חשד לפרשת שחיתות ברכבת ישראל: 25 עובדים נעצרו

החשד: עובדים ברכבת זייפו דוחות פיקוח על ניקיון קרונות לטובת חברת ניקיון - בתמורה לטובות הנאה ■ בנוסף, עלה חשד כי בעלי החברה הקבלנית ומנהלים בה יצרו מנגנון של הנפקת חשבוניות פיקטיביות עבור גופים להם סיפקו שירותים

רכבת ישראל / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל / צילום: איל יצהר

נחשפה פרשת שחיתות בעשרות מיליוני שקלים ברכבת ישראל: רשות המסים ומשטרת ישראל עצרו הבוקר (ג') 25 חשודים - עובדי רכבת וחברות כוח-אדם - בחשד לביצוע שורת עבירות הונאה ועבירות מס בהיקף עשרות מיליוני שקלים, במערכת הניקיון ברכבת ישראל. בין החשודים, מנהל אגף ברכבת, עובדי רכבת וכן עובדי ומנהלי חברת כוח-אדם.

עד כה העלו ממצאי החקירה סמויה חשד לכך כי מספר מפקחי תברואה ברכבת ישראל זייפו וניפחו דוחות פיקוח על ניקיון מערכי הרכבת, על מנת שיועבר בגינם תשלום יתר לחברה קבלנית המועסקת על-ידי רכבת ישראל בתחום זה, זאת בתמורה לטובות הנאה.

בנוסף, עלה חשד כי בעלי החברה הקבלנית ומנהלים בה יצרו מנגנון שיטתי של הנפקת חשבוניות מנופחות או פיקטיביות עבור תאגידים להם סיפקה שירותי ניקיון וכוח-אדם, ביניהם רכבת ישראל, תוך דיווח כוזב לרשויות המס וקיזוז החשבוניות. זאת, בין היתר, באמצעות חברות משנה המועסקות על-ידם.

נציין כי לא מדובר בחברת הניקיון הנוכחית, "צוות 3".

הבוקר ערכו היחידות פעילות במסגרתה עוכבו או נעצרו לחקירה למעלה מ-25 חשודים במעורבות בפרשה, ובוצעו עשרות חיפושים בבתיהם ובמשרדיהם. כמו כן, נתפסו נכסים, רכוש וחשבונות לצרכי חילוט.

גורמים בחקירה הבהירו כי הנהלת רכבת ישראל וגורמי הרכבת משתפים פעולה באופן מלא עם החקירה, ואין בקרב החשודים שנעצרו או עוכבו מנהלים או בכירים ברכבת.

אישורים כפולים וכוזבים

בחודשים האחרונים ביצעה יחידת להב 433 פעילות מודיעינית וחקירתית סמויה ברכבת ישראל. הבוקר, בתום חקירה סמויה, מנהלת להב 433 יאל"כ (היחידה למאבק בפשיעה כלכלית) חקירה גלויה, בשיתוף עם יחידת חקירות מכס ומע"מ חיפה ויחידת יהלום של רשות המסים, ובליווי פרקליטות מחוז צפון והמחלקה המשפטית מכס ומע"מ צפון, שעניינה חשד לכך כי מנהלים ומפקחים באגף התברואה ברכבת ישראל, אנשי חברות קבלניות מתחום הניקיון ושירותי כוח-אדם ומעורבים נוספים, ביצעו עבירות שוחד, מירמה, עבירות על חוק מע"מ ופקודת מס הכנסה ועבירות על חוק איסור הלבנת הון בהיקפים הנאמדים בעשרות מיליוני שקלים.

מדובר בחקירה ממושכת של רשות המסים, שהשתלבה בחקירת משטרת ישראל שהחלה כבר בראשית 2013 - אז דיווח "גלובס" כי 6 עובדי ניקיון ברכבת פוטרו לאחר שמעלו לכאורה במיליוני שקלים.

בעקבות דוחות פנימיים יזומים שהצביעו על שחיתות במערך הניקיון של רכבת ישראל, נערכו בראשית 2013 ועדות משמעת ל-9 עובדים, ננקטו כלפיהם הליכים משמעתיים, ושישה מהם פוטרו כאמור מעבודתם.

הפיטורים נעשו בהמשך לממצאי ביקורת ברכב ישראל, לאחר הוראת מנכ"ל הרכבת לחקור את התנהלות מערך הניקיון בחברה ואת החשדות לשחיתות. דוח הביקורת העלה ממצאים לבקרה לקויה ותשלום כספים עודפים לחברת הניקיון ש.ניר.

במהלך החודשים אוקטובר-דצמבר 2012 ביצעה רכבת ישראל בדיקות מקיפות, לרבות סיורים במתחמי הניקיון, על עבודת עובדי מערך התברואה - החל ממנהל מערך התברואה וכלה באחרון מפקחי התברואה.

בדיקות החברה העלו תמונה קשה, לפיה עובדי מערך התברואה אינם מבצעים לכאורה את תפקידם כראוי.

לפי הממצאים, עובדים שאמורים היו לפקח על עבודת קבלן ניקיון, הנפיקו אישורים על ניקוי רכבות, גם במקרים בהם הרכבות כלל לא היו במתחם שבו התבצעו עבודות הניקוי, או הנפיקו "אישורים כפולים", שמזכים בתשלום כפול, כאשר התבצעו עבודות ניקיון פעם אחת בלבד או לא בוצעו כלל. עוד נמצא כי ניתנו דיווחים ואישורים כוזבים על ביצוע סוגי ניקוי שכלל לא בוצעו ברכבת.

כמו כן, עלו חשדות לכאורה לביצוע עבירות משמעת חמורות על-ידי כל אחד מ-9 עובדי מערך התברואה, העולים לכדי מעילה באמון, גרימת נזק לרכבת ושימוש לרעה בתפקיד (כהגדרתם בתקנון המשמעת החל בחברה).

לאור החשדות לכאורה לביצוע עבירות משמעת מצד עובדי מערך התברואה - חלקן עבירות אשר עולות לכדי עבירות פליליות - פתחה רכבת ישראל בהליכי המשמעת כנגד 9 עובדי תברואה. לאחר הליך ועדות המשמעת הוחלט על פיטורי 6 עובדים, השעיית שני עובדים ומתן אזהרה לעובד אחד.

הרכבת: "יזמנו את החשיפה"

מרכבת ישראל נמסר בתגובה כי "חשיפת הפרשה נעשתה בתחילת שנת 2013 ביוזמתו של מנכ"ל חברת רכבת ישראל, בעז צפריר, והנחייתו לבצע ביקורת פנימית ולחקור את נושא ההתקשרויות עם קבלני הניקיון של חברת הרכבת.

"רכבת ישראל עושה כל מאמץ לשמור על טוהר מידות ומינהל תקין, ומוקיעה כל התנהלות שאינה במסגרת החוק. באשר למעצרים המדוברים, הטיפול נמצא באחריות משטרת ישראל, אליה הועברו ממצאי החקירה".