תביעת ענק: yes תובעת 21 מיליון שקל מערוץ 9

זאת, בגין אי-תשלום דמי מעבר, לכאורה, בין השנים 2002-2010

חברת הלוויין yes תובעת מערוץ 9 דובר הרוסית סכום חסר תקדים של 21 מיליון שקל, בגין אי-תשלום דמי מעבר, לכאורה, בין השנים 2002-2010. התביעה הוגשה לבית-המשפט המחוזי בתל-אביב, באמצעות עוה"ד ליאור פורת ואסף אבטובי ממשרד גורניצקי ושות'.

הגשת התביעה מגיעה חודשיים בלבד לאחר שבג"ץ דחה את העתירה של yes נגד החוק הפוטר את הערוצים הייעודיים, ובכלל ערוץ 9, מתשלום דמי מעבר לפלטפורמות הרב-ערוציות - הוט ו-yes.

לאורך השנים קבע החוק, כי על הערוצים הייעודיים לשלם סכום שנתי לחברות שמעבירות אותם לציבור על גבי הפס שלהן. במשך שנים, ערוץ 9 היה אמור לשלם 2.1 מיליון שקל מדי שנה לחברת yes, אלא אם היה מגיע להסדר אחר עמה. אלא שהערוץ התקשה בעקביות להגיע להסדר עם החברה מאז שעלה לאוויר בשנת 2002 ולא שילם את דמי המעבר כקבוע בחוק.

בשנת 2010 עבר חוק הפוטר את הערוצים הייעודיים (שמאז הצטרפו אל 9 ו-24 גם הלא טי.וי וערוץ 20) מתשלום דמי המעבר. החוק עבר באופן שנוי במחלוקת בממשלה, לאחר דיון משותף חריג של ועדת הכלכלה והוועדה לקליטת עלייה. בעקבותיו הגישה yes בג"ץ, אשר נדחה ביולי האחרון. למרות החלטת בג"ץ כי החוק חוקתי, מתחו השופטים ביקורת על הליכי החקיקה והסכימו כי החוק החדש בכל זאת פגע בקניין של חברת yes שחייבת להעביר את הערוץ, אולם הפגיעה מידתית, לנוכח החלטת הממשלה כי לערוץ חשיבות ציבורית.

תביעת yes כעת מבוססת על פסיקתו של בג"ץ כי הערוץ היה בכל זאת צריך לשלם את חובו בין השנים 2002 ל-2010. בשנים אלו שילם ערוץ 9 סכום של 250 אלף בשנה בלבד מתוך 2.1 מיליון שקל בשנה, כנקבע בחוק. כעת דורשת החברה את ההפרשים.

יש לציין, כי ערוץ 9 דובר הרוסית נמצא כיום תחת הנהלה ובעלות אחרת לחלוטין, כאשר בזמן שבו נצבר החוק הוא היה בבעלותו של לב לבייב, וכיום מחזיק בו איש העסקים אלכסנדר לוין.

מערוץ 9 נמסר בתגובה: "מדובר בתביעה קנטרנית וטורדנית. מטרתה היחידה היא הפעלת לחץ כדי לגרום לנו לשלם סכומים בלתי הגיוניים בגין שידור HD. סכומי התביעה בלתי מבוססים ובעינינו הבסיס המשפטי של התביעה חלש ביותר. בכל אופן, אנחנו מכינים כעת תביעת נגד".