"אם רוצים למנוע עליית מחירי דירות יש לשנות כל השיטה"

יקי אמסלם, מנכ"ל קבוצת אלמוג: "בין הגורמים לירידה בהתחלות בנייה היא גם שיטת המכרזים המסורבלת של משרד השיכון שבה יש עיכוב כרוני במסירת הקרקעות ליזמים" ■ רוני כהן: "בפועל הירידה בהתחלות בנייה גדולה יותר"

תכנית הנדל"ן, אתר בנייה, בתים / צילום: תמר מצפי
תכנית הנדל"ן, אתר בנייה, בתים / צילום: תמר מצפי

"הגיע הזמן שמשרד השיכון ורשות מקרקעי ישראל יורידו את מינון ההצהרות ויעלו את מינון הפעולות האקטיביות לשחרור קרקעות באזורי ביקוש". כך אמר היום יעקב אטרקצ'י, מנכ"ל אאורה ישראל בתגובה לנתוני התחלות הבנייה שפרסמה היום (א') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

"בניגוד להבטחות חוזרות ונשנות של משרד השיכון ורמ"י, אין מספיק עתודות קרקע לבנייה בישראל וכמות הקרקעות המיועדות לבנייה פוחתת בצורה משמעותית", ממשיך אטרקצ'י ואומר "הירידה בהתחלות הבניה היא פועל יוצא ישיר של הירידה בהיצע הקרקעות, מה שיוביל לעליית מחירים נוספת בענף. כל עוד ההיצע הקיים לא יצליח לענות לביקושים הטבעיים של רוכשי דירות חדשות ושל משפרי דיור, נמשיך לראות עליות מחירים".

יקי אמסלם, מנכ"ל קבוצת אלמוג הגיב גם הוא לנתוני הלמ"ס ואמר כי המדינה חייבת להגדיל ההיצע ואף לשנות את שיטת המכרזים: "אם רוצים למנוע באמת עליית מחירים צריך לשנות מהיסוד את כל השיטה. צריך להתחיל לעבוד, לשחרר קרקעות להתערב בנושא הרישוי, לא להכריז הכרזות שאין להם שחר ולשווק מגרשים זמינים לבנייה ולא להציע מכרזים שאף אחד לא מעוניין לגשת אליהם. בין הגורמים לירידה בהתחלות בנייה היא גם שיטת המכרזים המסורבלת של משרד השיכון שבה יש עיכוב כרוני במסירת הקרקעות ליזמים. רמ"י צריכה להירתם ולמסור את הקרקעות ליזמים בסמיכות גבוהה לזכייה במכרזים ולא לעכב את התחלת הבניה ובכך לחסוך עלויות מימון גבוהות של היזמים המגולגלות בסופו של דבר על הרוכשים. הדוגמא הטובה היא במודיעין, שם בין פרסום המכרז עד שהקרקע הפכה לזמינה לבנייה לקח שנתיים. בנוסף, יש לטפל בהליכים הבירוקרטים ברשויות המקומיות ולעצור את הסחבת הכרונית על ידי התערבות ממשלתית".

לדברי עו"ד נדב בריח, סמנכ"ל השיווק בחברת שיווק הנדל"ן "נווה העיר": "נתוני הלמ"ס מוכיחים שוב שהבעיה המרכזית בשוק הנדל"ן היא היצע הדירות המצומצם אשר מהווה פקטור משמעותי במחירי הדירות. לא רק שהממשלה לא פותרת את הבעיה היא אף מעצימה אותה, שכן שלל ההצהרות והצעות החוק בחודשים האחרונים גרמו לאי ודאות בקרב היזמים שמהססים ולא ממהרים להתחיל בבניה, לבצע עסקאות ולקחת חלק במכרזים חדשים עד שהמצב יתבהר ובינתיים בעיית ההיצע רק מחריפה. על מנת להשפיע על השוק ולעודד התחלות בניה יש לעשות רפורמה בכל המישורים המשפיעים על ההיצע, החל מהגדלת כמות הקרקעות המשווקות, דרך זירוז הליכים בירוקרטים ברשויות התכנון וכלה במתן פתרון למחסור בכח האדם בחברות הביצוע. כל עוד לא תיעשה רפורמה אמיתית לא נראה פתרון לבעיה ושינוי במחירי הדירות".

רוני כהן, מנכ"ל חברת שיווק הפרויקטים אלדר סבור שהנתונים שפרסמה היום הלמ"ס הם רק קצה הקרחון של המצוקה האמיתית בשטח: "נתוני התחלות בנייה של הלמ"ס בודקים כמה פרויקטים קיבלו היתר. אך בפועל הירידה בהתחלות בנייה גדולה יותר. בשנים האחרונות 95% מהפרויקטים שיצאו לשיווק שווקו לפני קבלת ההיתר. ברבעון השני וברבעון האחרון היו עיכובים בהתחלת השיווק של עשרות פרויקטים, חלקם בהיקפים גדולים של מאות יחידות דיור כל אחד, באזורי הביקוש. ירידה בהתחלות בנייה בעייתית לטווח הארוך. שוק הנדל"ן שונה ממוצרי צריכה אחרים ולוקח זמן להתניע אותו מחדש. ראינו את זה בכל תקופה של אי ודאות. כך למשל בסוף 2011, בזמן המחאה החברתית הממשלה דיברה על רפורמות מרחיקות לכת ומיסוי של ענף הנדל"ן. התוצאה הייתה קיפאון מוחלט בשוק. יזמים חששו מגזרות שיגיעו מהממשלה ופשוט סירבו להתמודד במכרזים".

כזכור, נתוני הלמ"ס שפורסמו היום העידו על ירידה חדה בהתחלות הבנייה ברבעון השני של 2014. כך, ברבעון השני של 2014 התחילה בנייתן של 9,311 דירות חדשות, ירידה של כ-19.3% בהשוואה לרבעון הקודם וירידה של כ-13.8% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. על פי הנתונים, מספר הדירות שבנייתן החלה ברבעון הנסקר הוא הנמוך ביותר מאז הרבעון השלישי של 2012 אז החלה בנייתן של 9,006 דירות חדשות בלבד.