כאוס בפרויקט חשמול הרכבת: העלות קפצה פי 8.5 תוך עשור

דוח המבקר חושף תכנון לקוי, פיגור של שנים בלוחות זמנים, אי-עבודת מטה ובעיקר כאוס בפרויקט חשמול הרכבת

רכבת ישראל / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל / צילום: איל יצהר

‎‎תוכנית חשמול הרכבת שהוגדרה כתוכנית תשתית לאומית בין המורכבות ביותר שראתה מדינת ישראל, הכפילה את עלותה פי 8.5 תוך עשר שנים - כך נטען בדוח מבקר המדינה יוסף שפירא. כעת צפוי הפרויקט לעלות 13.7 מיליארד שקל, אך היד עוד נטויה.

"לא ניתן לדעת באופן ודאי מהו סך כל עלויות הפרויקט", נטען בדוח‎.‎‏ כמו כן, הדוח מציף שורה של כשלים שמצביעים על כאוס מוחלט בהתנהלות או בחוסר ההתנהלות בפרויקט חשמול הרכבת.

‏ כבר בשנת 2003 החלה חברת הרכבת בהכנת תהליך מכרזי לתכנון וביצוע של פרויקט החשמול. ואולם, רק בשנת 2007 הוציאה מכרז שבוטל שנה לאחר מכן, ועלה למשלם המסים 2.5 מיליון שקל "דמי ביטול" למתמודדים שניגשו למכרז. לטענת המבקר, לא נעשה כל תהליך של הפקת לקחים, ובמשך שנים נוהל הפרויקט ללא מינהלת.

‏על-פי דוח המבקר, האחריות לכשלים ולעיכובים נתונים גם בידי משרד האוצר והתחבורה, שהפקידו פרויקט כה מורכב בידי חברת הרכבת, זאת מבלי לוודא שהיא מסוגלת לעמוד בתפקיד זה. גם משרד הגנת הסביבה מעכב במשך שנים את התקנות שייקבעו מה תהיה רמת החשיפה לקרינה מקווי החשמול בסביבות מגורים - קביעה שיכולה לייקר את פרויקט החשמול בכ-400 מיליון שקל.

כמו כן, בסמוך למסילות הרכבת ומתחתיהן עוברות תשתיות שונות (מים, תקשורת, חשמל ודלק) וחשמולן של המסילות עלול לגרום לסיכונים בטיחותיים שיעלו את הצורך בסידורי הגנה על תשתיות אלה או בהעתקתן. הגנה זו מוערכת בכ-300 מיליון שקל‎.‎‏

‏עוד נטען בדוח, כי הפיגור הגדול בהתקדמות תוכנית החשמול מעלה את החשש כי גם אם המסילות תהיינה מוכנות לקו הפיילוט בין עכו לכרמיאל ב-2016, ולקו המהיר לירושלים ב-2017, הציוד החשמלי יהיה מוכן רק באמצע 2018.

‏נציין, כי רכבות חשמליות אמורות לקצר את זמן הנסיעה באופן ניכר, מצמצמות את מספר התקלות ברכבות ומפחיתות את רמת זיהום האוויר‎.‎‏ החיסכון הצפוי למשק עקב חשמול מערך המסילות הארצי מוערך במאות רבות של מיליונים בשנה, חיסכון שנובע מהפחתת השימוש באנרגיה ומירידה בעלויות התחזוקה של המערכת הקיימת‎.‎‏

‏מרכבת ישראל נמסר בתגובה כי "בשבוע שעבר אושרה תוכנית החשמול (תת"ל 18) על-ידי הממשלה, ובימים אלה נמצאים מסמכי מכרז התשתיות לחשמול בשלבי אישור סופיים‏‎.‎‏ באשר לתקציב הפרויקט, האומדן הראשוני נעשה במחירי שנת 2003 וכלל רק את הקמת תשתיות החשמל ולא את כלל מרכיבי פרויקט החשמול ותכולתו, הכוללים בין היתר: רכישת רכבות חשמליות, הסבת הרכבות הקיימות, הקמת מוסכים לציוד הנייד החשמלי ועלות התאמת מערכת האיתות והחלפתן". ‏‎‎‏ ‏