דודי אפל שילם קנס של 850 א' ש' כדי להבטיח קיצור מאסר

למרות פשיטת-הרגל נגדו: אפל אסף בסיוע קרוביו 850 אלף שקל לתשלום הקנס שנגזר עליו עקב הרשעתו במתן שוחד - וזאת כדי להבטיח את קיצור מאסרו

דודי אפל   / צלם: רוני שיצר
דודי אפל / צלם: רוני שיצר

ערב ההחלטה על של ועדת השחרורים של שירות בתי הסוהר על קיצור מאסרו בשליש ושחרורו מהכלא בסוף החודש, שילם איש העסקים דודי אפל (64) קנס בסך 850 אלף שקל לקופת המדינה בגין הרשעתו במתן שוחד. זאת, למרות הליך פשיטת-הרגל שבו הוא מצוי, במסגרתו הוגשו נגדו תביעות חוב בסך של כ-106 מיליון שקל, ולמרות שבאחרונה ניהל אפל מאבק משפטי נגד תשלום הקנס, בנימוק שאין הוא רשאי לשלמו בשל הליך פשיטת-הרגל המתנהל נגדו.

מסתבר כי יש מי שזוכר לדודי אפל חסד נעורים. מי שנחשב בעבר למוציא ולמביא בליכוד ולאיש עסקים שדלתם של ראשי ממשלה הייתה פתוחה בפניו, הצליח לאחרונה "לאסוף" את הסכום הנדרש לתשלום הקנס.

"משפחת אפל וקרוביו אספו כספים כדי לשלם את תשלום הקנס, לרבות חלק מהפיגורים", נכתב בהודעה שמסר המרכז לגביית קנסות.

ביולי 2010 גזר בית משפט השלום בתל-אביב 3.5 שנות מאסר וקנס בסך מיליון שקל על אפל, בשל הרשעתו במתן שוחד בסך כולל של מיליון שקל ל-3 אישי ציבור. זאת, בכדי שיקדמו את ענייניו של אפל בכל הנוגע למיזמי בנייה של חברת מגדל הזוהר שהייתה בבעלותו.

הפרקליטות עירערה על קולת העונש, ואפל מצדו הגיש ערעור על ההרשעה ועל העונש. במארס 2012 דחה המחוזי את הערעורים ההדדיים, אך הפחית את הקנס שנדרש אפל לשלם ל-678 אלף שקל בלבד.

אפל החל לרצות את מאסרו ב-20 באוגוסט 2012, אך לא שילם את הקנס. הוא עתר למחוזי וביקש שני סעדים: הוראה של בית המשפט כי הוא אינו רשאי לשלם את הקנס כל עוד מתנהל נגדו הליך פשיטת-רגל, משום שיש בכך העדפת נושים; והוראה כי אין להטיל עליו עונש מאסר נוסף בשל אי-תשלום הקנס.

מנגד, המרכז לגביית קנסות, באמצעות פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), טען כי תוצאה שלפיה לא יופעל הליך מאסר על אי-תשלום קנס, במצב בו מוגשת בקשה בהליך של פשיטת-רגל, היא תוצאה העשויה להביא לפגיעה קשה באינטרס הציבורי, המחייב ביצוע בפועל של גזרי דין.

כמו כן, הפרקליטות טענה כי תוצאה כזו עלולה לשמש תמריץ לנידונים שנגזר עליהם קנס לבקש כי יוכרזו כפושטי-רגל, כדי לחמוק מתשלום.

בעיצומם של ההליכים המשפטיים סביב שאלת הקנס, ובין היתר כדי לאפשר את שחרורו המוקדם מהכלא, החליט אפל לשלם את הקנס.