ועדת הכלכלה אישרה הגבלת ריבית הפיגורים ברכישת דירה

הצעת החוק היא להגביל את ריבית הפיגורים ל-12% ■ הקבלנים טוענים: הבנקים גובים מאיתנו ריבית פיגורים של 14%-17% ■ יו"ר הוועדה ח"כ ברוורמן: גם 12% זו ריבית גבוהה

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ד') לקריאה ראשונה את ההצעה של ח"כ מאיר שטרית לתקן את חוק המכר ולהגביל את ריבית הפיגורים בגין איחור בתשלומים לקבלנים על רכישת דירה חדשה.

לפי ההצעה, שיעור הריבית יקבע בתקנות שיגיש שר השיכון לאישור ועדת הכלכלה תוך 3 חודשים מיום פרסום החוק. עוד נקבע כי חישוב ריבית הפיגורים יעשה מהיום הראשון לפיגור, אולם רק אם הפיגור נמשך למעלה משבוע ימים.

ח"כ שטרית, יוזם הצעת החוק, אמר כי"היום מטילים על רוכשי הדירות ריביות פיגורים מטורפות, ללא כל הצדקה כשהריבית במשק היא אפסית. ריבית בנק ישראל עומדת על 0.75% בלבד. יש להגביל את ריבית הפיגורים ל-12% בשנה, בדומה לעסקאות רכישת דירות מיד שנייה".

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אבישי ברוורמן, אמר בדיון כי לדעתו גם ריבית של 12% היא גבוהה מידי, אך הוסיף כי בתקופות בהן הריבית תעלה השיעור שמוצע בהצעת החוק עלול להיות נמוך מידי. לכן הציע ברוורמן כי שר השיכון יקבע בתקנות, באישור הוועדה, את שיעור ריבית הפיגורים.

נציג משרד השיכון, עו"ד אמיר פז, הסכים עם עמדתו של יו"ר הועדה ואמר כי הדבר צריך להיקבע בתקנות, כשקרון המנחה יהיה לקבוע את השיעור באמצעות ריבית החשב הכללי או ריבית הפריים פלוס אחוז מסוים.

סמנכ"ל התאחדות בוני הארץ, אמיר הלר,התייחס להצעת החוק אומר כי אם רוצים להגביל את ריבית הפיגורים אז צריך לעשות זאת על כל העוסקים במשק ולא רק על הקבלנים. "כל בנק גובה מהקבלן אותו הוא מלווה שיעור ריבית פיגורים אחר, שנע בין 14% ל-17%. אם הרוכש ישלם פחות מזה, אז הקבלן יממן את אותו רוכש שלא עמד בהסכם ואיחר בתשלום".