שוב עיצומים בצים: 800 עובדים הפסיקו העבודה עד יום א'

העובדים מוחים על הלחץ שמפעילה ההנהלה על המדינה לוותר על מניית הזהב בחברה

כ-800 עובדי חברת הספנות צים המועסקים בישראל במסגרת הסכם קיבוצי נטשו היום (ה') סביב השעה 11:30 בבוקר את מתקני החברה, כחלק מצעדי המחאה כנגד הלחץ שמפעילה ההנהלה והחברה לישראל (בעלת השליטה בצים) על מדינת ישראל, כדי שזו תוותר על מניית הזהב בצים.

מניית הזהב, שעוגנה במסגרת הפרטת החברה בעשור הקודם, מבטיחה כי בכל רגע נתון צי האניות של צים ימנה לפחות 11 כלי שיט וכי מפקדי הספינות וחלק מאנשי הצוות יהיו ישראלים. עוד קובעת מניית הזהב כי חברי הדירקטוריון בצים יהיו ישראלים בלבד וכי למדינה שמורה זכות וטו במקרה של העברת השליטה בה בעיקר לידיים זרות.

על-פי טענת ועד העובדים בראשות אבי שטרית, הנהלת החברה בראשות המנכ"ל רפי דניאלי החלה לפגוע לאחרונה בתנאי העובדים בניסיון לכאורה "להוריד" אותם מהמאבק על מניית הזהב. כך נטען בין היתר כי ההנהלה עיכבה מתן דרגות שכר חדשות, קיצצה בשי לחג ואף סגרה באחד המקרים את חדר האוכל.

ה"בריונות של ההנהלה לא תרתיע אותנו", אמר היום שטרית. "אנחנו נמשיך להילחם נגד הוויתור על מניית הזהב ולא משנה אילו צעדים ההנהלה תנקוט נגדנו. מניית הזהב מבטיחה את קיום החברה כחברה ישראלית ושתהיה לעם ישראל אספקה בשעת חירום. זהו עניין לאומי בעל חשיבות עצומה ולא איזה עניין קטן וחסר משמעות ציבורית כפי שמנכ"ל החברה מנסה לצייר", הוא הוסיף.

סוגיית מניית הזהב הגיעה כבר לפתחו של בג"ץ, ולאחרונה השיבה המדינה בתגובה רשמית כי עדיין לא החליטה האם בכוונתה לוותר על המניה. בתשובת המדינה נמסר כי שר התחבורה ישראל כ"ץ נפגש עם נציגי הנהלת צים וכי הוא בוחן את ההצעות שלהם בדבר חלופה למניית הזהב, שעל-פי טענת ההנהלה יש בה משום פתרון טוב יותר לצרכים הביטחוניים של ישראל. על-פי הערכות, במשרד האוצר אדישים יחסית לסוגיית מניית הזהב, וכי משרד הביטחון הוא שצפוי להתעקש על המניה או לכל הפחות על חלופה ראויה.

גורמים המזוהים עם החברה לישראל שבבעלות עידן עופר טענו לאחרונה כי ויתור על מניית הזהב הוא תנאי הלכה למעשה לגיבוש סופי של הסדר החוב בחברה, וכי הנושים הם שמעוניינים בוויתור הזה. על-פי אותם גורמים, ללא ויתור על מניית הזהב ייתכן מאוד כי "לא תהיה חברה", ועל כן מוטב שגם העובדים יבינו זאת.

הנהלת צים מסרה בתגובה: "ועד העובדים הסכים אמש לקיים לבקשת ההנהלה שלושה ימי דיונים מרתונים מסביב לשעון על מנת להגיע להסכם לשביעות רצון כל הצדדים. זאת לאחר שהועד טירפד כל ניסיון גישור עד כה. להפתעת ההנהלה, החליט הבוקר הועד בצעד בלתי אחראי להורות לעובדים לעזוב את המשרדים. זוהי עדות נוספת לכך שהועד מתעלם ממצבה הקשה של החברה, ומנסה לחבל באופן שיטתי מהוצאתו לפועל של ההסדר שיביא להצלת צים ולהצלת מאות ממקומות העבודה של עובדיה בישראל. בהמשך לכך, נאלצת הנהלת צים להודיע עוד היום לממונה הראשי על יחסי העבודה, על הכרזת סכסוך עבודה ועל כוונתה לסגור את המשרד הראשי במועדים הקבועים בחוק במקרה של הפרות נוספות. ההנהלה מצרה על כך שהוועד נוקט באמצעים בלתי אחראים ושובה את העובדים כבני ערובה".