כץ: להפחית מחיר הנסיעה ברכבת משדרות לת"א ל-13.5 ש'

‎‎שר התחבורה מאיים לחדש את הוראת הנסיעות חינם מדי שלושה חודשים ■ באוצר טוענים שאם ייקבע מחיר מיוחד בקו לשדרות, יופעל לחץ לשינוי המחירים גם בקווים לאשקלון ובאר שבע, מה שעלול להוביל לקריסת תמחור

‎‎מתחדש המאבק בין שר התחבורה ישראל כ"ץ למשרד האוצר על מחיר הנסיעה ברכבת שדרות-תל אביב - זאת, לאחר שביום חמישי האחרון חודשה פעילות הקו שהושבת לפני כשבועיים בעקבות ירי רקטות לאזור. יש לציין כי כל עוד המחלוקת ממשיכה - הנסיעה בקו היא בחינם, לשמחת התושבים. ‏

כ"ץ עומד על דעתו שיש להמשיך ולקבוע מחיר מיוחד, לא 27 שקל בנסיעה חד פעמית לכיוון כפי שנקבע, אלא מחצית המחיר הנקוב - 13.5 שקלים בלבד לכיוון. באחרונה אף חזר והבהיר לאוצר שאם לא יתקבלו עמדותיו הוא ימשיך להפעיל את סמכותו, כפי שעשה בסוף יוני האחרון, ויחדש את הוראת הנסיעות חינם לתושבי האזור.

‏הוויכוח בין האוצר לתחבורה החל עוד לפני הפתיחה החגיגית של הקו בדצמבר 2013. רכבת שדרות היא חלק מ"רכבת הנגב" שתחבר בין באר שבע, נתיבות, אופקים שדרות, אשקלון ותל אביב.

הבעיה הייתה שהמחיר עבור נסיעה בודדת ברכבת, 27 שקל לכיוון, גבוה משמעותית ממחיר נסיעה בודדת באוטובוס, באותו כיוון, העומד על 19.30 שקל בלבד. בעקבות פער המחירים הזה פנו נציגי תושבים מהאזור והסטודנטים ממכללת ספיר והודיעו כי אם לא יהיה שינוי במחיר - הם עשויים להחרים את הנסיעה ברכבת, למרות שזה שנים רבות ייחלו לה. ‏

לקראת טקס הפתיחה סוכם על דעת משרדי התחבורה והאוצר, שבתחילה התנגד נחרצות, לאפשר שלושה חודשי נסיעה חינם לתושבים, במטרה "לעודד" את הנסיעות ברכבת. מי שנהנו מההחלטה הם תושבי שדרות, נתיבות, אופקים והמועצות האזוריות ששמן הוביל את מלחמת צוק איתן כמו מועצה אזורית שדות נגב, שער הנגב, אשכול, מרחבים ובני שמעון. עוד נכללו בנסיעות החינם אלפי הסטודנטים הלומדים במכללת ספיר והמרצים שאינם גרים באזור.

בתום שלושת החודשים, כאשר תושבי האזור כבר היו תחת ירי מסיבי של רקטות מעזה, חזר כץ לאגף התקציבים באוצר וביקש לקבוע כי מחיר הנסיעה לכיוון יהיה רק 13.5 שקל, מחצית הסכום שנקבע על ידי ועדת המחירים ופחות ממחיר הנסיעה באוטובוס (המחיר 13 שקל מוכר בשדרות כיוון שכל נסיעה במונית בתוך שדרות מחירה תמיד 13 שקל, לא חשוב כמה זמן נסיעה ולאן).

באוצר התנגדו. הטענה הרשמית היא שמדובר בסבסוד אזורי שאין לו סיבה ועלול להפיל את כל מבנה המחירים, שנשמר כבר שנים. מחיר נסיעה בתחבורה ציבורית, באוטובוסים וברכבת, מחושב על פי כללים שנקבעו ידי ועדת המחירים של האוצר והתחבורה, הם נוגעים לכלל הנסיעות ברחבי הארץ וגובה הסבסוד.

הממשלה מסבסדת את נסיעות קווי האוטובוסים בסכום של 3.5 מיליארד שקל בשנה, לכל חברות ההיסעים המבצעות סך הכל 600 מיליון נסיעות בשנה. הסבסוד לנסיעות רכבת עומד על 1.4 מיליארד שקל לשנה. על פי כללים אלה הופכת כל נסיעה ברכבת ליקרה יותר מנסיעה באוטובוס ב-20%-30%.

עוד אמרו המתנגדים להפחתת המחיר מהאוצר כי יש לשמור את ההקבלה בין מחירי הרכבת שדרות-תל אביב למחירי הרכבת מאשקלון לתל אביב ומבאר שבע לתל אביב, שאם לא כן ידרשו גם התושבים האחרים לקצץ את מחירי הרכבת, ואחריהם גם אוכלוסיות ברחבי הארץ, מה שיגרור זינוק משמעותי בגובה סבסוד הנסיעות ברכבת. ‏

בעקבות המחלוקת שלא נפתרה הודיע כץ, ביוני השנה, כי הוא מאריך את הנסיעות חינם בשלושה חודשים או "עד להודעה חדשה". לקראת סוף ספטמבר מסתיימים שלושת חודשי החינם הנוספים. כץ הודיע שאם לא יגיע להסדרה עם האוצר על הוזלת מחיר הנסיעה ל-13.5 שקל - הוא ימשיך להשתמש בסמכותו ולהאריך את נסיעות החינם בכל פעם בעוד שלושה חודשים.

לפני התחממות הגבול עם עזה, התקיימו, על פי משרד התחבורה, כ-2,000 נסיעות ביום בממוצע. בחופשת הפסח, שהיה החג הראשון מאז נחנכה הרכבת, נסעו 7,000 איש ביום.

תחנת הרכבת בשדרות הוקמה בעלות 50 מיליון שקל והיא התחנה הראשונה הממוגנת נגד טילים. היא כוללת טרמינל נוסעים חדיש, רציפי נוסעים באורך 300 מטר, שלוש מסילות ברזל ומעברים תת קרקעיים ועיליים. צמוד לתחנה מגרש חניה עם 400 מקומות. כמו כן מתוכננת טיילת עם שבילי הליכה ואופניים באורך של יותר מקילומטר ממכללת ספיר לתחנת הרכבת.

‎‎‏ 822440 ישראל כ"ץ. "לקבוע מחיר מיוחד"