לבד על המגרש בדקה ה-90

יאיר לפיד הלך על הגרנדיוזי, הוא לא יודע שפוליטיקה עושים בקטן

יאיר לפיד / צילום: איל יצהר

קורות חייו של יאיר לפיד רצופים קפיצות מפסגה לפסגה. הוא אף פעם לא חלם בקטן. לפני גיל 30 הוא כבר כתב את הטור הכי נקרא בעיתונות. בגיל 30 הוא הנחה תוכנית ראיונות בפריים טיים. לפני כמה שנים הוא קפץ ישר ללימודי דוקטורט באוניברסיטה. ובטבילת האש הפוליטית הראשונה שלו, הוא קיבל 19 מנדטים מהציבור וזכה בתפקיד שר האוצר (וגם דאג מיד לומר שהוא מתכוון להחליף את בנימין נתניהו כראש ממשלה, מה שהפך כמובן את נתניהו לאיש הראשון שרוצה לראות אותו נכשל בתפקיד).

בהתאם, גם פתרונות הנדל"ן של שר האוצר לפיד היו הכי גרנדיוזיים שאפשר. אם כבר, אז כבר. זה התחיל מהצהרה על בניית 150 אלף דירות להשכרה בתוך עשר שנים, ונמשך בהכרזה על החזר המע"מ לרוכשי דירה ראשונה מקבלן. "צ'ק של עד 250 אלף שקל לכל רוכש דירה".

הבעיה היא שפוליטיקה עושים דרך הפרטים הקטנים. בדיקה והכרת השטח, הכנת חיילים וגיוס כוחות נוספים משלימים, ריכוך יעדים - ורק אז הסתערות על יעד. שום דבר מאלה לא עשה לפיד.

כולם - מבית ומחוץ - היו נגדו בתוכנית מע"מ אפס. זה לא הפריע לו לא לעשות שום ניסיון לרצות או "לזרוק עצם" לחברי ועדת הכספים (מלבד העלאת הרף המגוחך של 600 אלף שקל לדירה למי שלא משרת ל-950 אלף שקל). בדיוני הוועדה הוא דיבר על הזכות לתת לכל מילואימניק דירה, מבלי לטרוח להסביר איך בדיוק 5,000 או 7,000 דירות חדשות שייכנסו למסלול הפטור יעזרו ל-70 אלף מילואימניקים שגויסו במבצע צוק איתן. כך, מצא את עצמו לפיד בדקה ה-90 לבד על המגרש.

ועדיין, רוב האנשים איתם דיברנו היום העריכו שחוק מע"מ אפס יהיה חייב לעבור. בגלל שאותו שחקן יחיד על המגרש הוא גם שר האוצר של מדינת ישראל, השולט דה-פקטו על כל המשרדים האחרים; בגלל שיוקרתו של לפיד הונחה כמעט כולה על החוק החדש; בגלל שיתר התוכניות לפתרון מצוקת הדיור, ובראשן "מחיר מטרה" (שיווק קרקע במחיר מוגדר מראש ומופחת של הדירות שייבנו עליה) של משרד השיכון, תלויות פוליטית בהעברת חוק "מע"מ אפס" של שר האוצר; בגלל שרק היום דיווח האוצר על ירידה של כמעט 50% ברכישת דירה ראשונה, בציפייה למימוש צעדי הממשלה; בגלל שגם ניסן סלומינסקי, יו"ר ועדת הכספים, יעדיף לתת ללפיד להזיע ולהיענות בהדרגה לכל דרישותיו (הוראת שעה במקום חוק קבוע, שחרור תקציבים ליו"ש ועוד), במקום להשפיל את שר האוצר.

ביום רביעי נקבל תשובה סופית. או שימשיכו למרוח אותנו, וענף הנדל"ן (ועשרות אלפי מחוסרי דירה) ימשיך לנסות לשרוד בתנאים בלתי אפשריים של אי ודאות.