כמה עולה לנו "צו הרחקה"?

מה מונע מכם להזמין נהג כלבבכם לאסוף אתכם משדה התעופה?

מונית - ניו-יורק / צילום: רויטרס
מונית - ניו-יורק / צילום: רויטרס

בטח כבר קרה לכם שנחתתם בנמל התעופה בן-גוריון והחלטתם להמשיך את הדרך הביתה במונית.

בנתב"ג פועלת תחנת המוניות "הדר", ולמחיר הנסיעה שלה, לפי מונה או בתעריף קבוע, יש עלויות ייחודיות: 5 שקלים עבור "אישור יציאה מנתב"ג" ותוספת 4.9 שקלים לכל אדם, אם נוסעים במונית יותר משניים.

תחנת "הדר" פועלת בנתב"ג בזיכיון שהיא קונה בבלעדיות מרשות שדות התעופה, ונהגיה נהנים מביקוש קשיח וצפוי של נוסעים המגיעים לשדה התעופה הבינלאומי היחיד בישראל, בכל שעות היום ועונות השנה.

כזכיינית בלעדית אפשר היה לצפות שמשרד התחבורה ינהל עם "תחנת הדר" משא-ומתן ויורה לה להוריד מחירים ולתת הנחות לנוסעים. אם לא זה, לכל הפחות שלא יופיעו בתעריפיה תוספות תשלום חסרות פשר.

התוספות הללו קבועות בתיקון לחוק מהקיץ שעבר, שעליו חתומים שר התחבורה ושר האוצר. אז זה חוקי - אבל בהחלט לא מריח טוב.

צו הרחקה מוזר

עכשיו, הבה נניח שתרצו לחסוך את התוספות המרגיזות שמשיתה עליכם "הדר" ולהזמין מונית מתחנה אחרת. אולי בכלל תעדיפו להזמין את הנהג באמצעות אפליקציית גט טקסי (GetTaxi), אשר בחודש שעבר יצאה במבצע מחירים מיוחד לנסיעות מנתב"ג ואליו.

לגט טקסי יש יתרונות מובהקים כמסיעה מנתב"ג: זהות ברורה של הנהג, יצירת קשר טלפוני מיידי איתו ומעקב אחר התקדמות הנסיעה בהתראות לטלפון הסלולרי ועל מפה מקוונת. אלה דברים חשובים ונוחים במיוחד, למשל עבור מי ששולחים מונית לאסוף אורח.

בנוסף, לגט טקסי אפשר לשלם בכרטיס אשראי - יתרון משמעותי למי שהגיע מחו"ל, ולרוב אין איתו כסף מקומי במזומן.

כמה שזה נוח והגיוני - האפשרות הזו נחסמה בחודש שעבר במה שפורסם כ"צו הרחקה" שהוציאה רשות שדות התעופה לנהגי חברת גט טקסי.

בבואנו לברר האם נמנעה מאיתנו האפשרות להזמין את גט טקסי לאסוף אותנו כנוסעים מהשדה, קיבלנו מרשות שדות התעופה תשובות סותרות. פעם כתבו לנו שנהגי גט טקסי יוכלו להיכנס לשדה בהזמנה, פעם אחרת כתבו שהם "הורחקו".

כשניסינו לחתור למשמעות "צו ההרחקה", הציפו אותנו בעוד ועוד מידע על "האחריות של רשות שדות התעופה" כלפי הנוסעים, בכדי לרמוז שהמהלך נגד גט טקסי הוא "לטובת הנוסעים" ונועד "להגן עליהם" מפני "חאפרים".

משוואה לרעת הנוסעים

הסכסוך בין רשות שדות התעופה לבין אפליקציית גט טקסי טבול בערפל פרשנויות והטחת אשמות הדדית. אבל ברשותכם, נחזור לעובדות:

1) רשות שדות התעופה מקבלת מדי חודש אלפי שקלים מתחנת "הדר" כדמי זיכיון.

2) דמי הזיכיון מקנים ל"הדר" מעמד של תחנת המוניות היחידה הנצבת בתוך שטח נמל התעופה.

3) תחנת "הדר" גובה תעריפי נסיעה עם תוספות ייחודיות מהנוסעים המשתמשים בשירותיה.

4) רשות שדות התעופה הודיעה בתקשורת כי הוציאה "צו הרחקה" למוניות גט טקסי.

פאזל העובדות מרכיב תמונה של שתי מרוויחות מהמצב: תחנת מוניות "הדר" ורשות שדות התעופה, אשר מזינות זו את זו בכסף שמושג בסידורי תחבורה שלא נהיה רחוקים מהאמת אם נגדירם "מונופוליסטיים".

מי המפסידים מהסידור? הנוסעים עצמם. כלומר כולנו - נגזלת מאיתנו זכות הבחירה, ואנחנו נאלצים לשלם הרבה ויותר לתחנת מוניות אחת מסוימת, מבלי שיהיה לכך כל יתרון מבחינתנו, ומבלי שניתן למצב זה כל הסבר.