בורסות אירופה התאוששו בסיום; הדאקס סגר בעלייה

יום תנודתי ביותר עבר על הבורסות ביבשת - הנפקת אג"ח כושלת של ממשלת ספרד החריפה את הירידות בבוקר ■ אינפלציה של 0.3% בגוש האירו בספטמבר - בהתאם לתחזיות המוקדמות בשוק

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

מדדי המניות באירופה התאוששו בסיום המסחר היום (ה') ומדד הדאקס בגרמניה אף סגר בעלייה קלה. במהלך היום צנחו המדדים לשפל שנה ונסחרו בירידות זה היום השמיני ברציפות.

מדד Stoxx Europe 600, שצנח אתמול ב-3.2%, איבד כ-0.4% לאחר ירידה של 1.9% מוקדם יותר היום לאחר שעלה ב-1% בתחילת יום המסחר. המדד נפל ב-9% מה-6 באוקטובר. שוק ההון ביוון המשיך ליפול - גם המניות וגם אגרות החוב הממשלתיות - כאשר תשואת האג"ח היווניות ל-10 שנים עלתה היום ל-9%.

הירידות באירופה החריפו היום בבוקר לאחר כישלון במכרז אג"ח של ממשלת ספרד, שלא הצליחה למכור את הכמות המקסימלית בהנפקה.

היום פורסמו באירופה נתוני האינפלציה לחודש ספטמבר בצל החששות ממיתון בגוש האירו. בהתאם לתחזיות המוקדמות, האינפלציה בספטמבר עמדה על 0.3% בדומה לאוגוסט. מדובר ברמת אינפלציה הנמוכה מהיעד של הבנק המרכזי האירופי ואשר מעידה על גמגום של ממש בצמיחה הכלכלית. כזכור, גרמניה חתכה לאחרונה את תחזיות הצמיחה שלה ובאגרות החוב של יוון נרשמה ירידה חדה לאחרונה, מה שהעלה זכרונות לא נעימים ממשבר החוב באירופה. (לסיפור המלא)

בארה"ב, ב-15:30 פורסמו נתוני התביעות השבועיות הראשוניות לדמי אבטלה, שעמדו על 264 אלף לעומת צפי לכ-290 אלף. מדובר על שפל של יותר מ-14 שנים. התביעות המתמשכות עמדו על כ-2.39 מיליון לעומת צפי לכ-2.38 מיליון. ב-16:15 פורסמו נתוני התפוקה התעשייתית וניצולת הייצור. התפוקה התעשייתית של ארה"ב גדלה ב-1% בספטמבר, לעומת צפי לעלייה של 0.4%, וניצולת הייצור עמדה על 79.3% לעומת צפי ל-79%. עוד פורסם היום מדד ה"פילי פד" לחודש אוקטובר, שירד ל-20.7 נק' באוקטובר לעומת 22.5 נקודות בספטמבר ולעומת צפי ל-20 נקודות.

מבין המניות הבולטות היום בשוק, מניית קרפור ריכזה עניין לאחר שהקמעונאית הגדולה בצרפת פרסמה דוחות כספיים טובים מהתחזיות.

אסיה בשפל של חצי שנה

בורסות אסיה ירדו היום לשפל של חצי שנה על רקע המשך הנפילות בשוקי המניות באירופה ובארה"ב, מחשש למיתון כלכלי באירופה שיעיק על הצמיחה הכלכלית הגלובלית.

מדד MSCI אסיה ירד ב-1.1% בעוד שביפן נרשמו ירידות של כ-2% במדד הטופיקס, שנפל ב-11% מהשיא. תשואות האג"ח הממשלתיות עולות והנפט נסחר סביב 80.7 דולר לחבית לאחר שירד ביותר מ-1% אמש בניו יורק.

"התיקון המשמעותי במניות בוול סטריט ערער את ביטחון המשקיעים", אמר לסוכנות בלומברג סוחר ב-Newedge Group. "גם התפשטות האבולה תורמת לחוסר הוודאות וכשהשוק מוצף בבעיות כל דבר מועצם".

מדד MSCI אסיה בשפל שלא נראה מאז ה-25 במארס והשלים כבר נפילה של 9% מהשיא האחרון ב-29 ביולי.