מחאת הפלפלים: מכירה של תוצרת חקלאית באוניברסיטת ת"א

ביוזמץ אגודת הסטודנטים ו"חקלאות חברתית ישירה" תתקיים מחר בקמפוס אוניברסיטת ת"א מכירה של פירות וירקות במחירים ללא פערי תיווך

"‎‎מחאת הפלפלים", נמשכת ועמה יוזמות נקודתיות של מכירה ישירה מהחקלאי לצרכן: מחר (יום ב') תתקיים מכירה של תוצרת חקלאית באוניברסיטת תל-אביב, כיוזמה של אגודת הסטודנטים ו"חקלאות חברתית ישירה".

המכירה תתקיים בין השעות 10:00-16:00 ברחבת בניין גילמן, שבו יועמדו עשרות דוכנים של פירות וירקות, במחירים ללא פערי תיווך. לדוגמה: מלפפון/קישוא ב-3.5 שקלים לק"ג; אפרסק/נקטרינה ב-5 שקלים לק"ג; פלפלים יימכרו בארגז של 5 ק"ג במחיר של 22 שקל, כלומר 5.50 שקלים לק"ג לעומת 10 שקל לק"ג המחיר ברשתות.

‏"חקלאות חברתית ישירה" הוא מיזם שנולד בפייסבוק במטרה לעקוף את מחירי התיווך שנכפים על החקלאים ועל הצרכנים בכל הנוגע למחירי הירקות והפירות.

בתקופה האחרונה נערכו מספר מכירות ישירות ברחבי הארץ, בהן במכללת ספיר, בתל-אביב, בבאר-שבע וברחובות. מכירות אלה הן פועל יוצא של מחאת חקלאי הערבה, שנאלצים כיום להשמיד סחורה טרייה ואיכותית במקום למכור במחירי הפסד שמציעות להן הרשתות וסיטונאי הירקות והפירות.

ברק אומגה, חקלאי מהמושב פארן בערבה וממובילי "מחאת הפלפלים", מתייחס ל"קופונים" שגוזרים על החקלאים ברשתות אבל לא רק: "חקלאות זה לא רק להביא את הפלפל או את המלפפון לשולחן. זה מכלול שלם של ציונות, התנדבות ושמירה על הארץ. ברגע שמטילים עלינו מסים שאין להם אח ורע בשום סקטור אחר, בין היתר על העסקת עובדים זרים, מי שמשלם הוא הצרכן".

אומגה התייחס למה שהוא מכנה אבסורד בפער בין המחיר שמקבל החקלאי עבור תוצרתו ובין המחיר שעל המדף. "אנחנו מקבלים שקל לק"ג, כשהמחיר הוא 10 שקל לצרכן, וזה משהו שחוזר על עצמו כל שנה. זהו מחיר הפסד שמוביל אותי לסגור את המים ולהשמיד סחורה".

- מועצת הצמחים היא שקובעת את מחירי הירקות והפירות לסיטונאים ואף מפרסמת את המחירון באתר שלה.

"אף אחד לא מתייחס למחירים הללו. המצב הוא שאנחנו נדרשים להעביר סחורה בשעה שהתמורה נקבעת רק לאחר מכן, והיא כאמור רחוקה ממה שמפרסמת מועצת הצמחים. החקלאים והצרכנים הם גוף אחד עם אינטרס משותף. אנחנו מדינה שהתוצרת בה היא מקומית, אין עלויות שינוע כמו ביצוא, ומכאן שהמחירים אמורים להיות הוגנים יותר: ק"ג פלפלים צריך לעלות 6-7 שקלים לצרכן, ולא מחיר שמגלם פערי תיווך שגוזרים על גבו של החקלאי ושל הצרכן".‏

חקלאי הערבה התאגדו לקבוצת פייסבוק ששמה "מצילים את החקלאות בישראל". קבוצה זו מציעה קשר ישיר לחקלאים עבור יוזמות של מכירות מקומיות של תוצרת ישירות מהחקלאים.