"נזק עצום לכלכלה מעליית מחירי הדירות; פועלים באגרסיביות"

ערן ניצן, האחראי על הנדל"ן באוצר, בראיון בתוכנית הבוקר של ערוץ 10: "אנחנו שופכים מיליארדים לתחום הזה, וזה בסופו של דבר יבלום את עליית מחירי הדירות וגם יוריד אותם"

ערן ניצן / צילום: דוברות משרד האוצר
ערן ניצן / צילום: דוברות משרד האוצר

ערן ניצן, סגן הממונה על התקציבים ואחראי על תחום הנדל"ן במשרד האוצר, התראיין הבוקר בערוץ 10 ודיבר על פעולות המשרד בתחום הנדל"ן. ניצן נשאל בהתחלת הראיון על התעקשות השר יאיר לפיד על תוכנית מע"מ אפס ועל התנגדות בכירים האוצר ובבנק ישראל לתוכנית.

"אנחנו חיים במשטר דמוקרטי, יש שרים, ובסמכותם להחליט. ראוי כמובן שהם ישמעו את דעתם של הפקידים המקצועיים".

- אז מה אתה אומר?

"אנחנו אומרים בדיוק מה שאומר שר האוצר. שהפתרון ארוך הטווח לבעיה מצוי בהגדלת ההיצע. למשל, משרד האוצר ומשרד התחבורה יצרו הסכם ארוך טווח לבנייה של מחלפים וכבישים שחולץ המון בעיות. יש עוד הרבה פעולות שאנו עושים להאיץ תהליכים ולהקל על בניית דירות".

- בנייה של כמה?

"חסרות בישראל כ-100 אלף יחידות דיור, ואנחנו פועלים כדי לצמצם את הפער הזה. דירה זה לא כמו עגבניה ולוקח זמן לבנות דירות. אנחנו מאוד מאוד מוטרדים מעליית מחירי הדיור כי זה משעבד משפחות שלמות למחיר. לכן אנחנו עושים כל שביכולתינו להגדיל את ההיצע".

- למה שקבלנים יירצו לבנות דירות עם הקרקע יקרה להם?

"כמובן שכשמחירי הדירות יירדו וההיצע יגדל הקבלנים יעשו את החישובים שלהם. כמובן שמחירי הדירות יירדו גם מחירי הקרקעות יירדו. המינהל יצר מודל שונה, מודל חדש, מה שנקרא מחיר מטרה. זה מורכב אבל אנחנו פועלים בכל הגזרות. בסוף, שכל הגורמים הרלוונטים מדברים באותה שפה, זה משפיע. אנחנו שופכים מיליארדים לתחום הזה, וזה בסופו של דבר יבלום את עליית מחירי הדירות וגם יוריד אותם".

- מתי מחירי הדירות יירדו?

"המטרה היא לבלום ב-2014 ולהתחיל בהורדת המחירים ב-2015. יש כאלה שחוששים שהפעולות שלנו אגרסיביות מדי אבל אני לא מתחייב על תאריך מדויק. אבל בטווח הבינוני אני מעריך שהמחירים יירדו".

- יש לך דירה?

"יש לי דירה. אין שום ניתוק מהעם. אנחנו כואבים את כאב העם. יש נזק עצום לכלכלה בעליית מחירי הדירות ולכן אנחנו פועלים".

- אז אתה אופטימי?

"אמרו שבממשלה צריכים להיות אופטימיים אז נהיה אופטימיים".