"מיסז'ניקוב בילה אצל גברת י' - והותיר את מאבטחיו בקור ברחוב"

המאבטח אלי מויאל תובע את המדינה ואת החברה שהעסיקה אותו בשמירה על שר התיירות לשעבר: "פוטרתי לאחר שהתלוננתי על הפרת נהלים"

הצרות של שר התיירות לשעבר, סטס מיסז'ניקוב, באות בצרורות. כשבועיים אחרי שמיסז'ניקוב, איש מפלגת "ישראל ביתנו", שכיהן גם כיו"ר ועדת הכספים של הכנסת, נחקר באזהרה במשטרה בחשד להטיית מכרזים ולשוחד, הגיעה ל"גלובס" תביעה שהגיש אחד ממאבטחיו לשעבר של מיסז'ניקוב, אלי מויאל, לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, שבה הוא טוען להתנהלות חריגה מצדו של השר לשעבר, וטוען כי סבל מתנאי העסקה מקפחים כשאיבטח אותו.

בתביעה שהגיש המאבטח מויאל נגד המדינה ונגד חברת השמירה מיקוד שבאמצעותה הוא הועסק, בסך כ-165 אלף שקל, טוען מויאל כי הוא פוטר מעבודתו לאחר שהתלונן על הפרת נהלים של מיסז'ניקוב.

לדבריו, המדינה וחברת השמירה צריכות לשלם לו גמול שעות נוספות, שכר עבודה שלא שולם ותנאים נלווים נוספים בגין תקופת עבודתו.

מויאל טוען, באמצעות עו"ד גל גורודיסקי, כי הוא שימש כמאבטח שרים מספטמבר 2010 עד פברואר 2012, וכי איבטח בעבר גם את השר סילבן שלום.

לדבריו בתביעה, זמן קצר לאחר שהתחיל לעבוד כמאבטחו של מיסז'ניקוב, הוא הבחין כי המשימה מתנהלת בניגוד לנהלים המקצועיים הפנימיים של מאבטחי השרים. "במהלך עבודת התובע במשימת אבטחת שר התיירות הוא היה עד להתנהלות מקצועית חריגה מצד מנהל המשימה בחברת השמירה, ואף מצד שר התיירות בעצמו".

לדברי מויאל, ההתנהלות החריגה נבעה בין השאר מיחסים אינטימיים שקיים מיסז'ניקוב עם גברת י', שהתגוררה בתקופה הרלבנטית ביפו. לפי התביעה, במסגרת אבטחתו הצמודה של כל שר נדרש מאבטח השר להתלוות אל השר ולאבטחו בכל מקום שאליו הוא הולך ובכל סוג של פעילות, עד אשר הוא מגיע למקום מגורי הקבע שלו. בהתאם לכך, נדרש התובע להתלוות אל שר התיירות ולאבטחו גם כאשר הגיע אל מקום מגוריה של חברתו ביפו.

בתביעה נטען כי "שר התיירות שהה במקום מגורי גברת י' לילות רבים, אף יותר מששהה בבית משפחתו".

לדברי המאבטח, על-פי נוהלי אבטחת השרים, מחוץ למקום מגורי הקבע של השר מוצבת עמדת אבטחה קבועה המאוישת 24 שעות 7 ימים בשבוע ללא הפסקה. על מנת להסתיר את עצם קיומה של גברת י', על אף ששר התיירות שהה במקום מגוריה על בסיס קבוע, לא הוגדר מקום מגוריה בתקופה הרלבנטית כמקום מגורי הקבע של השר, כפי שמוגדר בנוהלי האבטחה המקצועיים.

לטענת מויאל, "לפיכך, בכל פעם שמיסז'ניקוב הגיע למקום מגורי גברת י', נדרשו התובע ויתר המאבטחים במשימה לשהות מחוץ לדלת דירתה, לעיתים גם ימים ולילות, בלי שהייתה להם גישה לשירותים, מים, מזון, חימום ואף למקום ישיבה מסודר".

עוד טוען המאבטח בתביעה, באמצעות עו"ד גורודיסקי, כי מנהלו דרש ממנו לשבת על מדרכות מחוץ לבניין המגורים, או על המדרגות בקומת הדירה של י'. "כשהתובע התחיל את עבודתו במשימה, הוא מצא את עצמו זרוק בחוץ על מדרגות ומדרכות בקור, ימים ולילות. התובע נאלץ לעשות את צרכיו בחוץ, מה שגרם לו לחוש מושפל.

"המשמעות המשפטית של ההתנהלות הזו היא שהתובע והמאבטחים שעבדו איתו הועסקו תוך הפרת נוהלי המשימה הנדרשים, הפרת תנאי העבודה והזכויות הבסיסיות. כל זאת, על מנת לשמור על דיסקרטיות סביב התנהלות השר בחייו האישיים".

לטענת מויאל, על מנת לשפר את תנאי עבודתו ולדאוג לצרכיו הבסיסיים, הוא פנה ביוזמתו לאב-הבית בביתו של השר לשעבר, וביקש מקום לשהות בו. אולם "כאשר שמע זאת מנהלו, הוא גער בו על כך שדיבר עם אב-הבית וטרפד את העניין".

החל משלב זה נתקל המאבטח, לטענתו, ביחס תוקפני ומזלזל מצד מנהל המשימה בחברת השמירה, והוא הרגיש כי המנהל מחפש כל הזדמנות בכדי להעיר לו ולבקר אותו על תפקודו.

