המשביר בתי כלבו ביקשה מהספקים הגדלת אשראי

ניו-פארם דרשה תשלום ל"השלמת רווחיות" ■ המשביר: יש לנו יחסים עם מאות ספקים, ואנו פועלים להשוואת תנאי אשראי לקוחות ומלאי מול אשראי הספקים

המשביר לצרכן / צילום: שוקה כהן
המשביר לצרכן / צילום: שוקה כהן

רשת ניו-פארם שלחה באחרונה לספקים חשבוניות חד-צדדיות בגין "השלמת רווחיות". במקביל ביקשה רשת המשביר בתי כלבו מהספקים את הגדלת האשראי מ-60 ל-120 יום, וזאת עד לסוף השנה הנוכחית - כך נודע ל"גלובס".

שתי הדרישות מגיעות לאחר שקבוצת המשביר רשמה הרעה כוללת בביצועיה הכספיים. מכירות בתי הכלבו לבדן נחלשו במחצית ב-1% והסתכמו ב-347 מיליון שקל. למרות ירידה מתונה יחסית במכירות, הרווח התפעולי צנח ב-82% - מ-11 מיליון שקל ל-2 מיליון שקל בלבד (0.6% מהמכירות). לצניחה תרמה גם הפרשה של 2 מיליון שקל שביצעה הרשת בדוחות בשל חוזה שכירות מכביד של סניף הפסדי, שתוקפו עד סוף 2015.

גם פעילותה של ניו-פארם, המשקפת עדיין גם את פעילות הקוסמטיקה במשביר לצרכן, רשמה הרעה. המכירות במחצית ירדו ב-5.5% ל-536 מיליון שקל, והרווח התפעולי צנח ב-40% - מ-10 מיליון שקל (2% מהמכירות) ל-6 מיליון שקל בלבד (1% מהמכירות).

במשביר ציינו כי תוצאות המחצית הראשונה במשביר ובניו-פארם הושפעו מחולשה במכירות עונת החורף, בשל מזג-האוויר הקייצי ששרר בתקופה. כך, המכירות בסניפים זהים של שתי הרשתות נחלשו במחצית ב-5.7%.

קיזוז חד-צדדי

המשביר הפרידה לאחרונה את פעילות הקוסמטיקה של המשביר מניו-פארם, כחלק מרצונה להכניס משקיעים לקבוצה ולניו-פארם בנפרד.

במקביל להפרדה זו, טוענים ספקים, הגיעה הבקשה להגדלת האשראי למשביר, ולאחריה גם חשבוניות החיוב על "השלמת רווחיות" לתקופה של ינואר עד יוני 2014.

אחד הספקים של המשביר וניו-פארם אומר ל"גלובס" כי ניו-פארם קיזזה חד-צדדית את הסכום המופיע בחשבונית מהתשלומים המגיעים לו.

לדבריו, "יש הסכם עבודה עם הרשת שמגדיר את כל התנאים המסחריים. זה חוזה שהרשת מוציאה. החוזה מגדיר את היעדים לשנה, את הרווח הגולמי, את ההשתתפות בפרסום, בונוס סוף שנה, את הכול. כאן הם הוציאו חיוב חד-צדדי בלי להודיע ובלי לדבר איתנו. לפעמים רשת עושה פעילות עמוקה, אז היא פונה אליך ומבקשת השתתפות. את זה אני יכול להבין, אבל זה לא המקרה. נעשה כאן חיוב חד-צדדי ללא שום הודעה".

עוד אומר אותו ספק כי "מאז ההפרדה בין ניו-פארם למשביר, המשביר ביקשה להגדיל את האשראי עד סוף 2014, כשהנימוק היה ההיפרדות מניו-פארם. האשראי של הספקים הוא האשראי הכי זול, כי הם לא גובים ריבית.

"הגדלת האשראי היא גם הגדלת רמת הסיכון של הספק מול המשביר. זה אומר שעד סוף השנה ולכאורה בתחילת ינואר 2015 הוא יחזור לאשראי הקודם. זה אומר שבחודשים מסוימים הוא יצטרך לשלם לי תשלומים כפולים. לדוגמה, עבור הסחורה של נובמבר 2014 הוא יצטרך לשלם לי באפריל 2015, וגם עבור הסחורה שהוא יקנה בינואר הוא יצטרך לשלם לי באפריל. השאלה הגדולה היא איך הוא יעשה את זה, ולכן ברור לי שבינואר הוא לא יחזור לתנאי האשראי הקודמים, כי הוא לא יוכל".

- אז למה הסכמת?

"כי אני לא אטום ,וכי אני רוצה לעבוד. אני רוצה שהרשת תצליח, ולכן אני לוקח סיכון מחושב".

מהמשביר נמסר בתגובה: "כפי שדווח על-ידי קבוצת המשביר בדוחותיה הכספיים, בדבר ההפרדה בין ניו-פארם והמשביר בתי כלבו, נערכה פנייה מסודרת לכל ספקי הקוסמטיקה בדבר השינוי הצפוי בניהול מחלקות הקוסמטיקה ברשת המשביר לצרכן, ונוהלו משאים-ומתנים עם הספקים לחתימה על הסכמים חדשים. המשביר בתי כלבו וניו-פארם פועלות על-פי ההסכמות שאליהן הגיעו מול אותם ספקים, ואינן מנהלות משא-ומתן על גבי העיתונים.

לדברי רמי שביט, מבעלי השליטה בקבוצה, "לקבוצת המשביר יש מערכת יחסים עם מאות ספקים, והיא פועלת להשוואה של תנאי אשראי לקוחות ומלאי אל מול אשראי הספקים. אשראי הספקים הממוצע בשנת 2013 עמד על כ-45 יום במשביר בתי כלבו ועל כ-66 ימים בניו-פארם. אין כל ספק כי מדובר בתנאים נמוכים מהתנאים המקובלים בשוק, ועל כן פעולות לשיפור תנאים אלה וניהול משא-ומתן מול הספקים הם טריוויאליים ונדרשים".

תוצאות המשביר לצרכן
 תוצאות המשביר לצרכן