על מה שילם משרד רה"מ לגלאי תקשורת 2.7 מיליון שקל?

גלאי תקשורת נשכר ע"י משרד ראש הממשלה במארס 2011 לצורך הסברת התוכנית ליישוב הבדואים בנגב, והחוזה עמו הוארך פעמיים ■ גלאי תקשורת: "נתנו מאות שעות עבודה" ■ משרד ראש הממשלה: "היה מדובר במהלך מורכב"

משרד ראש הממשלה העסיק את משרד גלאי תקשורת בעלות של כ-2.7 מיליון שקל בתמורה לשירותי הסברה למגזר הבדואי - כך נודע ל"גלובס".

החוזה בין משרד ראש הממשלה למשרד יחסי הציבור גלאי תקשורת, שנחתם בעקבות מכרז סגור, הוארך פעמיים, ובסך-הכול ההתקשרות בין שני הצדדים לעניין הסברת התוכנית למגזר הבדואי נמשכה כשנתיים.

ההתקשרות בין משרד ראש הממשלה לחברת גלאי תקשורת החלה במארס 2011, אז זכה המשרד במכרז סגור למתן "שירותי דוברות ,הסברה ויחסי ציבור לאוכלוסייה היהודית והבדואית בנגב ולכלל הציבור הישראלי, בנוגע ליישום התוכנית להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב".

תקופת ההסכם שנחתם עם גלאי היה לשנה, עד מארס 2012, עם אופציה להארכה לתקופות נוספות שלא יעלו יחד על 12 חודשים מעבר לשנת ההתקשרות הראשונה.

בשנה זו הוסכם בין הצדדים כי גובה הריטיינר שיקבל גלאי תקשורת יעמוד על 108,427 אלף שקל בחודש, לא כולל מע"מ. בתום התקופה הוחלט להאריך את החוזה בחצי שנה נוספת בעלות של 93 אלף שקל בחודש, לא כולל מע"מ.

בסיום תקופת ההתקשרות השנייה החליט משרד ראש הממשלה להאריך את ההתקשרות בחצי שנה נוספת, אך תנאי החוזה שונו שוב, והשכר החודשי לגלאי תקשורת ירד ל-65 אלף שקל בחודש, לא כולל מע"מ.

משרד ראש הממשלה הסביר כי ההתקשרות הנוספת נועדה לשם "קידום המעטפת התקשורתית".

ההתקשרות בין הצדדים הסתיימה במארס 2013, וגובה הסכום הכולל שהועבר לגלאי תקשורת עמד על כ-2.7 מיליון שקל. בכל מקרה, נקבע בחוזה כי התקציב המרבי לביצוע שירותים בתקופת ההעסקה הכוללת לא יעלה במצטבר על 3 מיליון שקל, כולל מע"מ.

שכר-הטרחה שקיבל משרד גלאי תקשורת שימש להחזקת משרד בבאר-שבע, סמוך להתיישבות הבדואית, וכן לתשלום העסקתם של מומחים ו-5 עובדים שנשכרו לצורך כך, ובכללם עובדים בדואים, כפי שדרש המכרז.

במסגרת המכרז הפעיל משרד גלאי, בכפוף לתקנות שנקבעו לו, מערכת שלמה של הסברה ברחבי הנגב, ובכלל זה ארגון של עשרות מפגשים במאהלי הבדואים, הפעלת מתורגמנים, הפקת סרטי הסברה והפקת חוברות הסברה.

על-פי הבקשה להארכת ההתקשרות, "גלאי תקשורת סייעה בהכנתם של כלי ההסברה השונים בעברית וערבית שבהם נעשה שימוש בקשר עם התוכנית. העבודה כללה ייעוץ, הן ביחס להיבטים תוכניים והסברתיים תקשורתיים והן ביחס להיבטים טכניים. החברה לקחה חלק בדיונים אסטרטגיים שונים והציגה בהם את הזווית ההסברתית. בנוסף קיימה החברה עבודת שטח רבה, ובכלל זה ליוותה צוותים של רשות הבדואים הפועלים בשטח להסברת התוכנית".

