מכרזי רמ"י יאפשרו הקצאת אחוז מהדירות לבני המקום

מועצת מקרקעי ישראל אישרה כי מחצית מהדירות שייבנו במסגרת תוספת שבס, יוקצו לטובת בני המקום, וזאת במטרה לעודד ראשי ערים לאשר תוספת שבס

פועלים באתר בנייה / צילום: איל יצהר
פועלים באתר בנייה / צילום: איל יצהר

מועצת מקרקעי ישראל אישרה לאחרונה החלטה לפיה במכרזים שתפרסם רשות מקרקעי ישראל לשיווק קרקעות, שלגביהן תאושר ע"י הרשות המקומית תוספת שבס של עד 30% מיחידות הדיור, מחצית מיחידות הדיור באותה תוספת תוקצה לטובת בני המקום.

"מטרת ההחלטה היא לעודד ראשי ערים שמתנגדים להוספה של יחידות דיור, לאשר תוספת שבס מאחר ומחצית מהן יוקצו לטובת בני המקום", מסר מנהל רשות מקרקעי ישראל בנצי ליברמן. "אמנם מדובר בהקצאה של יחידות דיור במחיר שוק, אך במקומות שבהם התושבים מעוניינים לשמור על אופי יחודי, ובמיוחד באזורי ביקוש, ההחלטה אמורה להוות תמריץ לראשי ערים לאשר תוספת של שבס בתחומם".

נכון להיום, בוחנים בהנהלת הרשות האם להטיל את הפיקוח על יישום ההחלטה על משרד השיכון או על הרשויות המקומיות עצמן. לכשיגובשו הנהלים, תועבר ההחלטה לחתימתו של שר האוצר יאיר לפיד ורק לאחר מכן תקבל תוקף.

כזכור בחודש נובמבר האחרון חתם שר הפנים גדעון סער על תקנות המאפשרות תוספת דירות מגורים בשיעור של עד 30% מהמספר המירבי של דירות המגורים המותר לבנייה על מגרש, מבלי להוסיף זכויות בנייה. עד כה, רשויות מקומיות יכלו לאשר תוספת שבס של עד 20% ממספר יחידות הדיור, כאשר סער אישר את הגדלת התוספת בעוד 10% וזאת במטרה להגדיל את היצע יחידות הדיור. מאחר ואישור התוספת אינו כרוך בהגדלת זכויות בנייה, הוא מצוי בסמכותה של הרשות המקומית.

אישור תוספת שבס מביא בפועל להגדלת מספר יחידות הדיור, אך להקטנת שטחן, מאחר ונפח זכויות הבנייה אינו גדל. רשויות שמצדדות בדירות חדשות גדולות כמו נתניה וחולון נוטות שלא לאשר תוספות שבס, וברשות מקרקעי ישראל מקווים כי הבטחת מחצית מתוספת הדירות לבני העיר, תשנה את עמדתן של העומדים בראש רשויות אלה.