לאחר קריסת המניה: התייעלות אגרסיבית באלקטרה צריכה

החברה מתמודדת עם התגברות התחרות בשוק ושחיקת מחירים, לצד האטה ניכרת בצריכה ■ מגזר היבוא של מוצרי החשמל ספג את הפגיעה הקשה ביותר

קבלת-פנים צוננת למנכ"ל הנכנס של אלקטרה צריכה , זאב קלימי. החברה מקבוצת אלקו, המחזיקה ברשתות שקם אלקטריק, מחסני חשמל ואייס, סיימה את הרבעון השני של השנה בהפסד של כ-1.8 מיליון שקל - רבעון הפסדי שלישי ברציפות. את המחצית הראשונה של 2014 סיימה אלקטרה צריכה בהפסד של 5.2 מיליון שקל, כאשר מניית החברה רושמת נפילה של קרוב ל-60% מתחילת השנה.

החברה מתמודדת עם התגברות התחרות בשוק ושחיקת מחירים, לצד האטה ניכרת בצריכה. מגזר יבוא מוצרי החשמל ספג את הפגיעה הקשה ביותר: הכנסות המגזר ירדו ב-15.8% במחצית ל-640 מיליון שקל, והרווח צנח ב-73% ל-14 מיליון שקל בלבד.

הרשתות שקם אלקטריק ומחסני חשמל חוו במחצית ירידה של 2.4% במכירות, כאשר פעילותן הסבה הפסד של 2.1 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של 14.3 מיליון שקל במחצית מקבילה אשתקד.

המגמה הזאת לא פסחה על רשת העשה-זאת-בעצמך אייס, שרווחיה במחצית צנחו ב-66% - מ-11 מיליון שקל בתקופה המקבילה ל-3.7 מיליון שקל בלבד.

בעוד שבמחצית הראשונה אשתקד נהנתה החברה מרווח תפעולי של 60 מיליון שקל (4.1% מהמכירות), המחצית הזו הסתיימה עם הפסד תפעולי של 4.6 מיליון שקל.

מכה נוספת ניחתה על החברה עקב קריסת אחת מלקוחותיה, חברה צרפתית בתחום מזגני אוויר מסחריים - בגינה נדרשה אלקטרה צריכה לבצע הפרשה של 8.5 מיליון שקל לחובות מסופקים.

סמנכ"לים עוזבים ולא מוחלפים

קלימי, המחליף את יקי ודמני שעזב לאחר תוצאות גרועות אשתקד (הפסד של כ-30 מיליון שקל ברבעון הרביעי), ייכנס רשמית לתפקידו בתחילת ספטמבר הקרוב, אך כבר בשבועות האחרונים מיושמת בחברה תוכנית התייעלות אגרסיבית, כפי הנראה על דעתו. במסגרת זו סיימו את תפקידם כמה סמנכ"לים באלקטרה צריכה, ולא מונו להם מחליפים.

כך, סמנכ"לית כלכלה ובקרה, נוגה שומר, סיימה את תפקידה, ותחום אחריותה עבר לסמנכ"ל הכספים, משה אידלמן. היועצת המשפטית של החברה, דפנה זמיר, סיימה את תפקידה, וסמכויותיה הועברו לסגניתה. מנכ"ל החברה בצרפת, רונן גולדשטיין, התפטר, ותפקידו אוחד עם תפקידו של לורן רוז'ל, שהיה מנהל המכירות ויחזיק כעת בשני התפקידים.

איציק אוזנה, שכיהן כמנהל התפעול של אייס, מונה לתפקיד המנכ"ל ומחזיק גם בתפקידו הקודם. אייל קרמר, שהיה סמנכ"ל השיווק ושימש כמ"מ מנכ"ל עד סוף החודש הנוכחי, החליט לסיים את תפקידו לטובת תפקיד בהוט, ולא מונה לו מחליף.

בסוף מארס השלימה אלקטרה צריכה את העברת השירות החיצוני של חלק ממוצריה לחברה חיצונית, פל-רום, מהלך שבגינו פוטרו כ-80 מעובדי החברה. עם זאת, חלקם הגדול נקלט מחדש בחברת פל-רום.