מש' החקלאות בעקבות ייקור המים לחקלאים: "איבדו את הצפון"

מחר תדון מועצת רשות המים בהוזלת התעריפים לצרכנים ביתיים בשיעור של 10%, ובמקביל היא צפויה לייקר את מחירי המים לחקלאות ולתעשייה

השקייה / צילום: shutterstock
השקייה / צילום: shutterstock

משרד החקלאות מיישר קו עם ארגוני החקלאים בעניין ההעלאה הצפויה בתחילת השנה של מחירי המים השפירים לחקלאות: מחר (ה') תדון מועצת רשות המים בהוזלת התעריפים לצרכנים ביתיים בשיעור של 10%, ובמקביל היא צפויה לייקר את מחירי המים לחקלאות ולתעשייה מתוקף הסכמים מן העבר שנעשו בין המדינה לבין הארגונים היציגים של מגזרים אלה.

היום נפגש מנכ"ל משרד החקלאות, רמי כהן, עם ראשי מועצות אזוריות ביישובי עוטף עזה וביקר בחריפות את התוכנית לייקור המים לתעשייה ולחקלאות. בדברים שאמר בתום הפגישה, תקף כהן את משרד האוצר והאשים אותו ב"אבדן המצפן והמצפון", כדבריו: "מה שלא הצליחו מחבלי חמאס לעשות ב 50 ימי לחימה בדרום בקיץ האחרון - מתנדב לעשות כעת משרד האוצר: למגר את החקלאות ביישובי עוטף עזה. המדינה הולכת להוזיל את מחיר המים לבריכות של תושבי כפר שמריהו ולגינות של תושבי מסביון- על חשבון ההתיישבות ביישובי הגדר".

לדברי כהן, התוכנית לייקר את המים לחקלאות ב 27 אגורות לקוב של מים שפירים כך שמחיר קוב מים שישלם חקלאי יעמוד על 2.42 שקלים - תעלה את יוקר המחיה: "מי שיחווה הוזלה ביוקר המחיה בגלל הורדת מחירי המים לצריכה ביתית - יחווה במקביל התייקרות במחירי הפירות והירקות", אמר כהן בשיחה עם "גלובס".

מוקדם יותר השבוע קרא מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות החקלאים, מאיר צור, לבטל את ההסכם משנת 2006 שעל בסיסו רשות המים מייקרת את מחיר המים לחקלאות באופן מדורג- עד לשנת 2017. לדברי כהן, הוא מצטרף לקריאה של צור- לגבש הסכם חדש שעל בסיסו יקבעו מחירי המים לחקלאות וזאת בין השאר, בנימוק שבמדינות מתפתחות מחיר המים לחקלאים אינו עולה על 2 שקלים בממוצע. הוא הוסיף וציין כי מאז שנחתם ההסכם, שלו היה שותף גם משרד החקלאות, חלו שינויים מהותיים בענף המים בזכות הקמת מתקני התפלה, ולכן "ישראל אינה סובלת ממחסור במים", כדבריו. כהן, שחבר במועצת רשות המים הוסיף ואמר היום כי יש בכוונתו להתנגד מחר להעלאה הצפויה במחיר המים לחקלאים.

גורמים במשרד האוצר הביעו היום תמיהה על המתקפה של כהן דווקא על המשרד, בנימוק שמדובר במהלך שמובילה רשות המים. באוצר הוסיפו והבהירו כי מדובר בהעלאת מחירים מתוכננת ומוסכמת משנת 2006 וכי למרות העלאה זו - מדינת ישראל עדיין מסבסדת את מחיר המים לחקלאים שכן העלות של קוב מים מותפלים - היא 3 שקלים כשהמחיר אינו כולל עלויות של הולכה ועוד. הגורמים הוסיפו וציינו כי כחלק מן ההסכם שנחתם ב 2006, החקלאים מפוצים בידי המדינה, בסך כולל של כ-2 מיליארד שקל בגין העלאת המחירים במסגרת תוכניות שונות.