מכירות דירות חדשות נפלו ב-16% ביוני לעומת אשתקד

הלמ"ס: בחודש יוני נמכרו 1,685 דירות חדשות לעומת 1,268 בחודש שקדם לו (מאי 2014) ולעומת 2,013 דירות חדשות שנמכרו בחודש המקביל אשתקד

תכנית הנדל"ן, אתר בנייה, בתים / צילום: תמר מצפי
תכנית הנדל"ן, אתר בנייה, בתים / צילום: תמר מצפי

תוכנית מע"מ אפס של משרד האוצר ממשיכה להשפיע על מכירת הדירות החדשות על ידי קבלנים, אם כי במידה פחותה בהשוואה לחודש הקודם, כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המתייחסים לביקוש ומכירת דירות חדשות על ידי קבלנים בחודש יוני 2014.

על פי הנתונים, בחודש יוני האחרון נמכרו 1,685 דירות חדשות לעומת 1,268 בחודש שקדם לו (מאי 2014) ולעומת 2,013 דירות חדשות שנמכרו בחודש המקביל אשתקד (יוני 2013). כך, מצד אחד מדובר בעלייה לא מבוטלת במכירות הקבלנים בהשוואה לחודש הקודם, עלייה של כ-30%, אך במקביל בירידה של כ-16% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד. נציין כי למרות העלייה במספר הדירות החדשות שנמכרו ביוני לעומת החודש שקדם לו, עדיין מדובר במספר נמוך של דירות חדשות שנמכרו במהלך חודש אחד בהתבסס על הממוצע החודשי בשנים האחרונות.

בענף מסבירים את העלייה במספר הדירות שנמכרו בחודש יוני בכך שאומנם מי שרואה עצמו זכאי לתוכנית מע"מ בשיעור אפס ממתין אולם המשקיעים ומשפרי הדיור ממשיכים לרכוש דירות, בתוכן גם את מלאי הדירות שעשויות להיות זכאיות בהמשך להטבה. במקביל, לא מן הנמנע שהנתונים הנמוכים של החודשים הקודמים גררו גם מבצעי מכירות והנחות מצד קבלנים שייתכן והעלו את מספר הדירות שנמכרו בחודש הנסקר (יוני 2014) לעומת החודש הקודם לו.

נזכיר שנתוני הלמ"ס בחודש הקודם (מאי 2014) הראו השפעת ניכרת של תוכנית מע"מ בשיעור אפס על הענף אז נמכרו 1318 דירות, ירידה של כ-20% במספר הדירות החדשות שנמכרו בהשוואה לאפריל 2014 וצניחה של כ-45% בהשוואה לחודש מאי 2013 אז עמד מספר הדירות החדשות שנמכרו על 2416.

לצד נתוני מכירת הדירות החדשות על ידי קבלנים שכאמור רשמו מגמה מעורבת לעומת החודש הקודם ולעומת החודש המקביל, בנתונים אחרים שמציגה היום הלמ"ס, דירות חדשות שאינן למכירה (בנה ביתך, קבוצות רכישה, בניה להשכרה ואומדן בניה בלתי חוקית) ניתן לזהות נפילה משמעותית. כך, בחודש יוני 2014 כולל נתון זה 955 דירות חדשות בלבד, הנתון הנמוך ביותר בארבע השנים האחרונות. מדובר בירידה משמעותית בשיעור כ-23% בהשוואה לחודש הקודם, ובצניחה של כ-47% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד. מדובר בנתון המעיד על ירידה בפעילות קבוצות רכישה ובנייה עצמית של צמודי קרקע.

נתוני הלמ"ס מתייחסים גם לביקוש לדירות חדשות, נתון המשלב את מכירת הדירות החדשות על ידי קבלנים בתוספת דירות חדשות שאינן למכירה ונתון זה מעיד על ירידה בשיעור כ-30% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד לצד עליה של כ-5% בהשוואה לחודש הקודם.

בחלוקה על פי מחוזות, ניכרת עלייה במכירת דירות חדשות ברוב המכריע של המחוזות בהשוואה לחודש הקודם, למעט במחוז יהודה ושומרון שם נרשמה ירידה קלה. במקביל, בהשוואה לחודש המקביל אשתקד נרשמה ירידה במחוזות הצפון, חיפה, המרכז, הדרום ויו"ש. עליה נרשמה במחוזות ירושלים ותל אביב. הירידה המשמעותית ביותר במכירת דירות חדשות ביוני 2014 לעומת יוני 2013 נרשמה במחוז הדרום (38%) ובמחוז הצפון (36%) כאשר במחוזות חיפה והמרכז ירד היקף המכירות ב-28.5% וב-29% בהתאמה. ביו"ש ירד היקף המכירות ב-25% בתקופה האמורה.

עוד נתון מעניין שעשוי להסביר את העלייה במכירת הדירות החדשות ביוני 2014 לעומת החודש הקודם, נובע מנתוני חברות שיווק פרויקטים הנוגע לאיפיון הרוכשים שמגיעים למשרדי המכירות. כך, על פי נתוני חברת שיווק הנדל"ן אלדר, פלח השוק של משפרי הדיור זינק בחודש יוני ל-56% לעומת 35% בתקופה המקבילה כאשר במקביל, אחוז רוכשי דירה ראשונה ירד בחודש יוני ל-12% לעומת 36% אשתקד. אחוז המשקיעים רשם שינוי זניח יותר ועמד בחודש יוני על 29% לעומת 23% אשתקד. משפרי הדיור והמשקיעים תפסו בחודש יוני 85% מנתח השוק של רוכשי דירות חדשות בישראל.

לדברי רוני כהן, מנכ"ל חברת אלדר שיווק: "מבחינת מספר העסקאות אנחנו עדיין רואים ירידה מסוימת בהשוואה לחודשים שלפני ההכרזה על תוכנית המע"מ ומחיר מטרה. עם זאת, בשבועות האחרונים ראינו זוגות צעירים שמגיעים למשרדי המכירות ומסמנים לעצמם את הדירה המיועדת כאשר חוק המע"מ יעבור ומשפרי דיור שממהרים לסגור עסקאות. אני מעריך שבתקופה הקרובה על רקע הקושי לאשר את חוק המע"מ, נראה עלייה נוספת ברכישת דירות חדשות".