עושים סדר בבלגן הנדל"ן: נתקלתם בעיוותים? כתבו לנו

ידוע לכם על ניגודי עניינים? שמעתם על פרויקט שקודם והורחב? על פרויקט שנתקע? פנו אלינו במייל: ndln@globes.co.il

"שלטון השריף", זו הכותרת שליוותה את הטור שפרסמנו לפני כשבועיים על השלטון המקומי, טור שעסק בכוח העצום, הכמעט הבלתי מוגבל של ראשי העיריות, כולל החיכוך הצפוף שלהם בעסקי הנדל"ן והפיתוי הגדול להשתמש בכוח הזה, הרבה פעמים על חשבון האינטרס הציבורי.

ה"נגיעות" של "גלובס" בענייני השלטון המקומי הציפו את העיתון במבול של תגובות-בקשות-דרישות לבדוק עוולות נדל"ניות בעיר כזו או אחרת, דבר שהמחיש לנו את הברור מאליו: אף שהשלטון המקומי אינו מסוקר כמעט כלל בעיתונות הכלכלית, עוצמתו היא אדירה; לפעמים היא אף שווה או רבה יותר מזו של השלטון המרכזי.

"גלובס" החליט להרים את הכפפה ויזם מדור שבועי שיתפרסם מדי יום שלישי: "בלגן בבית" פרי עטה של שלומית צור. המדור יטפל בחיכוך שבין ענף הנדל"ן לשלטון המקומי וינסה להציף ולחשוף בעיות הנולדות כתוצאה ממנו. היום במדור: סיפורה של קרקע בעיר כרמיאל, שאחוזי הבנייה בה גדלו פלאים לאחר שנמכרה במכרז של המינהל ליזם פרטי. וראו זה פלא: חשבת השכר בעירייה היא דירקטורית בחברה שרכשה את הקרקע ויש לה קשר משפחתי עם היזם.

כתבה ראשונה בסדרה: איך הפך פרויקט דיור מוגן למגדל מפואר בן 20 קומות?

הוועדות המקומיות והוועדות המחוזיות של השלטון המקומי הן מקור הכוח העצום של ראשי העיריות: באמצעותן זורמים האישורים, ההיתרים, אחוזי הבנייה, ההיטלים וכדומה. חלק מההחלטות נעשות במחשכים, בלי שקיפות מלאה, ואלו החלטות ששוות סכומים עצומים.

לבד מהשקיפות, אחת הבעיות הקשות בענף הנדל"ן היא שתוכניות המתאר לכל פרויקט נדל"ני הן סוג של המלצה בלבד ובסיס לשינויים משמעותיים. קוראים לזה "שינוי תב"ע (תוכנית בניין עיר)" וזה אומר דבר פשוט: כיוון שהתוכניות לא ממש ברורות או סגורות או מוצגות לציבור כמו שצריך, אז הן פתוחות למו"מ. אישרו רק 5 קומות בתוכנית? אין בעיה, נדבר, נלחש, נלחץ על ראש העירייה ופתאום הוועדה המקומית בראשותו מאשרת הגדלת זכויות בנייה באופן משמעותי. כמובן, הגמישות הזאת וחוסר השקיפות הזה הם פתח לשחיתות, כפי שראינו בהולילנד.

עם פרסום המדור, "גלובס" יוזם קו פתוח לאזרחים שנתקלים בעוולות נדל"ניות וליזמים שנתקלים בראשי עיריות המעדיפים אינטרסים זרים. מדי שבוע נעלה במדור בעיות הנוגעות לפרויקט נדל"ן כזה או אחר, ונשתדל לטפל ככל יכולתנו ובמגבלות שלנו בכל פנייה שתגיע. הכול במטרה אחת בלבד: לשרת את האינטרס הציבורי גם בשלטון המקומי, כפי שאנחנו משתדלים לעשות בסיקור הפנסיה, הבריאות ואי-השוויון בחברה הישראלית.

לפנייה במייל: ndln@globes.co.il