עסקת רכישת One Plaza בב"ש ע"י עזריאלי חוזרת לחיים

ביהמ"ש העליון קיבל את הערעור שהגישה קבוצת עזריאלי על פסק דינו של ביהמ"ש המחוזי בירושלים, והחזיר את הדיון בעסקה לבית הדין להגבלים עסקיים

דנה עזריאלי / צילום: איל יצהר
דנה עזריאלי / צילום: איל יצהר

עסקת רכישת המרכז המסחרי One Plaza בבאר-שבע על-ידי קבוצת עזריאלי חוזרת לחיים: בית המשפט העליון קיבל היום (ב') את הערעור שהגישה קבוצת עזריאלי על פסק דינו של בית המשפט המחוזי בירושלים, שמחק על הסף ערר שהגישה עזריאלי נגד החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים להתנגד להסכם מיזוג בינה לבין משהר מרכזי בילוי ופנאי.

שופטי העליון, אסתר חיות, יצחק עמית ואורי שהם, החזירו את הערר על כנו, על מנת שבית הדין להגבלים עסקיים ידון בו לגוף העניין ויבחן האם לאשר את העסקה.

עזריאלי ביקשה לרכוש ממשהר את זכויותיה במרכז המסחרי הפתוח One Plaza בבאר-שבע, עסקה המהווה מיזוג כהגדרתו בחוק. טרם ההתקשרות פנתה עזריאלי אל הממונה על הגבלים עסקיים כדי לקבל חוות-דעת מקדמית בנוגע לעסקת המיזוג. בדצמבר 2012 הודיע הממונה על התנגדותו למיזוג.

קבוצת עזריאלי לא השלימה עם ההחלטה וערערה עליה לבית הדין להגבלים עסקיים. במהלך הדיון הודיעה הממונה על ההגבלים כי בכוונתו לבקש למחוק את הבקשה על הסף, מן הטעם שעסקת המיזוג בוטלה על-ידי משהר בעקבות התנגדות הממונה. בית הדין קבע כי הערר הפך לתיאורטי משעה שהסכם המיזוג בוטל, ומחק את הערר.

גם הפעם לא השלימה עזריאלי עם המהלך, ובאמצעות עו"ד דוד תדמור הגישה ערעור לבית המשפט העליון על ההחלטה. היום קבעו, כאמור, שופטי העליון כי על בית הדין להגבלים עסקיים לדון בסוגייה לגופה.

"בשונה מקביעתו של בית הדין, אני סבורה כי אין לומר שהערר שהגישה עזריאלי על החלטת הממונה הפך לתיאורטי", כתבה השופטת אסתר חיות בהחלטה. "הערר הופנה נגד החלטתה הממונה, והוא נוגע למקרה ספציפי המבוסס על תשתית עובדתית קונקרטית, שכל בסיסה ניתן להכריע בו".

לדבריה, "הסוגייה נוגעת להשלכות שתהיינה למיזוג על התחרותיות בשוק הגיאוגרפי באזור באר-שבע, ומשכך בהחלטת הממונה שלא לאשר את המיזוג האמור לא יתקיים בחלל ריק ויתייחס לתשתית העובדתית הקונקרטית הרלוונטית לעניין".

השופטת ציינה כי משהר אישרה כי על אף החלטת הממונה יש היתכנות סבירה לכך שבסופו של יום העסקה תצא אל הפועל. לדברי בית המשפט העליון, אם הערר יתקבל במלואו בסופו של דבר, או אפילו אם תותנה קבלתו בתנאים כלשהם, והצדדים יחליטו להחיות את ההסכם המקורי ביניהם בעקבות כך - כי אז לא יידרש מהלך חדש לאישורו של הממונה.

שופטי העליון דחו גם את טענתו של הממונה כי עזריאלי פעלה בחוסר תום-לב כשנמנעה מלהביא את דבר ביטול העסקה לידיעתו ולידיעת בית הדין להגבלים. "עזריאלי אכן שגתה", ציין העליון. ואולם, קבע, אין בנסיבות העניין בכך כדי להוליך לדחיית הערר לכשעצמו.

את קבוצת עזריאלי ייצגו עורכי הדין ד"ר דוד תדמור, שי בקל, נאוה קרואני ועידו כנען ממשרד תדמור ושות'.