אושרה תוכנית מחיר מטרה - גם לעמותות וקבוצות רכישה

ההחלטה צפויה לפתוח חזית בין השר אריאל לבין הקבלנים המתנגדים בכל תוקף לכלול את הקבוצות והעמותות במכרזים ואף יצאו בימים האחרונים בקמפיין ציבורי כנגד העמותות

אורי אריאל / צילום: רפי קוץ
אורי אריאל / צילום: רפי קוץ

שר השיכון אורי אריאל החליט לפתוח את מכרזי תוכנית מחיר מטרה גם לעמותות וקבוצות רכישה. השר הביא הערב החלטה זו יחד עם מתווה תוכנית מחיר מטרה כולה לאישור מועצת מקרקעי ישראל.

ממשרד השיכון נמסר כי לאחר התייעצות משפטית בנושא התקבלה החלטה לכלול גם את העמותות והקבוצות בתנאי שיעמדו בכללי המכרז תוך פיקוח הדוק של משרד השיכון. החלטה זו, שאושרה הערב (ד') מועצת מקרקעי ישראל, צפויה לפתוח חזית בין השר אריאל לבין הקבלנים המתנגדים בכל תוקף לכלול את הקבוצות והעמותות במכרזים ואף יצאו בימים האחרונים בקמפיין ציבורי כנגד העמותות.

נזכיר, כי העמותות וקבוצות הרכישה מנהלות מאבק עיקש כבר מספר חודשים מאז נודע להן שלא יכללו בתוכניות שאושרו בקבינט הדיור כמו מע"מ בשיעור אפס ומחיר מטרה. כעת, ההחלטה של השר אריאל סוללת את הדרך להשתתפות הקבוצות במכרזים אלו מחד, וייתכן שאף תסלול את הדרך מאוחר יותר להכללתן גם בתוכנית מע"מ בשיעור אפס. את הלחץ הגדול שמפעילות קבוצות הרכישה בנושא היה ניתן לראות היום בדיון שנערך בועדת הכספים בנושא הצעת החוק של משרד האוצר למע"מ בשיעור אפס כאשר יו"ר הועדה, חבר הכנסת ניסן סלומינסקי, הפנה לשר האוצר שאלה מדוע הקבוצות לא נכללות בחוק.

עם זאת, ממשרד השיכון נמסר כי קבוצות הרכישה והעמותות יצטרכו לעמוד בכללי המכרז שיפורטו לגבי המחיר הסופי לדירות שיימכרו בהנחה ויחוייבו להעמיד ערבויות ביצוע. במקביל, רשימת חברי הקבוצה תיבחן על ידי משרד השיכון במסגרת המכרז כדי לוודא שהרוכשים של הדירות המוטבות הם זכאים ולא משקיעים. כזכור, הזכאים לרכישת דירה מוזלת במסגרת מכרזי מחיר מטרה הם רווקים מעל גיל 35, זוגות נשואים ומשפחות (גם ללא ילדים וללא הגבלת גיל) שאין בבעלותם דירה או משפרי דיור שימכרו את דירתם הקיימת תוך שנה. עוד ציינו במשרד השיכון כי הצעת המכרז של הקבוצות והעמותות כמו גם הסכמי השיתוף יעמדו לפיקוח משרד השיכון.

על פי הצהרת משרד השיכון, מכרזי מחיר מטרה הראשונים צפויים לצאת כבר בחודשים הקרובים והמשרד ערוך להוציא מכרזים החל מחודש אוגוסט. הדירות במסגרת המכרזים המוזלים יהיו חייבים לעמוד במפרט שגיבש משרד השיכון שעתיד לעלות בימים בקרובים לאתר משרד השיכון לעיון הציבור.

במסגרת מכרזי מחיר מטרה עתידה המדינה לפרסם מכרזים ל-66 אלף יחידות דיור ברחבי הארץ בחמש השנים הקרובות. מכרז מחיר מטרה יקבע מחיר מקסימלי ל-80% מהדירות בפרויקט אליו ייתחייב הקבלן עוד בשלב המכרז. את שאר 20% הדירות יוכל הקבלן או היזם למכור בשוק החופשי. על פי עיקרי התוכנית, מכרזי מחיר מטרה ישווקו בכל אזורי הביקוש, בהם הקרקע הינה במחיר של למעלה מ-80 אלף שקל ליחידת דיור.

על פי נתוני משרד השיכון, המחירים הצפויים להתקבל במסגרת מכרזי מחיר מטרה, על פי בדיקת השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים, טל אלדרוטי, יעמדו על פחות ממיליון שקל לדירות 100 מ"ר בראש העין, וכ-1.2 מיליון שקל לדירות 100 מ"ר במודיעין. נזכיר כמובן שמדובר באומדן משום שטרם פורסם כל מכרז וטרם הוכרז זוכה שהסכים להתחייב על מחירים אלו.

אריאל אמר: "ללא ספק מדובר בצעד המשמעותי והדרמטי ביותר בשנים האחרונות בשוק הדיור. השפעתו הצפויה של המהלך על שוק הדיור תהיה ניכרת. מדובר בתכנית מאוזנת, ללא קריטריונים שזוכה לתמיכה רחבה מקיר לקיר של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בנק ישראל המועצה הלאומית לכלכלה וכלכלנים בכירים נוספים לצד קבלנים רבים. עדיין המשימה שלנו היא להגדיל את היצע הקרקעות והשיווק למגורים וזה מה שאנחנו עושים. ככה נייצר עוד ועוד יחידות דיור שיוכלו להימכר במחיר מטרה ובמע"מ בשיעור אפס ולהשפיע על המחירים".

מנהל רשות מקרקעי ישראל בנצי ליברמן: "מחיר מטרה בשילוב הסכמי הגג הם מהלך אפקטיבי שייתן את המענה הנכון למשבר הדיור. הגברת ההיצע בשילוב מחיר מפוקח ירסנו את מחירי הדיור ואף יביאו לירידה במחירים הזמן הקרוב".

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' יוג'ין קנדל: "אם זה היה תלוי בי, היה צריך ללכת על מכרזי מחיר מטרה בהיקפים הנרחבים ביותר האפשריים. אני חושב שלהצבעה היום יש חשיבות גדולה והתכנית תוכל להוריד את מחיר הדירות. המחירים בארץ גבוהים בכ-20%-25% ממה שצריך להיות בשל גל של רכישת דירות בשנים האחרונות בעקבות המשבר ושיעור הריבית הנמוך במשק".

מפורום קבוצות הרכישה נמסר: "את ההישג הזה אנו זוקפים לעבודה מאומצת שקיימנו מול כל הגורמים במשרד האוצר ובוועדת הכספים. אנחנו מודים לשר האוצר יאיר לפיד, שר השיכון אורי אריאל ויו"ר ועדת הכספים ניסן סלומיאנסקי על מאמציהם להוזלת מחירי הדיור באמצעות קבוצות ועמותות הרכישה. פורום ארגון קבוצות הרכישה ימשיך לפעול ללא לאות להכללת קבוצות ועמותות הרכישה גם בהטבת המע"מ. אנו דורשים משר האוצר שלא להיכנע לקמפיין האגרסיבי והנלוז שמובילה התאחדות בוני הארץ, מתוך ניסיון לשמור לעצמם את המונופול על חוק המע"מ".