הטריגר לנפילות בשווקים: הנפקת אג"ח חלשה של ספרד

ספרד קיוותה לגייס עד 3.5 מיליארד אירו - אך הביקושים היו חלשים והיא הסתפקה ב-3.2 מיליארד אירו ■ בורסות איטליה, ספרד ופורטוגל נופלות יותר מ-2.5% ■ האיחוד האירופי החל בבדיקת הגירעונות לשנת 2015

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

משבר החוב באירופה מרים ראש: הנפקת אג"ח צולעת של ממשלת ספרד היום (ה') החריפה את הירידות בשוקי המניות באירופה ושולחת את החוזים העתידיים בוול סטריט לירידות של עד 1.2%.

התשואות על אגרות החוב הממשלתיות של ספרד ל-10 שנים עולות היום בשיעור החד ביותר מאז יוני 2013 לאחר שספרד גייסה 3.2 מיליארד אירו בהנפקת אג"ח - מתחת לרף העליון של 3.5 מיליארד אירו. הביקושים החלשים לאג"ח של ספרד מקפיצות את התשואות ל-10 שנים ל-2.3% לעומת 2.11% אתמול.

בעקבות כך, גם תשואות האג"ח של יוון מזנקות היום ל-9% (באג"ח ל-10 שנים) ועליות בתשואות נרשמות במדינות עמוסות החובות איטליה ופורטוגל. הבורסות בספרד, איטליה ופורטוגל נופלות ביותר מ-2.5%. ביוון, כזכור, ישנם ספקות באשר להמשך הישארותה בתוכנית החילוץ האירופית. (לסיפור המלא)

באיטליה, ראש הממשלה מתאו רנצי העומד בראש הקבינט העביר תוכנית של הפחתות מסים שגרמה להרמת גבה בקרב כלכלנים שלא בטוחים שאיטליה תעמוד במתווה הכלכלי של האיחוד האירופי, הדוחף לקיצוצים ותוכניות צנע על מנת להקטין את הגירעון. מניות הבנקים באיטליה מציגות את הירידות החדות ביותר בקרב מניות הבנקים במדד Stoxx 600.

נציגי האיחוד האירופי החלו בבדיקה בת שבועיים של תחזיות יעדי הגירעונות של ממשלות האיחוד. הנציבות האירופית מעוניינת לבדוק כיצד הממשלות יטפלו בחובות שלהן על רקע העלייה בתשואות האג"ח.