נדחתה בקשת אלקטרה לצו מניעה נגד זכיית שרון גל בחולון

אלקטרה, שהצעתה הייתה השנייה בגובהה במכרז על הקרקע בחולון, ביקשה להקפיא את רכישת הקרקע ע"י קבוצת הרכישה של שרון גל וקרן בן-דוד ■ העליון קבע כי הבקשה הוגשה בשיהוי כבד, 60 יום לאחר פרסום תוצאות המכרז

שרון גל קרן בן דוד / צילום: תמר מצפי איל יצהר
שרון גל קרן בן דוד / צילום: תמר מצפי איל יצהר

הוסר מכשול נוסף בזכיית שרון גל וקרן בן-דוד בקרקע בחולון: שופטת בית המשפט העליון, דפנה ברק-ארז, דחתה את בקשת חברת אלקטרה נדל"ן להוציא צו מניעה כנגד זכיית קבוצת דוידסון שבבעלות גל ובן-דוד במכרז של רשות מקרקעי ישראל לרכישת הקרקע בחולון.

את הבקשה הגישה אלקטרה בהמשך לעתירה עקרונית שהגישה בחודש אפריל האחרון לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד זכיית גל ובן-דוד במכרז, עתירה שטרם הוכרעה.

כזכור, בתחילת חודש מארס האחרון זכתה קבוצת רכישה שמארגנים בן-דוד וגל במכרז של רשות מקרקעי ישראל לרכישת קרקע בפינת הרחובות קראוזה וסרלין בצפון חולון, המיועדת להקמת שני מגדלים בני 222 דירות תמורת סכום של 131.3 מיליון שקל. הצעתם גברה על 17 הצעות אחרות, כולל על הצעתן של החברות אלקטרה בע"מ וגמלא מיליונים, שעמדה על 121.8 מיליון שקל והייתה ההצעה השנייה בגובהה.

לאחר הזכייה עתרו אלקטרה וגמלא נגד הזכייה, בטענה כי ההצעה שהגישו בן-דוד וגל העניקה להם יתרון על פני יתר המציעים, כמו גם על מציעים פוטנציאליים אשר לא ניגשו למכרז.

לטענת התובעות, בניגוד לתנאי המכרז שפורטו במסמכי המכרז, ההצעה הזוכה הוגשה בנאמנות באופן כזה שזהות הרוכשים האמיתיים נותרה עלומה, ושאיפשר למציעים להמשיך לשווק דירות ולגייס כספים לצורך תשלום התמורה גם לאחר הזכייה, וזאת באמצעות הכנסה של חברים חדשים לקבוצה.

ב-1 במאי הגישו אלקטרה וגמלא עתירה נוספת בבקשה להוציא צו ביניים כנגד קידום העסקה ותשלום התמורה לרשות מקרקעי ישראל, עד להכרעה בעתירה העקרונית.

בדיון בעתירה שהתקיים ב-20 במאי בבית המשפט המחוזי, החליטה השופטת שרה דותן שלא להוציא צו ביניים כנגד קידום העסקה ותשלום התמורה לרשות מקרקעי ישראל, זאת כאשר פסק דין בנוגע לעתירה העקרונית טרם ניתן.

על רקע ההחלטה ערערו אלקטרה וגמלא לבית המשפט העליון על ההחלטה וביקשו להוציא צו ביניים על מנת למנוע את מימוש הזכייה של בן-דוד וגל במכרז, עד למתן פסק הדין בבית המשפט המחוזי.

בתגובה לערעור טענו בן-דוד וגל כי השקיעו עד כה למעלה מ-35 מיליון שקל במימוש הזכייה וביצעו פעולות בלתי הפיכות. עוד הם טענו כי כל עיכוב בביצוע הפרויקט יגרום להם ולחברי הקבוצה נזקים כבדים בשווי מיליוני שקלים. זאת, כאשר לטענתם סיכויי העתירה העקרונית להתקבל נמוכים, מאחר שרשות מקרקעי ישראל לא אוסרת על השתתפות במכרזים בנאמנות, ומדובר בנוהל מקובל במכרזים רבים.

בתגובה לעתירה, רשות מקרקעי ישראל הבהירה אף היא כי תנאי המכרז אינם שוללים הגשת הצעות באמצעות נאמן, וכי חוזה החכירה גם כל ייחתם מול המציעים עצמם, כך שמערכת היחסים בין המציעים לבין הנאמן אינה מעניינה של רשות מקרקעי ישראל.

באופן אבסורדי, הבקשה לצו ביניים רק השהתה את מועד התשלום שנדרשה הקבוצה הזוכה לשלם לרשות מקרקעי ישראל. כעת, כאמור, החליטה גם שופטת העליון דפנה ברק-ארז לדחות את הערעור ולא להוציא צו מניעה לקידום מכירת הקרקע, ואף פסקה כי אלקטרה וגמלא יישאו בהוצאות משפט בסך 30 אלף שקל.

"הבקשה למתן צו ביניים הוגשה כ-60 יום לאחר פרסום תוצאות המכרז, ובכך לקתה בשיהוי כבד", קבעה ברק-ארז בהחלטתה. "מדובר במכרז בעל משמעות כלכלית נכבדת ביותר, אשר כל עיכוב בהוצאתו לפועל עלול לגרום למשיבים נזקים כלכליים, ובנסיבות אלה די בשיהוי שנגרם כדי להביא למסקנה כי מאזן הנוחות נוטה במובהק לטובתם של המשיבים".

כעת, על-פי הערכות, עם תשלום התמורה הצפוי לרשות מקרקעי ישראל ומימוש הזכייה על-ידי קבוצת הרכישה, סיכויי העתירה של אלקטרה וגמלא להתקבל יהיו נמוכים.