משה אשר ינסה לחשוף הון שחור של ישראלים בשווייץ

רשות המסים, שבידיה רשימות של ישראלים המחזיקים עשרות מיליארדי שקלים בחו"ל, הציעה באחרונה גילוי מרצון ■ מומחי מס: "קיבלנו טלפונים מישראלים הדואגים שהפגישה של אשר עם ראשי הבנקים בשווייץ תביא לחשיפת הונם"

משה אשר / צילום: אלון רון
משה אשר / צילום: אלון רון

עליית מדרגה בניסיונות רשות המסים להילחם במקלטי מס של ישראלים בחו"ל. ל"גלובס" נודע כי מנהל רשות המסים, משה אשר, צפוי לנסוע בשבוע הבא לציריך שבשווייץ ולפגוש את ראשי הבנקים במדינה המנהלים הון-עתק של ישראלים. זאת, במטרה לקבל מידע על חשבונות של ישראלים בשווייץ כדי לגבות מהם מס. מדובר בצעד לא שגרתי, הנערך במסגרת המאבק בהון השחור.

מרשות המסים נמסר כי "בשבוע הבא ייצא מנהל רשות המסים, משה אשר, לכנס השנתי של מנהלי רשויות מס בעולם, הנערך השנה באירלנד. במהלך הביקור נקבעו לאשר גם פגישות נוספות בשווייץ".

כפי שנחשף ב"גלובס", ברשות המסים מתנהלת בימים אלה חקירה בינלאומית נרחבת שראשיתה במידע שהגיע לרשות על ישראלים המנהלים חשבונות וכספים, בין היתר, בשווייץ.

לפני כחודש, אחרי פרסום נוהל גילוי מרצון חדש של רשות המסים, הבהיר אשר כי מי שלא יבחר בהליך גילוי מרצון, והרשות תגיע אליו בעצמה, יספוג עונשים כבדים. "יש בידינו רשימות ובהן אלפי ישראלים. לפני שנגיע אליכם - ויש לנו המון מוטיבציה, אינדיקציות ואפשרויות להגיע למידע שלכם - ונפעל נגדכם בחומרה, אני מציע שתבואו ותדווחו את ההון ושלמו מסים. כך גם נוכל גם להוריד מסים בעתיד", אמר אז אשר.

לפי ההערכות, בכוונת מנהל רשות המסים להציג לבנקאים השווייצרים את תוכנית הרשות לגילוי מרצון ולשתף אותם בצעדים שהוא נוקט במסגרת המלחמה בהון השחור. זאת, על מנת לצייד אותם בכלים כדי לאפשר להם לעודד את לקוחותיהם הישראלים לפנות להליכי הגילוי מרצון, בטרם יהיה מאוחר מדי.

הבנקאים מבחינתם כבר מזמן "בחרו צד" ולמעשה פועלים כיום, כל אחד בדרכו שלו, להפנות את הלקוחות להליכי הגילוי מרצון ולדיווח, בהתאם להוראות החוק במדינת המושב שלהם.

הערכות: 50-70 מיליארד שקל

חלק ממומחי המס מנבאים כי הנסיעה של אשר לשווייץ צפויה לשפר את מלחמתה של ישראל בהון השחור ולהשפיע משמעותית על צמצום ההון הלא מדווח, שלפי הערכות לא רשמיות מגיע לסדר גודל של כ-50-70 מיליארד שקל.

יצוין כי אף מנהל רשות מסים בעבר לא פעל באופן דומה. ואולם, האווירה הבינלאומית להיאבק בתכנוני מס ומקלטי מס לא לגיטימיים ומערך ההסכמים הבינלאומיים בפיקוח ה-OECD הובילו למצב בו מידע שהיה חסוי וסודי זמן רב, צפוי לעבור בקרוב במסגרת חילופי מידע שגרתיים בין מדינות.

בנוסף, לאחרונה הציע אשר חקיקה, ולפיה הבנקאים בישראל ימסרו לרשות המסים מידע על יהודים בעולם, תושבי חוץ, המחזיקים חשבונות בישראל. לפי ההצעה, הרשות מצידה תמסור את המידע לרשויות הזרות ותקבל מהן מידע שנאסף על-ידן בעניינם של הישראלים המחזיקים חשבונות בחו"ל.

על רקע זאת מתעורר חשש בקרב ישראלים, בעלי הון בשווייץ, שטרם הסדירו את עניינם מול רשות המסים או לחילופין טרם בחרו מקלט מס חדש, כי ביקורו של אשר יחשוף אותם.

מומחי מס שונים אומרים כי על רקע הביקור הצפוי של אשר, הם קיבלו טלפונים מלקוחות מוטרדים שמבקשים לדעת אם כבר בשלב זה יעבירו הבנקאים השווייצרים את המידע עליהם לרשות המס הישראלית.

צועדים בעקבות ארה"ב

ואולם, לדברי רו"ח ומשפטן גידי בר-זכאי, עדיין אין ממה לחשוש. "אני יכול להרגיע את כל מי שהמחשבה על המפגש הצפוי מדירה את שנתו בלילה, ולומר בוודאות שמטרת הביקור איננה לקבל את רשימת הלקוחות של הבנקים. לא שאני מציע, חס ושלום, שמשה אשר לא היה רוצה לקבל אותה, אלא שככה לא מתבצעים חילופי מידע, ורשימות סודיות הכוללות שמות של לקוחות ויתרות בחשבונות הבנקים שלהם אינן עוברות מיד ליד לאור הזרקורים".

לדברי בר-זכאי, "הבנקאים השווייצרים לא ימסרו למשה אשר מידע באופן ישיר, שכן מעשה שכזה עדיין נחשב כעבירה פלילית חמורה על-פי הדין השווייצרי וכללי החיסיון הבנקאי.

