נתניהו לא הולך לשום מקום

מצבנו אם בנט היה עומד בראשנו, ואיך יתנהג השופט העליון מזוז

מני מזוז / צלם: איל יצהר

מעמדו ועתידו של בנימין נתניהו בליכוד משמשים לאחרונה לנושא פופולרי אצל הפרשנים הפוליטיים והמדיניים. הדעה הכללית היא שמעמדו של נתניהו נחלש מאוד וספק אם ייבחר שוב לראשות המפלגה. כשלעצמי, אני חושב שלבחירות הבאות יתייצב הליכוד שוב עם נתניהו בראשו. בעיקר מכיוון שאין סיבה אמתית להדיחו. סיבה נוספת היא השוני בסקרים. בניגוד לסקרים בליכוד, מעמדו של נתניהו בציבור דווקא השתפר, ואני חושב שדי בצדק.

תפקוד משופר

דווקא מן ההיבט התפקודי דעתי עליו השתפרה בחודשים האחרונים. במיוחד בתקופת המלחמה. היה קשה לראות ולשמוע את הביקורת הבלתי נלאית עליו מגנרלים לשעבר, ראשי שב"כ ומוסד לשעבר, המופיעים מעל כל במה אפשרית כדי להביע את דעותיהם, השליליות בדרך כלל, על תפקוד הממשלה. מה הרבותא? הרי מן המפורסמות היא ש"מי שהיה" בטוח שבלעדיו הדברים מתנהלים פחות טוב.

מי שמבליט את התנהלותו האחראית של נתניהו במלחמה הוא בעיקר נפתלי בנט, שביקורתו גורמת לתחושה שטוב שנתניהו ולא הוא ניהל את המלחמה. עם בנט עזה אולי הייתה עכשיו בידינו, אבל מה בדיוק היינו עושים אתה? וכמה צעירים ישראלים היו טמונים בבתי הקברות?

אלה הנסיבות

אם בודקים את מכלול הטענות נגד נתניהו, בוודאי יש בתוכן מוצדקות מאוד, אבל רוב הטענות העיקריות נובעות יותר מהנסיבות, ופחות מהאיש עצמו. כמו העיקרית שבהן בנושא הפלסטינים. מבקרים רבים תולים בו את אשמת הקיפאון במגעים. לדעתי, אין לזה בסיס. בשלב זה, כך נראה, יש צדק רב בטענת הימין כי "אין עם מי לדבר". מכל מקום, אני לא רואה מישהו אחר, בעיקר בליכוד, שיכול להביא את הפלסטינים על מכלול מחנותיהם אל שולחן הדיונים. לא אצלנו, ומסתבר שגם לא אצל האמריקאים.

מזוז שופט עליון. מממ...

קשה לדעת איך להתייחס אל מינויו של מני מזוז לבית המשפט העליון, כי קשה לתהות על קנקנו. תקופת כהונתו כיועץ המשפטי לממשלה (2004-2010) לא ממש יכולה לספק תשבה לתמיהה זו. הוא התנהל גם כך וגם אחרת. אם מעשיו אינם מעידים עליו, אין מה שיעשה זאת. האיש הוא בדרך כלל שתקן מושבע, זהיר מאוד בדבריו, לא האדם שידבר בחופשיות על עצמו או על כל דבר אחר. כך קשה לבנות פרופיל אנושי.

מצד אחד, מזוז שלח לכלא אישים כמו קצב, הירשזון, עמרי שרון ואחרים. מצד שני, הוא סגר תיקים ששיוועו להיות מוגשים למשפט, כמו פרשת האי היווני ואריאל שרון, כמו סגירת התיקים נגד גלעד שרון בפרשיות האי היווני, סיריל קרן ויעקב נמרודי, למרות הראויות הכל כך ברורות שהיו בתיקים אלה. איך ינהג כשופט בעליון? כנראה כך וגם אחרת. וזה קצת מטריד.