הותר לפרסום: 13 חיילים נהרגו הלילה והבוקר בעזה; נתניהו: "נחזיר את השקט לכל חלקי הארץ"

(עדכונים שוטפים) - שבעה חיילים נהרגו מפגיעת טיל נ"ט ועוד שישה בתקריות אחרות ■ מהבוקר נורו יותר מ-70 רקטות לשטחי ישראל ■ הרמטכ"ל: "המערכה מתנהלת היטב, מחבלים נהרגים ותשתיות נהרסות"

``צוק איתן`` / צילום: רויטרס

לקראת 18:30 הערב הותר לפרסום כי 13 לוחמי גולני נהרגו הלילה והבוקר במהלך הפעילות הקרקעית ברצועת עזה, במסגרת היום ה-13 למבצע "צוק איתן". שבעה חיילים נהרגו מפגיעת טיל נגד טנקים בנגמ"ש שבו נסעו ועוד שישה באירועים אחרים. הודעה נמסרה למשפחותיהם. בנוסף, כמה עשרות חיילים נפצעו בדרגות שונות במהלך היתקלויות נוספות בשעות הלילה והבוקר, והם פונו לבתי חולים ברחבי הארץ.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מסר הערב הצהרה מיוחדת מבסיס הקריה בתל אביב והצהיר כי "כוחותינו נמצאים בשעה זו בשטח. הם פועלים במקצועיות, בנחישות ובעוצמה גדולה. חיילי צה"ל, אני מבקש לומר לכם שאזרחי ישראל עומדים מאחוריכם וגם מתפללים לשלומכם. ישראל לא בחרה להיכנס למערכה הזו, אך מהרגע שנכפתה עלינו נבצע אותה עד השגת המטרה - השבת השקט לתקופה ממושכת תוך כדי פגיעה בחמאס ושאר תשתיות הטרור. איננו נרתעים. נמשיך בפעולה ככל שנדרש. הפעולה הנוכחית היא רחבת היקף. זה מהלך עתיר סיכונים אבל הכרחי".

במהלך דבריו פנה ראש הממשלה למשפחות ההרוגים והפצועים מקרב חייל צה"ל. "למשפחות היקרות אני מבקש לומר - אני מודע לדאגה שלכם. כולנו שותפים לה. אנחנו עושים הכול כדי לשמור על חיי האזרחים שלנו וגם על חיילי החיילים שלנו. אזרחי ישראל, משפחות הנופלים. אנחנו כואבים את כאבכם. מרכינים ראש בפני בנינו שנפלו על מנת שנוכל להמשיך לחיות כאן בארצנו. אני מבקש להביע בשם ממשלת ישראל וכל עם ישראל את הכאב העמוק שאנחנו חשים. אנחנו שולחים את תנחומינו להורים, לילדים, לבנות הזוג, ולמשפחות של חיילי צה"ל שנפלו בקרב על הגנת מדינת ישראל".

הרמטכ"ל בני גנץ אמר הערב כי "אני מתרשם שהמערכה מתנהלת ומנוהלת היטב. ממשיכים להעצים פעולות ולהגיע לעוד ועוד הישגים. מחבלים נהרגים, תשתיות נהרסות. החיילים עושים עבודה נהדרת. כל מה שאני רואה בשטח זה פעילות מתמשכת ומתעצמת ואני מאוד מרוצה ממה שאני רואה. תיאום בין הפעילות המדינית למבצעית. שיח מתמשך ממבצע שובו אחים ועד צוק איתם. נמשיך לפעול ככל שנוכל עד שנשיג את היעדים".

גנץ התייחס למספר הנפגעים הרב שהיה ביממה האחרונה ואמר כי "היום היו נפגעים יותר מבימים קודמים. קרבות באזורים קשים ומורכבים אך אנו נחושים לעמוד במשימות. שמח שהכוחות ידעו להתמודד עם כל קושי וימשיכו לפעול ככל שיידרש".

סמוך לשעה 17:00 החמאס שיגר מטח רקטות כבד לעבר באר שבע, נתיבות ויישובי עוטף עזה. כיפת ברזל יירטה לפחות 4 רקטות ו-4 רקטות נוספות נחתו בשטחים פתוחים. לא דווח על נזק או נפגעים. משעות הבוקר נורו לעבר ישראל כ-70 רקטות.

זמן קצר אחרי שנכנסה לתוקף - הפסקת האש ההומניטרית בשכונת סג'אעיה שבמזרח עזה קרסה. משעות הלילה תקף צה"ל בשכונה באופן מסיבי ביותר, ואנשי חמאס ביקשו הפוגה שתאפשר פינוי של הפצועים הרבים. צה"ל נענה לבקשת הצלב האדום בעניין, אולם בסביבות השעה 14:00 בצהריים (א') תקף מסוק קרב של חיל האוויר חוליה של חמאס ולאחר כ-20 דקות תקף שוב. חמאס מצדו המשיך לירות לעבר הכוח. גורמי צבא הטילו את האחריות לקריסתה של הפסקת האש על חמאס, שהמשיך לנסות לפגוע בלוחמי צה"ל בסג'אעיה.

