כמו יאיר לפיד: בטורקיה רוצים להעלות מס לספורטאים זרים

שר האוצר הטורקי פועל להעלאת שיעור המיסוי על שכר הכדורגלנים, שעומד כיום על מקסימום 15%

ווסלי סניידר, גלטסראיי / צלם: רויטרס

ממשלת ישראל החליטה החודש לבטל את הקלות המס לספורטאים זרים (מקסימום 25% במקום 48%), הקיימות מאז 1998. אישורה בפועל של היוזמה, החל משנת התקציב 2015, עדיין רחוק ממימוש (צריך עוד לעבור את ועדת הכספים של הכנסת, אישור המליאה, ולהתמודד עם לחצים אדירים שכבר מופעלים על-ידי בכירי הספורט הישראלי). בכל אופן, כעת מסתבר שאנחנו לא לבד: עוד מדינה שהספורט שלה עשוי בקרוב להתמודד עם אותו נושא בדיוק היא טורקיה.

בריאיון שנערך בשבוע שעבר באנקרה, אמר שר האוצר מהמט סימסק, כי בכוונתו לבטל את ההקלות במסגרתן המס על שכרם של כדורגלנים זרים עומד על 15% בלבד, ולהעלותו לשיעור מקסימלי של 35%.

שיעור המס הנמוך בליגה הבכירה בטורקיה, ביחד עם סטגנציה כלכלית בלא מעט שווקי כדורגל אחרים באירופה, הובילו בשנים האחרונות מספר כוכבים גדולים מהיבשת להגיע למועדונים הבכירים ולהרוויח חבילות שכר נאות. המהלך הבולט ביותר התרחש בינואר 2013, כשגלטסראי החתימה את ווסלי סניידר ודידייה דרוגבה (שבינתיים כבר חזר לצ'לסי האנגלית). החלוץ מחוף השנהב חתם על חוזה שהבטיח לו, לפי העיתון "הורייט", כ-10 מיליון אירו נטו בשנה וחצי, ובנוסף קיבל כ-15 אלף אירו עבור כל משחק שבו שותף. סניידר, משחקניה הבולטים של נבחרת הולנד, חתם על חוזה של כ-16.5 מיליון אירו לשלוש וחצי שנים.

שחקנים זרים בולטים נוספים שמשחקים כיום בטורקיה הם דירק קויט ההולנדי, עמנואל אמוניקה הניגרי וראול מירלש הפורטוגלי (פנרבחצ'ה); אוסקר קארדוסו מפרגוואי (טרבזונספור); והחלוץ הסנגלי דמבה בה, שהגיע לבשיקטאש מצ'לסי עבור שכר של כ-2.5 מיליון אירו נטו, לפני בונוסים.

כל קבוצות הצמרת הטורקיות נאנקות תחת חובות, והעלאת המיסוי תהווה מכת מוות עבורן. "אנחנו גם ככה כבר על הקצה", אמר לסוכנות הידיעות "בלומברג" אנדן נאס, חבר הנהלת גלטסראי. עד כמה המצב הכלכלי של חלק מהמועדונים קשה, יעיד הנתון הבא: ב-12 החודשים הקרובים תצטרך גלטסראי לפרוע חובות קצרי-טווח של 112 מיליון דולר. כהשוואה, מנצ'סטר יונייטד האנגלית, מהקבוצות הרווחיות בעולם ובעלת כוח החזרים מאסיבי - תצטרך בתקופה הזו לפרוע סכום נמוך פי ארבעה. "וגם מבחינה מקצועית", מוסיף נאס, "אם טורקיה לא תעודד זרים טובים להגיע - היא לא תוכל לעמוד באמביציות הספורט הגלובליות שלה". התואר האירופי האחרון בו זכתה קבוצה טורקית היה בשנת 2000 - אז זכתה גלטסראי בגביע אופ"א אחרי ניצחון בגמר על ארסנל.

מבחינת שר האוצר סימסק, יש בעיות דחופות יותר לטפל בהן בכדורגל המקומי מאשר המצב הכלכלי. "יש בענף חוסר שקיפות", אמר. "היחידה לחקירת פשעים כלכליים של משרד האוצר מתכוונת לבדוק את כל מועדוני הכדורגל, ולבדוק האם מתקיימות שם הלבנות כספים, או דברים אחרים". ביוני 2013 השעתה אופ"א את בשיקטאש ופנרבחצ'ה מהמפעלים האירופיים, לאחר ששתי הקבוצות הואשמו בהטיית תוצאות משחקים בליגה הטורקית.