יגאל גלאי מסר בתגובה כי "התשלום נקבע על-ידי משרד ראש הממשלה, ובתמורה ניתנו מאות שעות עבודה של צוות גדול, ובכללם עובדים בדואים".

"היערכות בזמן קצר"

לא מדובר בהתקשרות הראשונה של משרד ראש הממשלה ומשרד גלאי תקשורת. בשנת 2007, לאחר מלחמת לבנון השנייה, הובילה ממשלת אולמרט תוכנית לשיקום יישובי הצפון בעקבות המלחמה, ומשרד גלאי תקשורת נשכר על מנת ללוות את התוכנית מבחינה תקשורתית.

בשנת 2010 זכה גלאי תקשורת, המתמחה בעבודה עם גופים ציבוריים ומשרדי ממשלה, בתקציב משרד התשתיות כשליווה את תוכנית תמ"א 38. היקף ההתקשרות היה עד 76,346 אלף שקל בחודש לחצי שנה ראשונה, ואחר-כך עלה הסכום ל-188,124 שקל בחודש למשך שנה.

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה: "במארס 2011, כחלק ממהלך רחב שתוקצב במיליארדי שקלים, לטובת הסדרת התיישבות הבדואים בנגב וקידום הפיתוח באזורים אלה, הוקצו 1,688,065 שקל בשנה הראשונה ו-1,060,061 שקל בשנה השנייה לטובת הפעלת מערך הסברה לציבור בדגש על הציבור הבדואי בנגב, וגיבוש אסטרטגיית הסברה.

"עם תחילת המהלך המורכב עלה הצורך בהפעלת המערך, ולטובת כך נערכה התמודדות בין 3 חברות, ובסופה נחתמה התקשרות עם חברת גלאי תקשורת למשך שנתיים. יש לציין כי גם בממשלות קודמות נעשו התקשרויות עם יועצי תקשורת חיצוניים.

"בעקבות החלטת הממשלה על יישום תוכנית לאומית להסדרת התיישבות הבדואים בנגב, שתוקצבה במיליארדי שקלים, הוחלט לנהל הליך של הקשבה לציבור הבדואי בנגב ולקהלים נוספים. טרם ההחלטה נדרש משרד ראש הממשלה להיערך ולהפעיל, בזמן קצר יחסית, מערך מיוחד שיוכל לארגן מפגשים בשטח, להפיק ולהפיץ חומרי הסברה בעברית ובערבית, ולכן הוחלט לשכור את שירותיו של גורם חיצוני שיוכל להקדיש לעניין את מרב המאמצים והיכולות.

"משרד ראש הממשלה קיים הליך על-פי כל הנהלים, בפיקוח המחלקה המשפטית וחשבות המשרד, שבו התמודדו 3 חברות, לבסוף נבחר משרד גלאי תקשורת, שהחל לפעול במארס 201 1 למשך שנתיים. סך ההתקשרות הממוצעת לשנה עמד על 1,374,063 שקל.

"פעילות משרד יחסי הציבור כללה את הסברת הצעת החוק במגוון אמצעים: חוברות הסברה, אתר אינטרנט ייעודי, מצגות, ערכת הסברה למנהלי המשא-ומתן שהגיעו אל השטח, עלונים ועוד, וכל זאת בעברית וערבית.

"בנוסף סייע המשרד לארגן עשרות מפגשי הסברה בשטח, שבהם השתתפו יותר מ-1,200 בדואים ובנוסף נציגי עמותות, ארגונים, ראשי רשויות ועוד. לצורך ביצוע משימותיו נדרש המשרד להפעיל צוות גדול של עובדים, בשפות שונות, לייעץ, להפיק חומרים, אירועים ועוד".

הסכומים שקיבל משרד גלאי תקשורת
 הסכומים שקיבל משרד גלאי תקשורת