גורם ביטחוני בכיר מסר בצהריים כי "חמאס הפר את הפסקת האש בסג'אעיה בשיגורי רקטות ובניסיון לפגוע בחיילי צה"ל". לדבריו, התקיפות ממסוקי צה"ל "הן ממוקדות ובאות בתגובה לירי נקל ונ"ט על כוחות צה"ל בסג'אעיה, וזאת תוך כדי המסדרון ההומניטרי".

הוא הוסיף כי הלחימה בסג'אעיה "היא קשה ומורכבת, אבל צה"ל ימשיך להילחם וכבר עכשיו הוא מביא להישגים". הגורם התייחס גם למאמצים לנהל משא ומתן מול חמאס: "המטה המדיני של חמאס עזה רוצה להגיע להפסקת אש, אבל הוא נתקל בקשיים בוויכוח מול חמאס חו"ל ובראשו חאלד משעל". לדברי הגורם, "הלחימה של צה"ל לא תיפסק".

בסביבות השעה 13:00 בצהריים, לבקשת הצלב האדום, אישרה ישראל לקיים את הפסקת האש, בין 13:30 ל-15:30. מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי, שוחח עם ראש הצלב האדום בישראל ועדכן אותו על אודות ההחלטה. האוכלוסייה המקומית נקראה להתפנות בשעתיים אלה משג'אעיה ולנוע מערבה, אל תוך העיר עזה. אלוף מרדכי הזהיר כי כל ניסיון לנצל את ההפוגה לירי ייענה בתגובה.

צה"ל הרחיב הלילה את המבצע הקרקעי בעזה וחמאס ירה הבוקר רקטות לעבר ישראל. אזעקות נשמעו סמוך לשעה 9:00 בגוש דן, בשרון באשדוד ובאשקלון. רקטה אחת פגעה בחצר בית מגורים באשקלון - אין נפגעים; כיפת ברזל יירטה 2 רקטות שנורו לעבר באר שבע.

הבוקר הותר לפרסום כי מח"ט גולני, אל"מ רסעאן עליאן, נפצע באורח קל-בינוני ברצועת עזה, ופונה במסוק לטיפול רפואי כשהוא בהכרה. הבוקר אמר אביו לגל"צ כי הוא כבר שוחרר מבית החולים.

כתבות נוספות בנושא:

שידורים חיים מאתרים שונים: כך נראית רצועת עזה מבפנים

חמאס: זה מה שקרה היום בסג'אעיה אחרי הפגזת צה"ל

כמה עולה עד כה מבצע "צוק איתן" למשלם המסים?

גורם מדיני אמר הבוקר לוואלה! חדשות כי ישראל מתכננת להרחיב את המבצע הקרקעי ברצועת עזה ולהוביל לפגיעה משמעותית בחמאס. הגורם הסביר: "אנחנו מתכוונים להמשיך לפעול כדי להחליש את חמאס. אין כרגע שום כוונה להוריד את הלחץ - ההיפך הוא הנכון. אנחנו נערכים לפעילות שתימשך לאורך זמן". לדברי הגורם, בשעות אלה אין "מאמץ אפקטיבי" להביא להפסקת אש, למרות מעורבותם של גורמים בכירים בקהילייה הבינלאומית. "הלחץ הבינלאומי הוא על חמאס, לא על ישראל", אמר הגורם.

הבוקר דיווחו בהרחבה כלי תקשורת פלסטיניים על פעילות נרחבת של צה"ל במהלך הלילה והבוקר בשכונת סג'אעיה שבמזרח העיר עזה. לפי רשת אל-ג'זירה, 33 בני אדם נהרגו שם בשעות האחרונות, ועשרות רבות נפצעו.

באתר א-ריסאלה המזוהה עם חמאס דווח כי מהלילה תוקף צה"ל באש ארטילרית כבדה מטנקים ומתותחים. לפי מקורות רפואיים, בין עשרות ההרוגים גם בנו של חליל אל-חיה, חבר ההנהגה המדינית של חמאס, שביתו הופצץ בשבוע שעבר. לפי הדיווחים, בין עשרות ההרוגים גם נשים וילדים, בהם אשתו ובנו של אל-חיה. כלי תקשורת פלסטיניים דיווחו מפי מקורות רפואיים מוסרים כי הצוותים הרפואיים עדין מעבירים עשרות פצועים לבית החולים שיפא בעזה תוך כדי הפצצות צה"ל.

