמות את גביית המסים המשמשת את המדינה למימון פעולותיה השונות ופוגעות פגיעה קשה בשוויון בנטל המוטל על אזרחי המדינה".

בגזר דין אחר שניתן בבית משפט השלום באשקלון בשבוע שעבר, נגזרו 9 חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי וקנס בסך 150 אלף שקל על קבלן שיפוצים מאשדוד, שהורשע על פי הודאתו במסגרת הסדר טיעון בביצוע שורה של עבירות על חוק המע"מ, תוך התחמקות מתשלום מס בסכום של למעלה מחצי מיליון שקל.

כתב האישום, שהוגש ב-2009 באמצעות עו"ד שלומי קלימיאן מהיחידה המשפטית הארצית לתיקי מכס ברשות המסים, ייחס לקבלן הוצאת 91 חשבוניות מס מבלי לשלם את המע"מ הגלום בהן לרשויות, אי ניהול ספרים כדין ושימוש במרמה ובתחבולה במטרה להתחמק מתשלום מס. לאחר ניהול הליך משפטי ממושך, הגיעו הצדדים להסדר טיעון במסגרתו הודה הנאשם בעובדות כתב אישום מתוקן.

השופט אלון רום הדגיש את החומרה הרבה הטמונה בביצוע עבירות מס, המשבשות את מנגנון גביית המסים והמערערות בפועל את אמון הציבור בערך השוויון והנשיאה בנטל המסים, ואולם החליט שלא לגזור עונש במדרג הענישה הגבוה עקב מצבו הרפואי והכלכלי של הנאשם.