יו"ר ועד עובדי חברת החשמל חושף את תלוש השכר שלו

סודות הפנסיה של יו"ר הוועד בחברת החשמל: שכר יסוד נמוך בהשוואה לברוטו הנוכחי, מה שאומר שגמלת הפנסיה תהיה נמוכה יחסית לשכר כיום ■ בדיקת "גלובס" מגלה שמצבו של צרפתי משופר קצת יותר מכפי שמופיע בתלוש השכר

מיקו צרפתי חברת חשמל / צלם: איל יצהר
מיקו צרפתי חברת חשמל / צלם: איל יצהר

באחד הדיונים האחרונים של ועדת יוגב שלף יו"ר ועד העובדים של חברת החשמל, דוד (מיקו) צרפתי, שפן: בלהט הוויכוח על הפנסיה לעובדים הניח צרפתי על השולחן את תלוש המשכורת שלו. צרפתי, 34 שנים בחברת החשמל ומדורג מנהל מחלקה, מביא הביתה 32 אלף שקל בחודש, ברוטו. רבים ישמחו ודאי להחליף עם צרפתי את התלוש החודשי, אך גמלת הפנסיה שצפוי היו"ר לקבל עם פרישתו לגמלאות נמוכה ממנו בהרבה.

צרפתי נהנה מפנסיה תקציבית שיכולה להגיע לשיעור מרבי של 70% משכר היסוד שלו. שכר היסוד של צרפתי עומד על כ-15 אלף שקל בלבד מתוך השכר הכולל והוא צפוי לגדול בלא יותר מ-6%-8% עד שיגיע לתקרת השכר. לפי תלוש המשכורת הנוכחי שלו טען צרפתי שיקבל פנסיה של פחות מ-11 אלף שקל בחודש. לשיטת צרפתי אפשר לומר כי מי שנחשב יו"ר ועד העובדים החזק במדינה יקבל פנסיה נמוכה מהפנסיה החציונית של גמלאי מערכת הביטחון, העומדת על 11,752 שקל בחודש, לפי דוח החשבת הכללית באוצר שפורסם אתמול.

בדיקת "גלובס" מעלה שמצבו של צרפתי משופר קצת יותר מכפי שמופיע בתלוש השכר. לפנסיה של יו"ר הוועד יש להוסיף משכורות 13 ו-14 שמגדילות את הפנסיה בכ-1,500 שקל בחודש, ותשלום דמי הבראה שמשולמים לגמלאים בדרגתו של צרפתי, בשיעור של כ-750 שקל בחודש. ועדיין, מדובר בפנסיה של כ-13 אלף שקל בחודש בלבד, לעומת פנסיה ממוצעת של 36,749 שקל שמשולמת לשופטים ודיינים ופנסיה ממוצעת של 20,103 שמקבלים הח"כים.

הפנסיות הגבוהות באמת בחברת החשמל לא משולמות לראשי הוועד אלא לבכירים חברי מועדון ה"סניורים" האקסקלוסיבי. מדובר בכ-200 מנהלים בכירים ובכ-100 גמלאים. תנאי שכרם של הסניורים נשמרים על גבי מחשב נייד של בכיר באגף משאבי האנוש. משכורותיהם נשלחות ישירות לבתיהם באמצעות שליח, כדי להבטיח שלא יתגלגלו חס וחלילה לידיים לא נכונות. אפילו ראשי הוועד אינם שותפים לתנאי השכר של הבכירים שאינם נכללים בהסכם הקיבוצי הכללי של עובדי החברה.

הצצה נדירה לתנאי השכר של הסניורים סיפק הממונה על השכר באוצר קובי אמסלם. בין היתר גילה אמסלם שהבכירים דאגו לעצמם לתוספת פיקודית לשכרם בשיעור של 26% לעומת 12.5% שמקבלים העובדים הוותיקים הרגילים בחברה. אבל את הדובדבן שבקצפת מקבלים רק הבכירים ביותר קבוצה של כמה עשרות מנהלי אגפים וסמנכ"לים מדרג סניור ב' - מדובר בתוספת קבועה של 100 שעות נוספות גלובליות: רכיב שכר השווה כ-13 אלף שקל ומגדיל את הפנסיה החודשית של הבכירים בלא פחות מעשרת אלפים שקל.