דובר חמאס, סאמי אבו זהרי, כתב הבוקר בפייסבוק: "טבח סג'אעיה נגד האזרחים הוא פשע מלחמה אשר לא שובר את רצון עמנו. ההתנגדות תמשיך לגרום לאבדות רבות לישראל ולא תאפשר לישראל לדרוך על אדמת עזה".

עדנאן אבו חסנה, דובר סוכנות האו"ם לפליטים אונר"א, אמר במשדר וואלה! חדשות כי 20 בני אדם נהרגו בעזה בשעות הבוקר: "באתי משיפא. יש שם 7,000-6,000 איש שחושבים כי מדובר במקום בטוח ולא יודעים מה לעשות. המספר אצלנו בבתי הספר יגיע אולי ל-80,000 איש. אין לנו מה לתת להם, רוב הציוד שלנו הלך. חסנה אמר כי השכונות סג'אעיה וזייתון התרוקנו מיושביהן: "יש הרבה פצועים. אמבולנסים לא יכולים להגיע לשם ורוב התושבים עזבו את בתיהם". לדבריו, "אנחנו בבלבול גדול. יש לחץ אדיר על אונר"א. היכולת שלנו מוגבלת. זה יותר גרוע מ'עופרת יצוקה'".

בתוך כך, סוכנות רויטרס מדווחת כי קטאר תקיים היום שיחות עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו-מאזן ומזכ"ל האו"ם באן קי-מון כדי לנסות להשיג הפסקת אש.

צה"ל: הרגנו 120 מחבלים

מתחילת המבצע הקרקעי נחשפו 36 פירי מנהרות וכ-120 מחבלים נהרגו. כוחות יבשה גדולים הצטרפו הלילה לפעילות המבצעית ברצועת עזה. מדובר צה"ל, תא"ל מוטי אלמוז, נמסר כי הפעולה יצאה לפועל בהמשך להחלטת הדרג המדיני ועל פי התכניות המבצעיות של צה"ל, וכי היא תימשך בהתאם להערכת מצב שמקיים המטה הכללי. עוד נמסר, כי הכוחות נכנסו לפעילות לאחר תקופת אימונים מוגברת ותהליכי היערכות יסודיים.

"שלב זה מתבצע בהתאם לתכנון ובהמשך ליעדי המבצע שהושגו עד כה, ועל מנת להביא להמשך פגיעה קשה בארגון הטרור חמאס, ולמציאות ביטחונית טובה יותר", נמסר בהודעת דובר צה"ל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים עד אחרי חצות ישיבות ביטחוניות בקריה. רה"מ דן עם שר הביטחון, הרמטכ"ל, ראש השב"כ וראש המוסד בהרחבת הפעולה בעזה. במהלך הלילה שוחח נתניהו עם מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי בעניין פעולת צה"ל בעזה. בשיחה התייחס גם ראש הממשלה לדבריו של ר"מ טורקיה ארדואן ואמר כי אמירותיו האנטישמיות מחללות את זכר השואה. נתניהו ימשיך היום בלו"ז שעיקרו ישיבות ביטחוניות, וצפויות לו גם שיחות עם ראשי מדינות.

נוכח המצב הביטחוני הוחלט לבטל את ישיבת הממשלה היום.

מבצע "צוק איתן" נמשך הלילה ביתר שאת בתקיפות נרחבות ברחבי הרצועה, כשכוח צה"ל הפגיז בארטילריה כבדה יעדי טרור לכל אורך הרצועה ומפציץ מהאוויר. הדי פיצוצים נשמעו היטב באזור. בחילופי אש באזור מסוים ברצועה נהרגו אמש 15 מחבלים, בפעולה שגובתה על ידי חיל האוויר וכן בהפגזת טנקים. חיל האוויר תקף גם חוליית מחבלים ממזרח לחאן יונס שבדרום רצועת עזה. זוהו פגיעות במטרה.

בשטח הרצועה פועלים כוחות חי"ר מחטיבות הצנחנים, נח"ל, גבעתי וכן מחיל השריון, מההנדסה הקרבית ומיחידות מיוחדות. במהלך פעילות של גדוד 52 מחיל השריון שוגר אמש טיל נ"ט לעבר טנק בשטח הפלסטיני. כתוצאה מהשיגור, הופעלה מערכת "מעיל רוח", ומסיבה לא ברורה היא פגעה בחייל. החייל נפצע באורח קשה ופונה לבית החולים סורוקה בבאר שבע. נסיבות האירוע נחקרות.

