מודל עסקי חדש: הלקוח משלם לפי גובה החסכון

תארו לעצמכם בניין שמודד את הטמפרטורה, עוצמת האור והרוח, הלחות, הזיהום והקרינה באוויר, מזהה גשם ושלג, ומודע למספר האנשים שנכנסו אליו

תארו לעצמכם בניין שמודד את הטמפרטורה בתוך חלליו ובסביבה שבה הוא ניצב, את עוצמת האור והרוח, הלחות, הזיהום והקרינה באוויר, מזהה גשם ושלג, ומודע למספר האנשים שנכנסו אליו. תארו לעצמכם שיקלול כל הנתונים האלה בכל רבע שעה ובהתאם לכך שינוי עוצמת האור בחדרים, עוצמת החימום והקירור של מערכות המיזוג, וכיוון התריסים בחלונות.

זה לא מדע בדיוני, זה עובד כבר שנתיים, בבניין משרדים המשמש גם כמרכז לתערוכות וללימודים אקדמאיים בעיר קאסל שבמרכז גרמניה. הבניין צויד במערכת שפיתחה חברת אפקון הישראלית (מקבוצת שמלצר), שהיא שילוב בין חיישנים האוספים נתונים מהסביב ותוכנה המשקללת נתונים ומשדרת פקודות למערכות השולטות בתשתיות מים, תאורה וכיוצא בהן. המערכת מיועדת לניהול ובקרה של תשתיות בסדרי גודל של בנייני מגורים ומבני ציבור ועד לניהול מערכות תשתית של אזורים עירונים ואף ערים שלמות.

לדברי אפקון, בזכות המערכת שלהם, הבניין בגרמניה מצליח לחסוך בין 60% ל-80% מהוצאות החשמל שלו, בהשוואה לתקופה שקדמה להתקנתה. למערכת יש גם מודול המפעיל מערכות מראש, כדי שאנשים לא ייכנסו לאולם קפוא בחורף או לוהט ובלתי מאוורר בקיץ.

המערכת לומדת את הסביבה שבתוכה היא פועלת ומשתפרת תוך כדי תפקוד. היא אינה מחייבת בנייה חדשה, ואפשר להתקין אותה בכל בניין, גם ישן. בשל השוני הגדול בצרכים, טווח המחירים של המערכת - כולל חיישנים ותוכנה - עצום, מתחיל בעשרות אלפי דולרים ויכול גם להגיע למאות אלפים. בשורה טובה לפיכך הוא מודל תשלום מקורי שמציעה החברה.

אחד המודלים העסקיים הוא תשלום לפי הצלחה: הלקוח משלם לפי מידת החיסכון באנרגיה שהושגה בזכות השימוש במערכות הבקרה. עסקה הוגנת למדי, אשר גם מעידה על מידת הביטחון של החברה במוצריה.

חברת אפקון תציג את המערכות שהיא מפתחת בתערוכת האורבניזם והטכנולוגיה SmartCity Expo, אשר תתקיים בברצלונה בחודש נובמבר הקרוב.