ניתוח: הוט עשתה לנו "בית ספר" שנים - ועכשיו היא מפחדת

אתם זוכרים מתי בפעם האחרונה הוט הורידה מחירים? אולי לפני 16 שנה ■ עכשיו, כשפעמוני התחרות מתחילים לצלצל עם כניסתה של סלקום לתחום הטלוויזיה, הוט נזכרת להוריד מחירים ■ מעט מדי, מאוחר מדי

האם מישהו זוכר מתי בפעם האחרונה הוט הורידה מחירים? מהלך כל-כך חריג כמו החבילות החדשות שהשיקה אתמול החברה ננקט בהוט אולי אי-שם עם כניסת חברת הלווין yes לישראל ב-1998. זהו.

לאורך השנים האחרונות התרגלנו מדי כמה חודשים לקבל הודעה על העלאת מחירים בהוט או ב-yes - "השחילו" לנו עוד כמה שקלים בשירות ה-VOD או בתוכניות ישנות שאף אחד כבר לא זוכר שהיו קיימות וכו'. בקיצור, עשו לנו בית ספר. עכשיו, כשפעמוני התחרות מתחילים לצלצל, והטלוויזיה והטריפל של סלקום נוקשים בדלת - נזכרת הוט להוריד מחירים. מעט מדי, מאוחר מדי.

כאן מגיע קרדיט גם לשר התקשורת גלעד ארדן, שלוחץ על סלקום ופרטנר להיכנס לתחום הטלוויזיה ומתגייס רגולטורית לאפשר להן את המהלך שכה חשוב לו ולכולנו. מי היה מאמין, ירידת מחירים בטלוויזיה, בדואופול של הוט ו-yes, והנה זה קורה ממש לנגד עינינו.

אם ננתח את המבצע של הוט, נראה שהיא מחזירה חלק מההוזלה דרך גביית דמי התקנה יקרים (300 שקל), אבל זה תרגיל ישן ומוכר, וחבל שהחברה נוקטת בו. זה ממש בבחינת זלזול באינטליגנציה של לקוחותיה, אבל לא נורא.

יש כאן היערכות לתחרות שלא ברור כיצד תפרוץ ומה תהיה השפעתה, אבל סימנים ללחץ ניכר שהוט כבר מייצרת, ומבצעי הוזלות או שימור שלא היו כאן שנים ארוכות לפתע יבצבצו להם כפטריות לאחר הגשם.

הוט ו-yes לחוצות מהתחרות מצד סלקום וגם מצד פרטנר שתיכנס לאחר מכן. הן מפחדות בגלל שהרווחיות של החברות בתחום הטלוויזיה נמוכה. מבנה ההון של yes מאד בעייתי, ורווחיות נמוכה נושאת על גבה חובות אדירים שספק אם תוכל להחזיר ביום מן הימים.

גם בהוט המצב דומה, והרווחית שם לא בשמיים. כך שבכל מקרה, שחיקת מחירים, ולו הקטנה ביותר, עלולה להיות מאד בעייתית עבור שתיהן, אבל לאחר שנים ארוכות של דואופול ומחירים גבוהים בהוט, אנו רואים איך השוק משתנה לנגד עינינו. סלקום ופרטנר צריכות לקחת נתחי שוק באחוזים לא גבוהים, אבל כאלה שיסכנו את הרווחיות של שתי החברות, ואנו נראה כאן הורדת מחירים. משמעותית.

מה יהיה לאחר מכן, וכיצד תתנהל התחרות לטווח הארוך? לא ברור בכלל. כאמור, הרווחיות בטלוויזיה היא לא גבוהה בהתחשב בהוצאות התוכן האדירות של החברות, ולכן איש לא יודע עד כמה החברות יוכלו לספוג שחיקה ברווחיות.

בנוסף, לטלוויזיה יש השפעה על רווחיות החברות בתחומים אחרים. הטלוויזיה משפיעה על הסלולר ועל האינטרנט, ולכן קשה להעריך כיצד תתפתח התחרות בכל אחד מענפי התקשורת האלה, אבל יש כמה דברים שכניסה לטלוויזיה של סלקום ופרטנר תעשה לשוק מלבד הורדת מחירים מבורכת.

היא תמנע מיזוגים בטווח הקרוב. אין סיכוי שמשרד התקשורת או רשות ההגבלים העסקיים תאפשר להוט ולפרטנר להתמזג בטווח הקרוב. מבחינת הרגולטורים, מיזוג בין פרטנר והוט הוא צמצום דרסטי בתחרות בטלוויזיה, שכן המשמעות היא שפרטנר לא תיכנס לשוק.

בהפוך על הפוך, כדאי לגולן טלקום לא להיכנס לתחום הטלוויזיה, כי אז המשמעות היא שיהיה לה יותר סיכוי להתמזג עם סלקום, היות ואם הייתה נכנסת לטלוויזיה, היא הייתה באותו מצב כמו פרטנר והוט.

מהוט נמסר כי "החברה נקטה במבצעי הוזלות של שירותיה השונים פעמים רבות לאורך השנים".