פרופסורים לכלכלה לוועדת הכספים: לא לאשר מע"מ אפס

"ההצעה למע"מ אפס לזכאים לרכישת דירות מגורים היא הצעה גרועה שאינה פועלת לצמצום עודף הביקוש בשוק הנדל"ן, ואף עלול להחריף עוד את בעיית מחירי הדיור"

תכנית הנדל"ן, אתר בנייה, בתים / צילום: תמר מצפי
תכנית הנדל"ן, אתר בנייה, בתים / צילום: תמר מצפי

14 פרופסורים ודוקטורים לכלכלה, ביניהם צבי אקשטיין, לאה אחדות, אבי בן בסט, עומר מואב ומומי דהן, פרסמו הבוקר מכתב ובו הם קוראים לחברי ועדת הכספים של הכנסת שלא לתמוך בתוכנית מע"מ אפס של שר האוצר יאיר לפיד.

במכתב קוראים הפרופסורים לחברי הוועדה "להתנגד לתוכנית מע"מ אפס בדיור. שוק הנדל"ן סובל בשנים האחרונות מעליית מחירים מהירה, שמשקפת התגברות ניכרת בביקושים לרכישת דירות, בשילוב עם קשיחות בהיצע. ההצעה למע"מ אפס לזכאים לרכישת דירות מגורים היא הצעה גרועה שאינה פועלת לצמצום עודף הביקוש בשוק הנדל"ן, ואף עלול להחריף עוד את בעיית מחירי הדיור".

הצעה זו, מציינים החתומים, מגבירה את הסיכונים המקרו-כלכליים הנובעים מהשקעת יתר בנדל"ן למגורים, הממומן בחלקו על ידי אשראי מהמגזר הפיננסי. "יישום ההצעה כרוך במחיר תקציבי ניכר של 2 עד 3 מיליארדי שקלים בכל שנה בעתיד. על סמך ניסיון העבר, נראה שמבחינה פוליטית יהיה בלתי-אפשרי כמעט לבטל פטור ממע"מ בעתיד, ולכן הנזק המצטבר על פני השנים הוא כבד".

"אובדן הכנסות זה בהכרח גורר מתן שירותים חברתיים נחותים יותר לכלל האוכלוסייה ואולי שיעורי מס גבוהים יותר שעלולים להעמיק עוד את אי השוויון. הצעד המוצע יצריך הקמת מנגנון מסורבל ויקר של פיקוח על מחירים ועל מפרט הבנייה, שעלול לעודד תכנון מס אגרסיבי ולהיכשל במניעת העברת חלק נכבד מההטבה לידי הקבלנים. לאור כל אלו אנו קוראים לכם להתנגד לתוכנית מע"מ אפס. נשמח לעמוד לרשותכם כדי להציג בהרחבה את הנימוקים נגד התוכנית למע"מ אפס בדיור".