מענק שיא למלשין: כמה שילמה ה-SEC למוסר מידע על הונאה?

רשות ני"ע בארה"ב שילמה 30 מיליון דולר למוסר מידע על עבריינים‏ ■ ‎‎המלשין מסר מידע על הונאה מתמשכת שהיה קשה מאוד לאתר בלעדיו‏

רשות ני"ע בוושינגטון / צילום: בלומברג
רשות ני"ע בוושינגטון / צילום: בלומברג

‎‎רשות ניירות הערך הפדרלית בארה"ב, ה-‏SEC‏, שילמה יותר מ-30 מיליון דולר לאדם שהעביר לה מידע על עבריינים, וזהו התשלום הגבוה ביותר מאז שתוכנית המענקים הזו הושקה ב-2011 כדי לעודד אנשים לדווח על עבירות ניירות ערך.

‏המלשין, שמתגורר מחוץ לארה"ב, סיפק מידע חיוני בתיק אכיפה שהרשות לא זיהתה - כך נאמר בהודעתה שפורסמה אתמול (ב'). המענקים למוסרי מידע כזה נעים בין 10% ל-30% מהכספים שהרשות מקבלת כתוצאה מהאכיפה.

‏‏"האיש הגיע אלינו עם מידע על הונאה מתמשכת שהיה קשה מאוד לאתר בלעדיו", מסר אנדרו קרסני, מנהל יחידת האכיפה ב-‏SEC‏. "המענק שובר השיא הזה משגר מסר חזק על מחויבותנו למוסרי מידע והערך שהם מביאים לאכיפת החוק".

‏הקונגרס אישר את תוכנית המענקים למוסרי מידע ב-2010, כאשר ה-‏SEC‏ ניסתה לתגבר את תוכנית האכיפה שלה, אחרי שלא פעלה על סמך "טיפ" שקיבלה על הונאת המיליארדים של ברנרד מיידוף. הרשות העניקה בינתיים מענקים ליותר מתריסר מוסרי מידע, כולל מענק בסך 13 מיליון דולר ב-2013.

‏‏"זהו באמת סימן אמיתי לכך שהתוכנית הזו עובדת, ושה-‏SEC‏ מאמינה שהיא עובדת", אמר גורדון שנל, שותף בחברת עורכי הדין קונסטנטין קנון בניו-יורק. "זה עוזר להם להתחקות אחרי העבריינים. אי-אפשר לדעת מה מתרחש במקומות הללו ללא סיוע מבפנים".

‏החוק מחייב את ה-‏SEC‏ להסתיר כל מידע על זהות מוסר המידע או פרטים שעשויים לחשוף אותו. אריקה קלטון, הפרקליטה שייצגה את מוסר המידע, מסרה כי הלקוח שלה חשף הונאה שהמפקחים לא היו כנראה חושפים בלעדיו. "אני מצאתי שה-‏SEC‏ הייתה פתוחה בצורה מרשימה. זה אומר הרבה על החוזק של התוכנית הזו", היא הוסיפה.