רבים מבני-הנוער בחרו בחופשת הפסח לפקוד בית-קפה או מסעדה בגפם. ללא ספק, מלצר שרואה חבורה כזו שועטת לעברו ירצה לנוס על נפשו, אבל במקום זאת במסעדות רבות מצאו פתרון מקומם - שלא לומר בלתי חוקי.
עומדת חבורת ילדים בפתח מסעדה או בית-קפה, ושם מושמעים באוזניהם תנאי הושבתם במקום: במקרה אחד הוסבר לילדים כי ההזמנה המינימלית לכל אחד היא 30 שקל, ועל זה עליהם להוסיף 12% שירות. למבוגרים כמובן שאין תנאי כזה. בשיחת טלפון עם מנהלת המסעדה היא נתנה את הנימוק הבא: "אני לא יכולה להרשות לעצמי שחבורה של 10 ילדים ישבו שעות על בקבוק קולה אחד".
שיטה אחרת היא הודעה של המלצרים מראש או בעת התשלום כי עליהם להוסיף 10% או 12% דמי שירות. וזה עוד במקרה הטוב. במקרה הפחות טוב פשוט מגלמים את דמי השירות בחשבון - בניגוד לחוק.
"אם בית העסק רוצה לגלם את השירות בתוך המחיר - זו זכותו", מסבירה הממונה על הגנת הצרכן, עו"ד תמר פינקוס. "אבל אי-אפשר לכתוב מחיר אחד ואז להוסיף לו 12% דמי שירות, אלא צריך לכתוב את המחיר כולל השירות".
בשום מקרה, מוסיפה פינקוס, אי-אפשר להגיד לצרכן, ילד או מבוגר, שעליו להוסיף דמי שירות: "השארת טיפ למלצר והיקפו נתונים לשיקול הסועד".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.