נת"ע תוכל לייבא עובדים זרים - ותיקנס בסכומי-עתק

משרדי האוצר והתחבורה מגבשים הסדר תקדימי שיאפשר לנת"ע לייבא אלפי עובדים זרים כדי לזרז את הקמת הרכבת הקלה ■ אך מכיוון שבאוצר מעוניינים לקדם העסקה של עובדים ישראלים, הם "יקנסו" את החברה בסכום-עתק

הרכבת הקלה בתל אבי / צילום: תמר מצפי
הרכבת הקלה בתל אבי / צילום: תמר מצפי

הסדר תקדימי שמגבשים משרדי האוצר והתחבורה יאפשר לייבא אלפי עובדים זרים לפרויקט הרכבת הקלה בתל אביב - כך נודע ל"גלובס".

ההסדר, יוזמה של משרדי האוצר והתחבורה, יאפשר לחברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) לייבא כ-2,000 עובדים זרים לפרויקט הרכבת הקלה בתל אביב. עם זאת, מאחר שבאוצר מעוניינים לקדם העסקה של עובדים ישראלים, "יקנסו" את החברה ב-10,000 שקל בחודש עבור כל עובד זר. ההצעה נידונה בימים אלו בוועדה הבינמשרדית של משרדי הפנים, האוצר והכלכלה.

היוזמה נולדה עקב חשש מעיכובים קשים שייגרמו לפרויקט בשל מחסור בכוח אדם מיומן לביצוע הפרויקט בארץ, בדגש על כריית המנהרות המיועדות לרכבת. הטענה של משרדי הממשלה, כמו גם של נת"ע, היא שחסר כרגע בארץ כוח אדם מקצועי ומיומנויות שדרושות להקמת הרכבת הקלה. המיומנות המרכזית החסרה, שהיא גם המשמעותית ביותר לפרויקט, היא כרייה באמצעות מכונת TBM (Tunnel Boring Machine). מדובר במכונת כרייה באורך 150 מטר, שמצוידת בראש קידוח שקוטרו 7 עד 14 מטרים ומשקלו יכול להגיע ל-4,000 טון. מיומנויות נוספות הן: הנחת מסילות של רכבת קלה, התקנת מערכות על גבי קרונות וכדומה.

היוזמה של משרדי האוצר והתחבורה נועדה כאמור לענות על המחסור בכוח אדם מקצועי להקמת הרכבת הקלה, וליצור אצל נת"ע תמריץ להעסיק עובדים ישראלים כך שלא תחויב בתשלום זה. בפועל, הדבר יגרום לניפוח הסכום שמציעים הקבלנים לנת"ע. כדי להקדים תרופה למכה במשרדי האוצר והתחבורה גיבשו מנגנון שלפיו אותו סכום מנופח של הקבלנים בגין העסקת העובדים הזרים יחזור חזרה לאוצר באמצעות הטלת הקנס. כך נוצר מעין מעגל שבו הכסף שהאוצר מעביר לנת"ע עבור הקמת פרויקט הרכבת הקלה יוחזר אליו עבור כל עובד זר שנת"ע תעסיק דרך קבלניה. אותו הכסף יושקע חזרה בפיתוח התחבורה הציבורית בישראל.

כיום, מעסיק שמבקש לגייס עובדים זרים חייב לקבל היתר מרשות האוכלוסין, ההגירה ומעברי הגבול (יחידת סמך של משרד הפנים). ההיתר ניתן רק בענפים מסוימים, כמו למשל: בניין, חקלאות, תעשייה וסיעוד, ורק במקרים שבהם יש צורך בכוח אדם שלא ניתן למצוא אותו בארץ.

אם היוזמה תאושר - היא תהווה תקדים ליבוא עובדים זרים לפרויקטים אחרים בענפים השונים.

הקו האדום הוא הקו הראשון עליו שוקדת נת"ע, והוא כולל 24 ק"מ שמתחילים בבת ים ומסתיימים בפתח תקווה. מתוכם 11 ק"מ במנהרה שתיחפר מתחת לקרקע. גורם בכיר בתעשיית הבנייה טוען בשיחה עם "גלובס" כי "אין דרך לעשות זאת ללא יבוא של עובדים זרים הבקיאים בשיטת הכרייה - והרבה מהם".

מנת"ע נמסר בתגובה כי "פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן הינו פרויקט לאומי המתוכנן להתבצע בשיטות ובתנאים ייחודיים - בסביבה אורבנית צפופה, בקרקע רכה ומתחת למי תהום. עבודות ההנדסה האזרחית, יחד עם עבודות המנהור, התקנת המסילות והמערכת הרכבתית, דורשות מיומנות רבה - בדגש על בטיחות. מיומנות, שבחלקה לא קיימת במדינת ישראל.

לצורך כך וכדי לעמוד בלוח הזמנים המאתגר של הפרויקט הענק הזה בצורה הטובה ביות, דרושים עובדים בעלי ניסיון והכשרה רלוונטיים מחו*ל. זאת, מתוך כוונה שבהמשך יוכשרו לעבודות אלה עובדים ישראלים שיהיו זמינים לביצוע עבודות דומות בעתיד בקווים הבאים שאותם מתכוונת נת"ע לבצע".

מהאוצר נמסר בתגובה כי "הנושא נמצא בבחינה מקצועית וטרם התקבלה החלטה בנושא".

גם אם רוצים להעסיק ישראלים - חסר כ"א מיומן

ההסדר שמציעים באוצר אמנם יוצר לנת"ע תמריץ להעסיק עובדים ישראלים, אבל אין כיום בשוק המקומי מספיק אנשים עם ידע נדרש. גורמים בתעשייה טוענים שכיום אין בישראל המיומנויות הדרושות להקמת פרויקטים כמו אלה שנת"ע נדרשת לטפל בהם. לא רק זאת, בפרויקטים גדולים כמו הקמת הנמלים החדשים ופתיחת קו הרכבת המהיר לירושלים המדינה מחייבת את החברות המקומיות לשתף פעולה עם חברה זרה, וכך הידע והכסף אינם מגיעים לישראל.

במשרד התחבורה מודעים למחסור בכוח אדם מקומי. בתוכנית האסטרטגית לפיתוח התחבורה הציבורית בישראל שהוציא המשרד בדצמבר 2012, נכתב כי יש להכשיר כ-500 מהנדסים, עובדים מקצועיים ומנהלי פרויקטים בתוך חמש שנים במסגרת הפעולות לצמצום הפערים התחבורתיים עם המדינות המפותחות. מבחינת המשרד, שיתוף פעולה עם יועצים מחו"ל אמור לשפר דווקא את הידע ואת היכולת המקומיים.

במשרד התחבורה אומרים היום כי בשנים האחרונות מקודמים פרויקטים ונעשים צעדים שנועדו להכשיר כוח אדם מקצועי, כמו פתיחת התוכנית בטכניון ללימודי הנדסה אזרחית עם התמחות בתחבורה, שבוגריה יוכלו להשתלב בפרויקטים של נת"ע, נתיבי ישראל, נמלי ישראל ופרויקטים אחרים, ותוכנית למהנדסי מנהור בבאר שבע שמקדמת רכבת ישראל. "תוכניות אלו ואחרות", אומרים במשרד התחבורה, "יקנו לבוגריהן מיומנויות שחסרות כעת בארץ".