רבע מהנוער קיבלו תמונות חושפניות של מישהו שהם מכירים

כך עולה מסקר שביצעה חברת זטה טולס עבור המרכז לאינטרנט בטוח של איגוד האינטרנט הישראלי בקרב 300 בני-נוער

סלולר ילדים נוער / צלם: טינקסטוק
סלולר ילדים נוער / צלם: טינקסטוק

הרשת החברתית הגדולה בעולם פייסבוק לא התחילה את דרכה כרשת חברתית שבה מעלים תמונות של הילד בחוף הים או סלפי במרחב המוגן, אלא דווקא מדירוג של סטודנטיות וסטודנטים בקמפוסים בארה"ב לפי המראה החיצוני שלהן.

האיפיון של הרשת בתחילת דרכה הרתיח לא מעט מהסטודנטיות בקמפוס הרווארד שבו למד מארק צוקרברג, אך נראה שגם היום מוסדות הלימוד לא ממש מלקקים דבש מהפעילות החברתית של הלומדים בהם ובמיוחד בגילאי בית-הספר והתיכון.

אפליקציות דוגמת פייסבוק, אינסטגרם או וואטסאפ הפכו זה מכבר לכר פורה להעברת מסרים חתרניים בין בני-נוער ותלמידים, בחלק מהמקרים גם מסרים פוגעניים שקוראים לחרם על תלמיד מסוים, ואף גרוע מזה - להפצת תמונות חושפניות.

רבע מבני-הנוער בגילאי 13-18 קיבלו תמונות חושפניות של מישהו שהם מכירים במייל, בוואטסאפ או ב-SMS - כך עולה מסקר שביצעה חברת זטה טולס עבור המרכז לאינטרנט בטוח של איגוד האינטרנט הישראלי בקרב 300 בני-נוער.

עוד עולה כי בקרב בני 16-18, השיעור גבוה יותר ועומד על 31%. מהסקר עולה כי בנים מקבלים פי 3 יותר תמונות חושפניות מבנות (32% לעומת 17%). 3% מבני-הנוער הודו בסקר כי הפיצו תמונות חושפניות. בעקבות התנהלות זו, 92% מבני-הנוער מאמינים כי בריונות רשת צריכה להיות עבירה פלילית ולעבור לטיפול המשטרה ובתי המשפט.

לדברי אורנה היילינגר, מנהלת המרכז לאינטרנט בטוח, "בתקופת הקיץ ישנה עלייה בהיקף הפניות אל המרכז לאינטרנט בטוח מצד בני-נוער והוריהם כתוצאה מאירועים שהתרחשו ברשת הקשורים למיתוג עצמי מוגזם, ויתור על פרטיות, בריונות רשת וחרמות. לכל אלה ישנם דפוסים חוזרים השונים במידה מסוימת מהמתרחש בעולם 'האמיתי', אך בהחלט ניתן למנוע אותם מבעוד מועד על-ידי העלאת המודעות לתופעות אלו ולשימוש מושכל".

הסקר שופך אור גם על הרגלי השימוש ברשתות חברתיות ומצביע כי פייסבוק ממשיכה להיות בעלת שיעור החשיפה הגדול ביותר (91%), כשמאחוריה נמצאת וואטסאפ עם 88%, כשמחצית מהנסקרים מקבלים באפליקציה למעלה מ-100 הודעות ביום. אחריה נמצאת אינסטגרם (67%), ובמקום הרביעי מפתיעה סנאפצ'ט עם 32%.

באופן מובהק למדי, מרבית מבני-הנוער מעידים שהשימוש העיקרי שלהם באינטרנט הוא ברשתות החברתיות (55%), ולאחר מכן חיפוש מידע (20%), צפייה בסרטים (16%) ומשחקים (9%).

מה עושים הצעירים באינטרנט
 מה עושים הצעירים באינטרנט