יש אירוע אחד דרמטי בשווקים שעלול להפיל את הבורסות

בורסת יוון קורסת יחד עם אגרות החוב הממשלתיות שלה בגלל עימות מול אירופה - ומאיימת להחזיר את המשקיעים לשנים לא נעימות

הפגנה באתונה / צלם: רויטרס
הפגנה באתונה / צלם: רויטרס

זוכרים את השנים הנוראיות שבהן משבר החוב באירופה היה בשיאו וגרם לנפילות חדות בבורסות העולם? יוון הייתה אז במוקד העניינים ואיימה למוטט את גוש האירו, מדדי מניות מובילים בעולם התרסקו ב-20% ויותר ורק כפייה של תוכניות צנע הצליחה להציל (לפחות עד כה) את השווקים הפיננסיים. ובכן, מסתבר שיוון חוזרת להיות "במרכז העניינים".

בזמן שהמשקיעים מתרכזים יותר בצמיחה השלילית בגרמניה והחשש ממיתון שם, בורסת יוון חווה מפולת קשה. הבורסה היוונית צנחה אתמול (ד') ב-9% ביום אחד ומניות הבנקים שם מתרסקות: NBG קרסה 13%, אלפא נחתכה ב-14% ויורובנק ב-20%. אם ההיסטוריה הקרובה מלמדת אותנו משהו, הרי שאם המצב הכלכלי-פיננסי ביוון ימשיך להידרדר, שוב יעלו הספקות באשר ליכולתה להחזיר חובות, שוב היא תעמוד במוקד ושוב יצופו החששות ממשבר החוב שירעיד את השווקים.

יש 2 סיבות מרכזיות למפולת ביוון. האחת היא עליית הפופולריות של השמאל הקיצוני הפוליטי, המובל ע"י אלקסיס ציפרס, יו"ר מפלגת Syriza. אם הוא יעלה לשלטון הוא צפוי לנקוט קו קשה יותר מול האיחוד האירופי בכל הנוגע להמשך יישום תוכנית הצנע ביוון.

בינתיים, ישנו עימות בין יוון לאירופה באשר להמשך הישארותה של יוון בתוכנית החילוץ שנתפרה עבורה בשנים האחרונות, במסגרתה יוון מקבלת תמיכה מאירופה להחזר חובותיה, תמורת המשך הקיצוצים ותוכנית הצנע. היוונים רוצים להפסיק עם התוכנית, האירופים סבורים שזה עדיין לא הזמן.

אלה לא רק המניות ביוון שמתרסקות אלא גם אגרות החוב הממשלתיות, מה שמגביר כבר עכשיו את החשש ממשבר החוב האירופי. עדות לכך ניתן למצוא בבורסת פורטוגל שירדה לשפל של שנתיים. האג"ח הממשלתיות של יוון נפלו בכמעט 12% החודש והתשואה לאג"ח ל-10 שנים עלתה ל-8% - שיא שלא נראה מאז פברואר. בורסת יוון קרסה החודש בכ-30%.