לטענת מויאל, במהלך אחת המשמרות שבה נדרש לאבטח את מיסז'ניקוב בחוץ, ללא תנאים ראויים, הוא הרגיש כי אינו מסוגל יותר להמשיך בתנאים אלה, והבין כי לא יהיה לו מנוס אלא לסיים את תפקידו במשימת אבטחת שר התיירות בהקדם. לטענתו, תלונותיו על תנאי העבודה הכעיסו את מנהלו, שהודיע לו כי הוא מפוטר לאלתר.

לפי התביעה, בהמשך, ולאחר שנסע לבית אימו בקריית שמונה וסירב לחזור לעבודה, זומן המאבטח לוועדת משמעת ונדהם לגלות כי "מנהל המשימה טפל עליו אירועים שלא התרחשו, הכפיש את שמו ותפקודו המקצועי, כל זאת בלי שהייתה לתובע האפשרות למסור את גרסתו בנוגע לאירועים הנטענים".

מויאל טוען עוד כי "כל עוולתו של התובע היא התנגדותו להשלים עם ההתנהלות הלא תקינה במשימת שר התיירות שבה עבד, אשר לא הלמה את רצון הנתבעות להעלים עין ולסייע לשר התיירות בהסתרת התנהלותו מהציבור".

וכך, טוען המאבטח, "במקום להגן על התובע שהעז לחשוף את הקשיים והכשלים במשימת שר התיירות, כדי לאפשר לו וליתר המאבטחים לעבוד על-פי הנהלים ובסטנדרטים הנדרשים מהם כדי לבצע נאמנה את המוטל עליהם - הפכו אותו הנתבעות לעובד בעייתי שיש להיפטר ממנו במהירות ותוך רמיסת זכותו להליך פיטורים כדין".

לטענתו, המדינה פיטרה אותו שלא בתום-לב ובשרירותיות, ולא ניתנה לו הזדמנות להשתלב במשימה אחרת שבה היה יכול להמשיך לבצע עבודתו נאמנה כפי שעשה.

בביקורת החריפה שמותח מויאל על חברת האבטחה ועל המדינה הוא טוען עוד כי "התובע ויתר מאבטחי השרים הם לוחמים קרביים עזי-נפש המגינים על שרי המדינה בגופם. מדובר באנשי מקצוע מהטובים בעולם, שרואים בעבודתם שליחות ומבצעים אותה במסירות אין-קץ. למרות זאת הפקירה אותם המדינה כבני-ערובה בידי חברת קבלן מפירת זכויות עובדים מועדת, וכל מאמצי המאבטחים להביא את המדינה לתקן את העוול עלו בתוהו".

תיבת הפנדורה של מיסז'ניקוב נפתחת - ועוד איך

תזכורת: לפני כשבועיים חשפה המשטרה כי היא חוקרת חשד למעשי שחיתות של שר התיירות לשעבר מיסז'ניקוב, בעת שכיהן כשר. מיסז'ניקוב נחקר באזהרה משך שעות ארוכות. החשד המרכזי נגדו הוא הטיית מכרזים בשווי מיליוני שקלים בתמורה לשוחד.

לפי החשד, מיסז'ניקוב פעל לקידום מקורבים במכרזים שונים שפרסם משרד התיירות. יחד עם מיסז'ניקוב עוכבו לחקירה מפיקת האירועים יולי רוט, המקורבת אליו, וסמנכ"ל בערוץ האופנה הישראלי, עוזי גרטי.

התנהלותו הקלוקלת לכאורה של מסז'ניקוב נחשפה לראשונה על-ידי העיתואני רביב דרוקר בערוץ 10. בעקבות כתבה שפרסם דרוקר, בדק מבקר המדינה את התנהלותו של השר לשעבר.

בספטמבר 2012 פרסם ערוץ 2 תחקיר נוסף, שחשף פרטים חדשים על התנהלותו הבעייתית לכאורה של מיסז'ניקוב ועל כשלי אבטחה שנגזרו ממנה.

לפי התחקיר של עמית סגל, נהג מיסז'ניקוב להשתכר בעת כהונתו, לעתים עד אובדן חושים. הוא נהג לבלות במועדונים, בהם מועדוני חשפנות, וכן לצאת לבדו בשעות לילה מאוחרות, תוך שהוא מרחיק ממנו את המאבטחים המחויבים לשמור על ביטחונו.

התחקיר התבסס על עדויות של 5 אנשי אבטחה של שרי הממשלה. לפי הפרסום, כמה וכמה גורמי אבטחה סיפרו על לילות של שכרות ובילוי פרוע במועדונים, "שבסיומם", כפי שאמר גורם אבטחה, "השר לא תמיד ידע איפה הוא נמצא".

אחד מהמאבטחים אמר אז על התנהלותו של מיסז'ניקוב: "אם זה היה נגמר ב'דרינק', זה עוד היה טוב... בעשרות מקרים היה השר לשעבר חוזר שיכור, מתנדנד, כשנודף ממנו ריח של אלכוהול. היו גם תקופות של 3 לילות בשבוע. השר איבד את שיווי-המשקל לא פעם, היו מאבטחים שנאלצו לתמוך בו, והיו גם כאלה שסירבו. לדעתי, אסור שאיש ציבור יתנהג ככה, לחזור הביתה מתנדנד ב-4 בבוקר".