קבוצת רכישה לביהמ"ש: "רמ"י משרתת את ציבור הקבלנים"

מבקשת לבטל את המגבלה שעליה הודיעה רמ"י, שלפיה כל מתמודד במכרז לרכישת קרקע במודיעין יוכל לזכות במתחם אחד מתוך 29 המתחמים המשווקים

שכונת נופים במודיעין / צילום: תמר מצפי
שכונת נופים במודיעין / צילום: תמר מצפי

קבוצת רכישה הגישה עתירה לבית המשפט המחוזי בלוד נגד רשות מקרקעי ישראל בבקשה לבטל את המגבלה שעליה הודיעה הרשות, שלפיה כל מתמודד במכרז לרכישת קרקע במודיעין יוכל לזכות במתחם אחד מתוך 29 המתחמים המשווקים על-ידי הרשות.

קבוצת רכישה בשם "עמותת פסגת האחדות מודיעין" שמארגן מוטי פלד החליטה להתמודד במכרז שפרסמה רמ"י בסוף מאי האחרון לשיווק קרקע בשכונת נופים במודיעין.

מאז פרסמה רמ"י את המכרז, טוענת העמותה כי גיבשה 150 חברים. עוד נטען בעתירה, באמצעות עורכי הדין יהודה זהבי ועמי אייל ממשרד זהבי בלאו, כי הקבוצה הסתמכה על תנאי המכרז שפורסמו והתירו לכל מתמודד לזכות ביותר ממתחם אחד מתוך 29 מתחמים הכלולים במכרז ושכוללים 1,725 יחידות דיור.

עוד נטען בעתירה כי בתנאי המכרז נקבע כי המועד האחרון להגשת הצעות למכרז הוא 15 בספטמבר 2014, ולכן החלה הקבוצה לצרף אליה חברים, תוך שהיא מתבססת על תנאי יסודי שלפיו תוכל להגיש הצעה לכמה מתחמים, ותוכל לזכות בכולם או בחלקם. בהתאם לכך הקבוצה נכנסה, לטענתה, להוצאות כספיות נכבדות. בנוסף, כל אחד מחברי הקבוצה הפקיד בידי המארגן 30 אלף שקל במזומן ונמנע מלהצטרף לקבוצות אחרות.

בסוף אוגוסט דחתה רמ"י את המועד האחרון להגשת הצעות למכרז עד סוף אוקטובר. בעתירה נטען כי ב-7 באוקטובר במפתיע פרסמה רמ"י כי כל מציע יוכל לזכות רק במתחם אחד מתוך 29 הכלולים במכרז. עוד נקבע בהודעה כי מועד הגשת ההצעות למכרז נדחה פעם נוספת ל-10 בנובמבר.

לטענת הקבוצה, פניותיה לרמ"י לא נענו, והיא דורשת להוציא צו ביניים שיורה על הקפאת הליכי המכרז ודחיית המועד להגשת הצעות, וכן לאסור על הרשות לנקוט בפעולות לקיום המכרז עד להכרעה בעתירה.

לטענת הקבוצה, "ברור כי שינוי תנאי המכרז מקורו בשיקולים פסולים ומתוך מטרה לשרת את ציבור הקבלנים".

מרשות מקרקעי ישראל נמסר בתגובה: "תיקון תנאי המכרז בוצע על מנת להתאים את תנאי המכרז לתנאי המכרזים שהיו נהוגים בעיר מודיעין מאז הקמתה ופורסמו על-ידי משרד הבינוי והשיכון. מתכונת המכרזים הנוכחית מקילה על כל המשתתפים במכרז, בין יזמים או קבוצות רכישה, להגיש הצעות למספר מתחמים ללא צורך בהגשת ערבות נפרדת לכל הצעה.

"אמנם התיקון בתנאי המכרז לא מאפשר זכייה ביותר ממתחם אחד (למעט בתנאים מסוימים), אולם הרשות סבורה כי תנאי זה הינו סביר ומאזן בנסיבות העניין, בעיקר בהיבט של הגברת התחרות ומניעת ריכוזיות, מה גם שמדובר בתנאי שהיה נהוג בשיווקים קודמים בעיר. רמ"י לא שקלה כל שיקול הנוגע לזהות המשתתפים במכרז, וודאי שאינה רואה כל פסול בהשתתפות קבוצות רכישה במכרזיה".