עיריית ר"ג אישרה בית עלמין סמוך לשכונה - והמבקר יחקור

הבדיקה נפתחה בעקבות תלונת רוכשי דירות בשכונת קריניצי החדשה, שגילו כי העירייה אישרה הקמת בית עלמין סמוך לביתם, מבלי שיכלו להתנגד לתוכנית כחוק

כפר אזר / צילום: אלעד צנטנר
כפר אזר / צילום: אלעד צנטנר

מבקר המדינה, יוסף שפירא, החל בבדיקת הליך אישור הקמת בית עלמין בכפר אז"ר על-ידי עיריית רמת-גן.

בדיקת המבקר באה בעקבות תלונות שהגישו רוכשי דירות בשכונת "קריניצי החדשה", המוקמת בימים אלה בסמוך לכפר אז"ר השייך מוניציפלית לרמת-גן, לאחר שגילו בסוף חודש יולי כי העירייה הנפיקה אישור לשימוש חורג להקמת בית עלמין בכפר אז"ר. זאת לאחר שסמ"ר דניאל פומרנץ ז"ל, חייל גולני שנהרג במהלך מבצע "צוק איתן", נקבר לבקשת משפחתו בחלקו המזרחי של הכפר, שבו כאמור אין בית עלמין.

לטענת רוכשי הדירות ב"קריניצי החדשה", העירייה אישרה הליך שימוש חורג בתוך 24 שעות, ומבלי שניתנה לציבור אפשרות להתנגד כחוק.

במכתב ששיגר אלעד צנטנר, שרכש דירה בשכונה החדשה, לראש עיריית רמת-גן, ישראל זינגר, ציין צנטנר כי העירייה קבעה תקדים מסוכן, כאשר באופן אבסורדי נתנה אישור לשימוש חורג בן שנתיים - וזאת למרות שבית עלמין הוא ייעוד לא זמני, שלא ניתן לשנותו לאחר מכן.

"עד היום לא ברור איך ייתכן שתוך 24 שעות אושר בית קברות לקבורה ארעית, מבלי לתת זמן לתושבים ולבעלי הקרקע להתנגד, למרות שסעיף 149 לחוק התכנון והבנייה מציין בצורה מפורשת שלא משתמעת לשני פנים כי הוועדה המקומית לא תתיר שימוש חורג - אלא לאחר שיידעה את בעלי הקרקעות הסמוכות תוך פרסום הכוונה בעיתונות.

"אני, כחלק מבעלי קרקע סמוכה, לא הייתי מודע למתן אישור חורג. אי לכך אנו רואים את האישור החורג לבית קברות כבלתי חוקי, ולכן אנו דורשים לבטלו לאלתר" מציין צנטנר.

בנוסף מסר צנטנר ל"גלובס" כי בית העלמין, שכאמור כבר כולל חלקת קבר אחת, רחוק במרחק של 190 מטרים מהמגדל המרוחק ביותר המתוכנן לקום בשכונה, ובמרחק 45 מטרים מהמגדל הקרוב ביותר שמתוכנן להיבנות. זאת בעוד חוקי התכנון והבנייה קובעים מרחק של 200 מטרים לפחות בין בית מגורים לבית עלמין.

בעיריית רמת-גן נימקו את המהלך בכך שהעירייה כיבדה את בקשת משפחת פומרנץ לקבור את בנה, ושהאישור הזמני ניתן למשך שנתיים, על מנת שבמהלך תקופה זו ועד כפר אז"ר ייזום שינוי ייעוד של שטח המיועד למבני ציבור לבית עלמין כפרי - הליך שיהיה פתוח להתנגדויות הציבור כחוק.

במכתב ששיגרה עו"ד רוניה בריטברד, עוזרת בכירה למינהל ציבור ותלונות הציבור במשרד מבקר המדינה, אל המתלונן, היא ציינה: "פתחנו בבירור תלונתך, ולשם כך פנינו לעיריית רמת-גן ולוועדה המקומית לתכנון ובנייה רמת-גן לקבלת פרטים והבהרות בעניין".

מעיריית רמת-גן נמסר בתגובה: "הפנייה ממשרד מבקר המדינה התקבלה בעיריית רמת-גן בימים האחרונים, והעירייה פועלת בהתאם ותציג בפני המבקר את כל שנעשה טרם קבורתו של החייל דניאל פומרנץ ז"ל בשטח המדובר, כנדרש בחוק.

"עוד יצוין כי נציגי עיריית רמת-גן נפגשו עם נציגות התושבים, והנושא נמצא על סדר יומה של העירייה, מתוך מטרה להגיע לפתרון ראוי ובהתאם לחוקי התכנון והבנייה".