ניסנקורן: אם המשבר ברכבת לא יפתר עד יום ד' - סכסוך עבודה

(עדכון) - לא עומדים בעומס - או מנצלים הזדמנות לתוספות? במסגרת העיצומים - "ללא פגיעה בנוסעים" - מכונאים וחשמלאים לא ילוו את הרכבות

רכבת ישראל / צילום: רכבת ישראל
רכבת ישראל / צילום: רכבת ישראל

לאחר שעובדי רכבת ישראל פתחו הבוקר (א') בעיצומים, התריע יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן כי אם המשבר לא ייפתר עד יום רביעי הקרוב, יוכרז סכסוך עבודה. הדברים נמסרו לאחר שניסנקורן כינס היום ביחד עם יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, את ועדי העובדים ברכבת.

כאמור, הבוקר פתחו עובדי רכבת ישראל בעיצומים, "ללא פגיעה בנוסעים", לטענתם, במחאה על הלו"ז החדש שהשיקה היום הרכבת, שמביא לטענתם לעומס חריג על העובדים מבלי היערכות מוקדמת ומבלי תיאום עם הוועד. במסגרת העיצומים, מכונאים וחשמלאים המלווים את הרכבות לא יתייצבו לעבודה.

נציין כי לא הוכרז סכסוך עבודה ברכבת ונשאלת שאלה בדבר חוקיות העיצומים האלה. גורם ברכבת מציין שנעשו בחודשים האחרונים ניסיונות רבים להגיע להבנות עם העובדים והוועד.

לוח הזמנים החדש שהושק היום ברכבת כולל הפעלה של 451 רכבות ביממה, תוספת של 49 רכבות ל-402 הרכבות הפועלות בלוח הזמנים הנוכחי (12.2% גידול). הלו"ז החדש כולל תוספת משמעותית של רכבות פרבריות במטרופולין חיפה ובמסילת החוף.

ועד עובדי הרכבת בראשות ניקה שמחוביץ' טוען כי "למרות הקמפיין הראוותני של הנהלת הרכבת באשר ללו"ז החדש, מדווחים עובדי הרכבת כי בשל חוסר ההיערכות של ההנהלה, הן בנושא כוח אדם והן בנושא ציוד וקרונות, אירעו כבר הבוקר תקלות רבות וחמורות של איחורים, עומסים חריגים ואף השארת נוסעים ברציפים עקב כך".

"חמור ומצער שהנהלת הרכבת, שהודתה לא אחת במחסור הקשה בכוח אדם, לא לקחה בחשבון את כל הנושאים שהתרענו עליהם במשך חודשים. עכשיו, לצערנו, נוסעי הרכבת ישלמו את המחיר של אוזלת היד של ההנהלה", מוסיפים בוועד. אם לא יוסדרו הסוגיות האלה בבהילות, הוועד הודיע כי ייאלץ להחריף את העיצומים.

לדברי שמחוביץ', "במשך חודשים רבים הצפנו, בכתב ובעל פה, את כל הבעיות הקשורות לתקינה חמורה ולמחסור בציוד. למרות זאת, הנהלת הרכבת בחרה להתעלם ולצאת ללו"ז האביב למרות שאין לרכבת שום יכולת לבצע אותו. הבוקר קרה מה שחששנו ממנו ויש אינספור תקלות, עיכובים ועומסים חריפים. ההנהלה מפקירה את שלום הנוסעים והעובדים וזאת בניגוד לאמירותיה בבית הדין לעבודה. התנהלות ההנהלה היא מחדל שעלול לעלות בחיי אדם. אני לא ממליץ לאף נוסע לנסוע עם נהג שעובד עשרה ימים ברצף, ללא מנוחה, דבר שקורה ברכבת כמעט כל יום".

תגובת הרכבת: "ניסיון לסחוט פעם נוספת את הקופה הציבורית"

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "לדרישות שהעלו נציגי ועד העובדים בימים האחרונים, אין קשר לשינויים החלים בשל המעבר ללו"ז החדש. העובדים דרשו החזרים על טסט לרכב, חלוקת כריך ושתייה לנהגים בכל סידור, מתן סופ"ש זוגי לכל נהג בשנה, או הגדלת דמי הכלכלה של כל נהג וכד'. הדרישות סורבו - ולכן העיצומים".

עוד הוסיפה הנהלת הרכבת: "במהלך השנה האחרונה קיבלו עובדי הרכבת תוספת שכר של כ-25% ומענק ע"ס 40 אלף שקל, בהתאם להסכם עבודה בו התחייבו לשקט תעשייתי ל-3 שנים. חברת רכבת ישראל יצאה היום בלוח זמנים חדש, שמטרתו שיפור השירות ללקוחותיה והגדלת תדירות הרכבות על ידי הוספה של כ-50 רכבות ביום ומעל ל-500 עצירות נוספות בתחנות ועד לשעה זו, הופעלו כל הרכבות המתוכננות ונרשם שיעור דיוק של 93%, נתון גבוה ובפרט ביחס לימי א', זאת לאור הירתמות כל עובדי החברה להצלחת המהלך האסטרטגי, המשמעותי לחברה. הפעלתו של לוח הזמנים נעשתה תוך שמירה על כל ההסכמים הקיבוציים בין הנהלת הרכבת וועד העובדים, תוך קיום כל הוראות הבטיחות.

"נציגי ההנהלה מקיימים הידברות שוטפת ומתמשכת עם נציגי הוועד, ובמסגרת זו התקבלו והוטמעו בלו"ז החדש הצעות רבות של נציגי העובדים הנוגעות לתפעולו של הלו"ז. צר לנו כי דווקא באירוע כה משמעותי לחברת הרכבת, בוחר ועד העובדים לנצל את כוחו לרעה ולאיים בשיבוש הלו"ז החדש, אשר נועד לשפר את השירות לנוסעים. זאת על בסיס טענות שווא ובניסיון שתכליתו היחידה הינה הפעלת לחץ בלתי ראוי, על מנת לסחוט פעם נוספת את הקופה הציבורית.

"ככל הידוע לנו פעולת הוועד אינה נתמכת על ידי כלל ציבור העובדים. אנו בטוחים כי ראשי ההסתדרות יפעלו לעצור את מפגן הבריונות וימנעו את הפגיעה הלא חוקית בשירות הרכבתי החיוני שניתן לתושבי מדינת ישראל".