האוצר: עלייה של 7% בעסקאות נדל"ן בחודש מארס

רכישת דירות חדשות בארץ רשמה גידול של 7% ■ ירידה חדה ברכישות של זוגות צעירים באזור השפלה בחצי השני של חודש מארס, לאחר ההודעה על כך שיוחל שיעור מע"מ אפס בעת רכישת דירה ראשונה

בחודש מארס נרשמה עלייה מתונה של 5% במספר העסקאות בתחום הנדל"ן בהשוואה לחודש הקודם. רכישת דירות חדשות רשמה גידול של 7% , אולם זאת בעיקר על רקע שיווק רחב היקף באחד הישובים באזור ירושלים. בנטרול פרויקט זה נותר מספר העסקאות בדירות חדשות ללא שינוי במארס. בדירות יד שנייה נרשם גידול מתון של 4%. כך עולה מהסקירה החודשים "אורות אדומים" על מצב המשק שמפרסם משרד האוצר מדי חודש.

את הגידול במספר העסקאות בחודש מארס הובילו המשקיעים, זאת לאחר חודשיים רצופים של ירידות בסגמנט זה של השוק. בהשוואה לפברואר נרשם גידול של 10% ברכישות המשקיעים ואילו בהשוואה לחודש המקביל אשתקד מגיע הגידול ל-18% (לעומת גידול של 7% בסך העסקאות באותה תקופה).

עסקאות ושיעור דירות
 עסקאות ושיעור דירות

ברכישת דירות ע"י זוגות צעירים נרשם גידול מתון של 3% במארס בפילוח גיאוגרפי ניכרת שונות גבוהה בין האזורים השונים. בולט במיוחד אזור השפלה עם ירידה של 10% ברכישות הזוגות הצעירים, כאשר הירידה בולטת במיוחד במחצית השנייה של החודש, לאחר ההודעה על כך שיוחל שיעור מע"מ אפס בעת רכישת דירה ראשונה.

כך, בעוד שבמחצית הראשונה של מארס ריכזו הזוגות הצעירים 36% מסך העסקאות באזור זה, ירד שיעור זה ל-21% במחצית השנייה של החודש. בהקשר זה יש לציין כי באזור השפלה, אשר היה הדומיננטי ביותר ברכישות הזוגות הצעירים עד 2012 (ריכז קרוב לחמישית מסך הדירות שרכשו זוגות צעירים באותה שנה) ניכרת יותר מכל אזור אחר בשנה האחרונה ההשפעה של מגבלות בנק ישראל (לגבי מימון משכנתאות) על היקף העסקאות בקרב רוכשי דירה ראשונה.

על הירידה החדה ברכישות הזוגות הצעירים באזור השפלה במחצית השנייה של מארס פיצו בעיקר משפרי הדיור (עלייה של 9% במשקלם בסך העסקאות באזור ועלייה של 13% בסך הרכישות שלהם).

רכישות משפרי הדיור רשמו גידול מתון של 3% במארס, המשך לגידול של 5% בפברואר. ירידה חדה של קרוב ל-30% נרשמה ברכישות משפרי הדיור באזור תל-אביב. על ירידה זו פיצו רכישות הזוגות הצעירים באזור אשר רשמו גידול חד של 40%. בהקשר זה יש לציין כי מחירה הממוצע של דירה חדשה הנרכשת ע"י זוגות צעירים באזור זה גבוה משמעותית מהרף אשר לגביו נקבע כי יחול שיעור מע"מ אפס.

מכירות המשקיעים בחודש מארס שמרו על יציבות, לאחר חודשיים של ירידות. כ-40% ממכירות המשקיעים במרץ היו למשפרי דיור, גידול של 5% בהשוואה לחודש הקודם. במקביל ירד משקלם של רוכשי דירה ראשונה מסך הדירות שמכרו המשקיעים, כאשר באזור השפלה ירד משקלם ב-10%.