באירוע אחר אמש נתקלו לוחמי הצנחנים במחבל שיצא מפיר מנהרה ופתח לעברם באש. הכוח השיב באש והרג את המחבל. בנוסף, הערב נודע כי אמש הפעילו מחבלים מחמאס אופנוע תופת על כוח צה"ל הפועל ברצועה, אולם איש מהחיילים שהיו שם לא נפגע.

מאז החל השלב הקרקעי של מבצע "צוק איתן" ביום חמישי בלילה חשף צה"ל 34 מנהרות טרור, חמש מהן הן כאלה שאורכן המלא מגיע משטח רצועת עזה לשטח מדינת ישראל. יותר מ-85 מחבלים נהרגו בפרק הזמן הזה, 20 מהם ביממה האחרונה. 13 מחבלים נעצרו, והם הועברו לחקירה בישראל. מאז יום חמישי בלילה תקף צה"ל יותר מ-450 מטרות טרור ברצועת עזה מהאוויר, מהיבשה ומהים. בסך הכול, מתחילתו של מבצע "צוק איתן" הותקפו כ-2,500 מטרות ונהרגו 360 פלסטינים, מאה מהם מתחילת המבצע הקרקעי. מתחילת המבצע נפצעו 23 חיילים, מתוכם שלושה קשה, שלושה בינוני והשאר קל.

בתוך כך, אתמול התבררו פרטים על אודות חדירת המחבלים בבוקר יום שבת, שבחילופי האש שהחלו בעקבותיה נהרגו רב-סרן (במיל') אמוץ גרינברג וסמל אדר ברסנו. מהתחקיר בנושא עלה כי הכוחות לא הבחינו במחבלים במשך זמן רב. מהתחקיר של קציני החטיבה הדרומית באוגדת עזה, בפיקודו של אל"מ עמוס הכהן, עולה כי בזמן זה הסתערו המחבלים על מוצב ריק שלא היה מאויש, בעקבות החלטה של מפקד אוגדת עזה, תא"ל מיקי אדלשטיין. עקבות המחבלים בשטח מגלים כי הם הסתובבו ביער בארי וחיפשו אחר חיילים. לאחר כשעה בשטח הם זיהו ג'יפ ממוגן של חטיבה 188, שהיה מלווה בג'יפ מיצובישי בלתי ממוגן. החוליה תקפה את כלי הרכב באמצעות טילי נ"ט וכתוצאה נהרג קצין בג'יפ הלא ממוגן.

מפקד הגדוד שאחראי על הגזרה דרש ממפקד פלוגה בגזרה סמוכה להגיע לסייע בהתקפה על המחבלים. האחרון התנגד תחילה לעזוב את גזרתו, בשל בהנחיית מפקד בכיר אחר, אך לאחר צעקות בקשר הוא הסתער עם שני טנקים על המחבלים ופתח לעברם באש. החמושים החלו להימלט בחזרה אל עבר השטח הפלסטיני. מחבל נהרג סמוך לכלי הרכב ומחבלים נוספים הותקפו על ידי כלי טיס של חיל האוויר לאחר מעקב מודיעיני.

באירוע נוסף באזור עין השלושה, יצאו מחבלים ממנהרה ופתחו באש לעבר כוח של חיל ההנדסה. הכוח השיב באש. אחד המחבלים ניסה לטפס על הדחפור והפעיל חגורת נפץ. המחבל השני נהרג מירי. על גופתו של המחבל הנוסף נמצאו מזרקים עם חומרי הרדמה ואזיקונים, שנועדו כנראה לחטיפת חיילים. חמאס פרסם הערב תמונה של שני רובים צה"ליים מסוג M16 שאנשיו תפסו לכאורה בתקרית שבה נהרגו גרינברג וברסנו.

הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, הנחה את יחידות העילית של צה"ל לתגבר את קו גדר המערכת והיישובים הסמוכים, זאת מחשש שפעילי חמאס ינסו להגביר את קצב חדירת חוליות הטרור באמצעות מנהרות לפני שצה"ל יהרוס אותן.

גורמי צבא העריכו בשיחה עם וואלה! חדשות כי החוליות שנתפסו עד כה התכוונו לחדור לתוך היישובים כדי לבצע מסע הרג או פיגוע מיקוח ולא כדי לפגוע בחיילי צה"ל. עוד העריכו הגורמים כי ככל שתתגבר הפעילות לאיתור מנהרות - שמוגדרת כשלב שני במבצע "צוק איתן" - יגבר הלחץ בקרב חמאס והג'יאהד האסלאמי להוציא אל הפועל פיגועים באמצעות המנהרות לפני שצה"ל יהרוס אותן. על פי ההערכות בצה"ל, בשטחי הרצועה נבנו עשרות מנהרות מסועפות שחלקן מחוברות זו לזו במטרה להגיע ליישובים ולמוצבים בשטח ישראל כדי לבצע פיגועים.