"רק כדי להתרשם כמה זה לא סביר, אני אפנה לשינוי שנעשה רק לאחרונה בחוק הפלילי השווייצרי, בלחץ של משרד המשפטים בארה"ב, שמטרתו לאפשר לבנקים השווייצריים להעביר לרשות המסים האמריקאית רשימות של מספרי חשבונות שנסגרו בעבר, לצד היתרות הכספיות והנכסים, אך מבלי לציין את שם בעל החשבון. לאחר שהרשויות האמריקאיות יקבלו את הרשימות, יהיה עליהן להגיש בקשה פרטנית, ורק אז ולאחר הליך משפטי מסוים, המידע יעבור.

"ניסיון העבר מלמד כי רשויות המס בעולם, ובכלל זה רשות המסים בישראל, צועדות בעקבות האמריקאים, וזה אכן צפוי לקרות - השמות של הישראלים יעברו - אבל לא בשבוע הבא".

בר-זכאי מציין עוד כי "איש אינו מצפה מבעלי החשבונות להעביר את הנכסים לישראל. זו טעות נפוצה - כל שעליהם לעשות זה להשלים את הגילוי במסגרת הליך הגילוי מרצון ולשלם את המסים החסרים, ובתמורה לא יועמדו לדין בישראל. אין לאן לברוח, ומי שיסגור את החשבון וינסה להסתיר את הכספים צפוי דווקא למשוך יותר תשומת-לב.

"שורה תחתונה - יש זמן לעשות את הדברים כמו שצריך. בהליכי גילוי מרצון, הכלל של 'החיפזון מהשטן' נכון שבעתיים, והמחיר של טעות הוא גבוה. עדיף לעשות את הכול לאחר לימוד ייסודי של החומר הבנקאי המפורט, הכולל אלפי דפי חשבון לתיק, והפעלת שיקול-דעת ומחשבה עמוקה, מאשר להיחפז ולעשות טעויות שלא ניתן לתקנן. זה נכון גם לאחר שמנהל רשות המסים בישראל לוחץ את ידי הבנקאים בשווייץ".

גילוי מרצון בתנאים מקלים ותשלום מס מלא

לפני כחודש פרסמה רשות המסים נוהל "גילוי מרצון" חדש המחליף את הנוהל הקודם. מטרתו של הנוהל החדש (בדומה לישן) היא לעודד ישראלים שעברו על החוק ולא דיווחו כנדרש על הכנסותיהם והונם לבצע הליך של "גילוי מרצון", לשלם את המסים כדין ובכך להימנע מהליכים פליליים.

במסגרת הוראות הנוהל החדש הוכללו גם מספר הוראות שעה שנועדו לעודד ולהקל כניסה לתהליך, ובהן האפשרות להגשת בקשה אנונימית וכן הגשת בקשה במסלול מקוצר, החוסך ביורוקרטיה וטפסים, במקרים בהם ההון שלא דווח אינו עולה על 2 מיליון שקל, וההכנסה החייבת הנובעת ממנו אינה עולה על חצי מיליון שקל.

לפי הוראות הנוהל החדש, נישום יוכל לגלות את נכסיו ולהצהיר על הכנסותיו שלא דווחו, לשלם את המס הנגזר מהן, וזאת במקרה שיעמוד בתנאים המפורטים בנוהל ביניהם. בין יתר התנאים: הדרישה לכך שהפנייה נעשתה בכנות ובתום-לב, וכן במועד הפנייה לא נערכת בדיקה או חקירה ברשות המסים בעניינו של הפונה.

במסגרת נוהל הגילוי מרצון החדש, המבקשים ישלמו מס כדין כמתחייב מהגילוי, ולא יקבלו "הנחה" או הקלה בשיעור המס אשר עליהם לשלם. מנגד, רשות המסים מתחייבת, באישור פרקליטות המדינה, שלא יינקטו הליכים פליליים נגד אותם נישומים שיעמדו בתנאי הנוהל וישלמו את מלוא המס הנגזר מהליך הגילוי.

בנוסף, במסגרת הנוהל החדש נכללו שתי הוראות שעה לתקופה של שנה אחת, שנועדו להקל על הגשת הבקשות לגילוי מרצון. האחת היא האפשרות להגשת בקשות אנונימיות - במסלול זה ניתן להגיש בשלב הראשוני בקשות ללא ציון פרטי הנישום כדי לברר את חבות המס הנובעת מהבקשה. עם בירור חבות המס הצפויה, יידרש הפונה לציין את שמו של הנישום ופרטיו המלאים.

הצלבת מידע בעולם

על רקע חילופי המידע בין המדינות, השקיפות הגוברת, האמנות הבינלאומיות לשיתופי-פעולה ומדיניות ה-OECD לחשוף העלמות מס, אמר אשר בכנס שנערך לפני כחודש כי "זאת סביבת המס החדשה שלנו. המדינות הבינו שאם כל אחת עוזרת באמצעות הלנת קצת כסף אצלה בבנק להעלים מס במדינה אחרת, גם היא סובלת מכך. החלפת האינפורמציה בין מדינות היא הבסיס לדיווח התקין במישור הבינלאומי. זה הכלי האפקטיבי ביותר".

אשר הוסיף כי כיום יש לרשות המסים תשתית של אמנות מס עם מדינות אחרות מאוד טובה, "אבל עד היום חילופי המידע לפי האמנות האלה היו פר-תיק, ובאופן כזה קשה לייצר טיפול רוחבי במסה של העלמות המס". לכן, הזהיר, "עכשיו אנחנו 'מפקסים' את עצמנו בלקבל רשימות בנקאיות נרחבות ולהצליב מידע על ישראלים בעולם".